protokoll från 3 års test

gumzz

Trådstartare
hej, är det någon som har kvar och vill dela med sig av sitt protokoll från sitt tre års test ? eller har ngt där man beskriver hur domarna tänker vid bedömning?
skulle behöva detta så vore super snällt om någon kunde hjälpa mig :)

// Linda

Sv: protokoll från 3 års test

Vad vill du egentligen veta?

Bedömningspunkter, hur det ser ut, eller annat?

Har inget sådant protokoll själv men har skrivit ett antal.

Följdfrågor

Vad ska man tänka på?
Har sett men inte själv deltagit.
Alla tips mottages tacksamt. :)

Lägg fokus i träningen på löshoppningen och visning för hand. Det är där de får poäng. Ridning är egentligen bara för dem som har chans till diplom.
Sätt ihop ett team till hästen som hjälper dig vid löshoppningen.

Vi är med på löshoppningskurs och anmälda till genrepet. :)
Inriden är hon tyvärr inte vi har bara börjat hänga på henne så vi får se hur långt vi kommer. Har hon inte möjlighet till diplom så kommer vi inte visa henne uppsuttet även om hon skulle vara klar för det.

Ett annat bra tips är att åka till olika ridhus och träna visning (löshoppning med för den delen).

OCH er kondition så att ni orkar springa så att hästens trav verkligen kommer fram.

Om ni har tränare i löshoppning - ta hjälp att få reda på vilket avstånd er häst ska ha. Säg till det på visningen så slipper hästen börja med "fel" avstånd och bli störd av det.

I protokollet står 7m som avstånd. Så då säger vi till att vi vill ha 7m mellan. Tack så mycket. Hade aldrig tänkt på att säga det själv.

jag skulle framförallt vilja få fram hur det är domarna tänker/ bedömmer vid ett tre års test. vart skillnaden går mellan de olik poängen (mellan att ex få en 5 ist för en 6 eller liknande)
ganska svårt att förklara kan jag tänka mig , men vore super snällt om man kunde få lite hjälp :)

Bästa sättet är att titta på många hästar som möjligt på olika bedömningar och lyssna på domarna och se vad de betygsätter. Eller gå en kurs, t ex genom Unga Uppfödare. Varje poäng står för ett omdöme: 10 = utmärkt, 9 = mkt bra, 8 = bra, 7 = ganska bra, 6 = godkänd, 5 = med tvekan godkänd, 4 = ej fullt godkänd, 3 = ganska dålig, 2 = dålig 1=mkt dålig/ej visningsbar.
Kvalitetsbedömningsprotokoll innehåller mkt mer information om vad som betygsätts än de från 3-årstest. Vid gångartsbedömning tittar man t ex på
takt, lösgjordhet, energi, steglängd, elasticitet och balans/bärighet.
I hoppning kapacitet, rytm, balans, taxering, framåtbjudning/hoppvilja, ryggverkan, benteknik fram resp bak, reaktionsförmåga och hur hästen rättar sig.
För de högsta betygen, 9-10 måste allt detta vara mycket bra.
Och årets 3-årstest ligger nästan alla i maj, proppar finns på asvh:s hemsida.

Man kan få lite längre avstånd om man vill. Har varit med om domare som innan varje häst frågar vilket avståd de vill ha.

Vill också säga att jag tycker att det är viktigt att man tränar sin häst att löshoppa. Inte bara själva hoppningen utan också hur hästen ska bete sig före och efter hindret. En bra idé kan vara att ta med egna piskförare. Det brukar finnas på plats vid visningen men en del kan ibland vara överambitiösa och inte riktigt rätt tajming.

En bra idé kan vara att ta med egna piskförare. Det brukar finnas på plats vid visningen men en del kan ibland vara överambitiösa och inte riktigt rätt tajming.

Vad menar du nuuuuu? :p

Vi var på rådgivande jag o Görel, o om man säger som såhär.. De skulle funnits hingstar som skulle kunnat få BETYDLIGT bättre omdömen om inte speciellt en piskförare hade nån slags hetsjakt på hästarna istället för att vara ett stöd...

Jag plockade fram protokollet från vår 3-åring. Hon har dressyrstam och var inte riden mer än några gånger innan visningen och därför red vi heller inte då. Anledningen till det var att hon var i en växtfas och klarade inte ridning, snubblig , stel och ovillig.
Hon fick 7-7 på löshoppning med omdömena "teknik och förmåga": god framåtbjudning, kvick från backen, bra bentekning, något oelastisk och svag ryggverksamhet. Temperament och allmänt intryck: samarbetsvillig och orädd.
Typpoäng 8, i övrigt 7:or. Exempel på kommentarer på extremiteter: gracil, tät, för övrigt rätt (7:a).Gracil betyder att hon har relativt små leder, tät, att hon inte breddat sig än. Traven: lätt, energisk, kunde varit mer rörlig (7:a)
Sammanfattningsvis kan man säga att hade hon varit i "rätt fas" och inte så överbyggd hade nog någon punkt kommit upp i 8:a.
7:or uppfattar jag som bra utan större avvikelser och som med rätt matchning blir en bra och hållbar rid- och tävlingshäst, däremot kanske inte gå VM. Men vem vet:angel:

Vi var väldigt nöjda med vår häst, vår första egna uppfödning utan någon större erfarenhet av avel tidigare. Inte 3-årstest heller för övrigt. Hon skötte sig exemplariskt och presterade efter sin förmåga för dagen:love:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 748
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka