protienfoder

megin

Trådstartare
jag behöver få upp kvoten och funderar då lite på vilket fodermedel ni tycker är bäst och oxå priset? ger redan lusern men behöver även något mer koncentrerat. har funderat lite på krafft protein och soja, vad tycker ni är bäst och vad kostar det?

läste i någon tråd att b-jäst innehöll mycket protein, någon som vet vad är det för värden och pris?

Sv: protienfoder

Krafft protein är väl svindyrt?? Har för mig att det kostar runt 350-400 sek/säck..

Sojan är billigare, och har ett bra proteininnehåll.

Nu kan jag inte värdena, men soja är helt klart mer prisvärt. Ngt att tänka på är att soja har en maxgiva på 100 gr/100 kg häst /dag...

Krafft protein: 12 Mj, 330 smbrp, 4 Ca, 3 P och 2 Mg. Pris ca 12 kr/kg
Soja: 12,6 Mj, 380 smbrp, 2,8 Ca, 6,3 P. Pris ca 4,70 kr/kg. Max 100 gr/100 kg häst per dag.
B-jäst hittar jag inga värden på tyvärr men utfodringsrekommendationen är 200-400 gr per häst och dag med hänsyn till hästens storlek, arbete etc.

För mig är ett bra hö nummer 1 att fodra med. Som nummer två kommer lucern hackat strå och på en delad tredje plats kommer Kraffts proteinpellets och pelleterad lucern. Soja finns inte med på min lista alls...
//marti

Foderjäst innehåller en 360 gram smb rp per kilo och det är väl inget annat än ett annat namn på B-jäst.

Om höet inte innehåller tillräckligt mycket protein så tillsätter vi helst Lucern (pellets eller hackad strå beroende på mängd) samt lite soja. I år så är det så bra värden att lite havre och lucern räcker :)

ang skrev:
Foderjäst innehåller en 360 gram smb rp per kilo och det är väl inget annat än ett annat namn på B-jäst.

Njae. Foderjäst innehåller även andra tillsatta ämnen (t ex kalk, tror jag det var) och innehåller INTE lika mycket protein som B-jästen. Tror att foderjäst (den som finns att köpa på hink hos t ex Granngården) innehåller bara ca 250smbrp/kg. Foderjästen är ljusare i färgen pga den tillsatta kalken.
B-jäst, som är RENT bryggerijäst (därav namnet b-jäst), innehåller ca 360smbrp/kg. Den är lite mörkare/gulare i färgen.

:bow:
Så har jag lärt mig något nytt i dag!
Ska kolla foderjästhinken senare, det lär stå nåt om protein på den. (Ges dock av andra skäl).

Det minns jag tyvärr inte. Men det är rent bryggerijäst så jag tror inte det innehåller kalcium o sånt? :confused: Eller är jag ute o cyklar nu?

Energin tror jag ligger på ca 14MJ/kg, om jag minns rätt.

Vill du veta mer exakt borde Svenska Foder kunna svara på det. Dom säljer ju b-jästen.

Förresten så är b-jästen BILLIGARE än foderjästen också!
Om jag kommer ihåg rätt så kostar en hink på 7kg foderjäst ca 190kr och
b-jästen kostar bara ca 75kr för 5kg.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 262
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
572
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
995
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar