Prova ut sadel

Tussemaja

Trådstartare
Hur har ni gjort när ni provat ut ny sadel?
Jag har nu pratat med massor av sadelförsäljare och den ena säger si och den andra så.... Några tycker att man kan skicka in bilder och mankprofil så ska dom kunna ge förslag på lämplig sadel, en del rekommenderar en särskild "sadelutprovningsgrej", en del säger att enda sättet att prova sadeln på hästryggen, vilket ofta innebär att man måste åka lååångt med sin häst. Jag känner mig förvirrad och olycklig, för jag har inte möjlighet att åka iväg med hästen (har ett jobb som ska skötas och dessutom fn. ingen transport...) men måste ha en ny sadel snart - sålt min gamla....
SÅ - hur har ni gjort för att få passande sadlar?

Sv: Prova ut sadel

Jag har köpt den sadeln som jag tror passar,tagit hem den och provridit i den hemma .Har då ridit för tränare med större erfarenhet än var jag har gällande sadlar.Vi har då tillsammans tittat på om sadeln passar eller ej.
Det är nu igen dax för ny sadel pga ny häst och denna gång kommer det ut en kille med ett gäng sadlar som vi ska prova. Så beroende på var du bor så finns den möjligheten.
Men...hur lyckades du sälja din gamla sadel? Jag har inte fått ett enda svar på mina sadelannonser.Har hört andra som också säger att det är helt dött på begmarknaden !!

Planeta skrev:
Jag har köpt den sadeln som jag tror passar,tagit hem den och provridit i den hemma .Har då ridit för tränare med större erfarenhet än var jag har gällande sadlar.Vi har då tillsammans tittat på om sadeln passar eller ej.
Det är nu igen dax för ny sadel pga ny häst och denna gång kommer det ut en kille med ett gäng sadlar som vi ska prova. Så beroende på var du bor så finns den möjligheten.
Men...hur lyckades du sälja din gamla sadel? Jag har inte fått ett enda svar på mina sadelannonser.Har hört andra som också säger att det är helt dött på begmarknaden !!
Tyvärr bor jag långt ifrån alla sadelutprovare så det verkar inte möjligt men jag har inte gett upp hoppet än. Det är ju svårt det där med att kunna se om sadeln verkligen ligger korrekt och bra. Jag skulle aldrig påstå att jag är säker på det trots att jag varit med i wesernbranchen flera år. Och det annonserar ut massor av begagnade sadlar, ofta bara lätt begagnade, troligen just för att man köpt, trott att den passat, men sen efter ett tag så visar det sig att den inte passar i alla fall.
Och vi är illa ute vi som vill sälja begagnat idag. De nya sadlarna har gått ner i pris såpass, så om vi vill sälja våra begagnade måste vi nog pruta rätt rejält. Vilket innebär att vi förståss förlorar en massa pengar på våra sadelbyten. Det är bland annat därför jag nu vill vara spiksäker på att jag får en sadel som verkligen passar. Fast mest är det för hästens skull förståss... :smirk:
Jag fick faktiskt sålt min sadel - till en bekant....Ren och skär tur!! :D

Ser att du bor i Sthlm... Vill du PM:a mig vem sadelutprovaren är.

Jag har provat de flesta metoder. Har en häst som det är svårt att hitta en passande sadel till :confused:

Efter mycket strul och skickande hit och dit med sadlar, stoppade jag in hästen i transport och åkte iväg och provade en sadel på plats. Det borde jag gjort från första början så här med facit i efterhand.

cassina skrev:
Jag har provat de flesta metoder. Har en häst som det är svårt att hitta en passande sadel till :confused:

Efter mycket strul och skickande hit och dit med sadlar, stoppade jag in hästen i transport och åkte iväg och provade en sadel på plats. Det borde jag gjort från första början så här med facit i efterhand.

Ja, jag har åxå bestämt mig för att göra det om inte nästa skickade sadel funkar. Den kommer nästa vecka. Passar den inte så bär det iväg med häst å allt!

Jag red ju engelskt förut och hade då himla jobbigt med att hitta sadel. Till slut blev det en ny, dyr Stübben, men det räckte i två år sedan hade min häst musklat ifrån den också. Men då var jag ändå inne på western sen ett tag tillbaka och eftersom jag har en arab så fick jag bara för mig att en Big Horn Arabian Light borde passa bra. Jag har förmånen att bo i samma kommun som en av Sveriges sadelmakarmästare och hon har haft koll på Spirre under flera år och då kunde jag bara fråga henne om hon trodde att en sån sadel skulle passa och det tyckte hon var värt ett försök så jag hittade en begagnad och ta mig tusan så passade den!

Dock var den lite för lång så den har kortats och nu börjar faktiskt min häst att muskla ur sig den här också, så jag är på väg ner i sadelbytarträsket igen... :( OM nu inte det går att padda ett tag med han musklar klart och att den passar sen igen. Jag hoppas på det - har ju inte haft paddat öht nu, bara filt under, eftersom den legat så bra.

Jag bor ju också avsides så det är svårt att hitta en sadelhandlare inom räckhåll som kan prova flera sadlar och som också kan det där med att prova ut (och inte bara vill sälja det dyraste!). Men jag har bekanta som testat det där med en ryggformare som skickas iväg och passas mot en sadel och de är nöjda med sina sadlar.

/Camilla

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Utrustning Har läst bland en hel del trådar här. Men sitter ändå fast! Jag har en haflinger korsning. Han är som en haflinger i kroppen. Söker...
Svar
0
· Visningar
600
Senast: Indigo15
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 684
Senast: Lixiigirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar