Prova på terränghinder i Stockholmtrakten

heidi maria

Trådstartare
Jag och min lilla häst är helt gröna när det gäller terränghoppning, har väl tagit en och annan stock i skogen men aldrig tränat "på riktigt". Finns det några anläggningar norr om stockholm som har några lättare slingor med terränghinder man kan prova på? Eller är det generellt sett tränarkrav på terrängbanorna? Kommer naturligtvis ta med mig hjälpreda och ev, ett till ekipage som sällskap :)

Är ute efter lättare slingor med hinder i 50 cm-klassen lite senare i höst, lite vatten att plaska igenom och nå lättare upp/nerhopp att prova på. Några tips?

Sv: Prova på terränghinder i Stockholmtrakten

Ingen som har några idéer? Kan vara llt från att nån ridklubb har en mindre bana till större anläggningar som har enklare alternativ för unghästar/debutant för ponny. :)

Eller är det generellt sett tränarkrav på terrängbanorna?
Ja det brukar det vara. Och om inte så är det ändå lämpligt... Ta kontakt med någon tränare, det brukar gå att hitta träningar på lämplig nivå :)

Norr om stockholm finns tex Johannesberg och Enköping. Sen har du ju Ryttis, Botkyrka och Runsten om du åker söderut.

:dDu har ju näs oxå, ligger mellan vallentuna och rimbo, typ...:)

Sandbana, jättetrevlig! Skönt att slippa brodda...:d

Lite ot men..
Vi var iväg med våran lilla pålle,ja vi och vi,jag körde och dottern red,men vi åkte till en anläggning utanför Katrineholm,och tränade på fälttävlanshinder för instruktör!

Och det var riktigt kul att stå och titta på,för den lilla pållen hon tyckte det var riktigt kul!

Vissa hinder trodde jag hon skulle totalvägra på,men inte,det var diken och grav och bank,hon tyckte det var skoj..tills det kom en grövre stock,då slog hon på niten! Gick försiktigt över och sen galopp..
"stockhästen" blev hon kallad av tränaren:D

Näs och Johannesberg är bra "nybörjarbanor". Du bör absolut ha tränare med om du inte hoppat terränghinder tidigare, det ska man alltid ha tycker jag, oavsett hur duktig man är.

Du kan ju PMa mig så kan jag tipsa om tränare som har träningar där.

Förresten, hur är det ned krav på säkerhetsväst? Hjälm är ju givet, men brukar klubbarna ha krav på att mna rider med väst på deras banor? Är ju rätt bra att veta innan man åker nånstans. :) Andra utrustningskrav? betsling, nosgrimmor, säkerhetsstigbyglar, övergjord, nåt att tänka på överhuvudtaget?

Det brukar vara krav på säkerhetsväst och tränare. Troligen bett också. Sen är det lämpligt med benskydd. Broddar om det är på gräs.

Almare Stäket ligger norr om Sthlm och hade åtminstone förr en hel del terränghinder :)
Googla på Stäketryttarna så finner du nog mer info.

Där har jag ridit och promenaderat många ggr. Men det enda jag sett till var ett minimalt upphopp, typ 20 cm, och några stockar på en äng i lagom höjd, ca 50 cm. (Men de ligger i polohästarnas hagar tror jag) Det lilla upphoppet har jag skuttat upp för många gånger när jag passerat, hästarna märker knappt att det finns. :)

Utöver det är det monstruösa (men jättefina:)), hinder; en trappa där varje steg ser typ lika högt ut som min häst, (142) och såna läskiga trakhenergravar som min häst hellre skulle dö än gå nära. Så det känns inte helt rätt att börja där. Men det är möjligt att jag missat alla medelhöga hinder, om de hade nån del av banan där det fanns inbjudande små stockar och murar och så, gärna i lite mer inramad miljö än ett öppet fält skulle jag bli glad. :)

Det fanns terränghinder i/vid skogsvägarna förut och en bank på ridbanan, men de kanske har förfallit och plockats bort. Har inte varit där på säkert tio år, så jag vet inte hur det ser ut idag :)

Senast ändrad:

Det är nämligen så att min häst är lite feg. :o Soptunnor och traktorer går bra, men hujedamej om det dyker upp en stubbe! Hon är lite bakrädd också, men det jobbar vi på.

P1070606.jpg

Här är hon lite tung och tjock, nyss hemkommen från bete. Det här kanske ger en fingervisning vilken nivå vi är ute efter:D. Den där nivån på hinder känner sig piloten trygg med.

ankiaprilmaj09.jpg

Lite mer i normalhull.

Botkyrka har en del snälla små hinder nere vid grusbanan och uppe vid vattenhindret.

Ryttis kan också vara bra att börja på.

Men, som sagt, leta upp en tränare och berätta vilken nivå du är på så ordnar det sig säkert :)

Johannesberg o Näs är bra banor att börja på :)
PM:ar dig om tips om tränare mm ;)

Å tack alla för alla bra tips!

Nu känns det verkligen som att det blir en rolig höst. Är väldigt peppad att komma igång så fort lilla hästen blivit av med lite överflödig vikt från betet. :)

Liknande trådar

Hoppning hur ofta hoppar ni terränghinder? jag tränar tillsammans med vanlig hoppning för min häst tycker det är mkt roligare, och jag tycker...
Svar
15
· Visningar
1 313
Senast: L_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka