Prova på/lära sig trav i dalarna???

Fibusen

Trådstartare
Min sambo har haft noll erfarenhet och intresse av hästar,men sen jag tog hem min foderhäst nu i januari så har det väckts ett ganska stort intresse! :D

Han är med och mockar,och vill gärna ta in och ut ur hagen,borsta,och han frågar om allt för han VILL verkligen lära sig,det är allt från hovslagare,foder,motion m.m.

Den senaste tiden så verkar han bli mer och mer intresserad av körning,och travhästar,vilket jag kan NOLL om,jag vet inte vilket utrustning man ska ha,eller vad alla extraremmar är till för,hur det funkar vid travbanor,jag vet verkligen INGENTING! :( Önskar att jag kunde ge han svar på allt,då han verkligen vill... Han pluggar stamtavlor på kvällarna framför datorn,pluggar olika utrustning,olika vagnar m.m,och han har nogen hemlig dröm om att nån gång,om några år,skaffa en travhäst,såklart efter att han har lärt sig allt.

Jag kan ju själva hästbiten,vet hur dom ska skötas och hanteras,men jag är endast en inbiten ridmänniska,körde mitt gammla kallblod en 4-5 ggr kanske på dom 10 åren jag hade henne,och fick då hjälp att sela på första gången,sen fick jag göra det själv,inget jag tror att jag skulle kunna fixa i dag...

Så,jag undrar nu,finns det nån stanns i Dalarna där han kan få komma och kika,och prova på? Vet inte direkt om det är travskola han vill gå på heller,utan mer att han kan få komma ut några gånger under en period först och se i fall det verkligen ÄR något,för att sen kanske kunna börja på travskola. Om det ens finns det för vuxna personer??

Hjälp oss lite!

Sv: Prova på/lära sig trav i dalarna???

Ni är varmt välkomna till Rättvik, där finna både vuxennybörjarkurs, B-tränarkurs och diverse prova-på-kurser^^

Nu vet jag inte vart ni bor men Romme har ju liknande upplägg (fast jag vill hellre att ni kommer till Rättvik:D)

I dalarna finns det bra travskolor som nog har vuxenkurser. Titta gärna på ungdomstrav.nu så hittar du länkar till dom olika travskolor.

Jag vet att Romme har en nybörjarkurs för vuxna, personligen tycker jag att det är ett bra sätt att få prova och lära och se.

Annars är väl alternativet att ta kontakt med någon tränare och åka på studiebesök. Ni hade gärna fått komma till oss och följt med på provtur bara för att se lite hur det är men för närvarande är rockarden trasig så det enda ni skulle få göra då var att titta på hästarna och det är ju kanske inte det intressantaste för din sambo.

Släppa ut en nybörjare med tävlingshäst törs jag ju inte göra dessvärre. Vill han testa att köra lugn och långsam häst får ni komma ut och provköra shire om ni vill.

som sagt så har både romme och rättvik vuxenkurser att erbjuda på travskolorna.
dom är oftast väldigt uppskattade och vi har på senare år fått igång den verksamheten mer och mer. på romme har vi haft en kurs varje termin med vuxna, ibland fler.
Som sagt finns på både rättvik och Romme. men jag hoppas ni kommer till romme. :P är ju lite partisk då jag själv jobbar där som utbildad ledare :P

B-tränar licens kurs finns ju att gå men tycker inte att man bör börja där. Den är ju till för dom som vill träna travhästar alltså träna en travare införs start och få ut den i lopp etc. Det är mycket teori om allt möjligt, mycket nyttig kunskap, men tror att man kan behöva lite "kött på benen" så att säga innan man går den. Körningen i den kursen är bara ett litet körprov, vilket innebär att man måste kunna köra för att bli godkänd.

Att höra runt bland travstallen kan vara en idé och eftersom jag håller till i samma stall som Schelin så säger jag också att ni är varmt välkomna ut till oss.

Skakar liv i min gamla tråd som jag totalt hade glömt bort! :o

Tack så mycket för erbjudandet! Hade glömt tråden,men hittade den nu när jag googlade lite på hur vi skulle gå tillväga! Vi är jätteintresserade av att komma ut,och har du travhästar så är han nog intresserad av att komma och kika och ställa lite frågor,även fast han inte får/kan köra,han vill som sagt veta ALLT! Allt från hur en sele ska sitta,tills hur ett lopp (heter det så???) ska gå till,hur man ska ta sig dit m.m. Han vill som sagt verkligen lära sig allt,och är mycket tacksam för varenda chans till info! :bow:

Att åka med ut på en lugn åktur efter en shire är jag nog lika intressread av! :o:love:

Det är inte mina travhästar dessvärre - men än så länge står min shire i samma stall som en bunt kallblodstravare och en pensionerad varmblodstravare (som är Rouises för övrigt).

Tur med shire kan lätt ordnas alltså. Och både jag och Rouise svarar nog gärna på era frågor, speciellt Rouise är kunnig inom trav (fd instruktör på travskola och ponnytravkusk bland annat). Om hästarnas ägare/stallägaren är där så kan han säkert också svara på en del.

Både jag och Rouise åker bort mellan den 4 och 11 maj och innan dess känns det lite tight om tid. Men någon gång mellan den 12 och den sista maj så kan vi säkert få till en träff i stallet om ni vill kika. Med lite tur kan ni kanske få prova att köra travare också (dock inte med speedcart utan i sådant fall i den lite tyngre rockarden). Det kan jag dock inte lova i förväg men vi får kolla upp saken.

Skicka pm med vilka tider och dagar som passar för er. Jag kan endast kvällstid vardagar och så på helger förstås. Sista helgen i maj är dock väldigt uppbokad, då är det ju elitloppet...

Åhh vad kul det vore! :love: Buke är väll endå helt underbart! :bow:

Jag skickar PM lite närmare om tider och så,när man vet hur schemat här hemma ser ut! :)

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
936
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 235
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
812
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XVI