F

Flundran

Var får man tag på Protexin, är det hos vet eller privatbutiker? :confused: Någon som har erfarenheter av Protexin och mot vilken åkomma eller bara som bra för magen?

Flundran

Sv: Protexin!

Jag köpte det på djurapoteket. Man kan beställa på ett vanligt apotek också!
Jag gav det för att stabilisera magen på min häst, blev rekommenderad av veterinärer att ge det JÄMT. Så jag köpte en burk på 1kg med Protexin i pellets form.

Så man kan bara ringa apoteket och beställa? Hur mycket ger man i dagsdos som "underhåll"? Vad kostar det ungefär?

Hur mår din häst, är du nöjd med Protexinet?

Det blev många frågor..............

Flundran

Ja du kan nog ringa o beställa. Jag gick dit o fråga efter det och då sa dom att man måste beställa det... och jag gjorde så.

Min häst springer i trapalanda nu av ANDRA orsaker men det fungerade ganska bra på henne .
Man ger bara ett par matskedar om dagen.

Hej!
Jag har en tre åring som "alltid" haft magproblem. Han är genomgången från topp till tå, med proctagningar, undersökningar, foderanalyser, träckprov etc etc. Vet. har inte hittat något fel. Han liter "bara" av känslig mage. Tack och lov håller han hullet mycket bra och växer fint!

Jag har provat det mesta, Microbalans tex fungerade inte alls på honom. Nu har han fått Protexin sedan insläppet och han är inte bra i magen men MYCKET bättre. Nu har han bollar i bajet om ni förstår ;) . Köpte en burk till för han får nog äta det ett bra tag.

Jag hade tänkt att prova FiberPlex annard (on inte detta fungerat), något som har erfarenhet av denna produkt?

Mvh / A

Bor du i närheten av Stockholm så säljer de protexin på Täby Stall och Foder.

Istället för protexin ger jag mina hästar probimin.
Gamlan för att hon fick ett fånganfall juni - 04 som inte kommit tillbaka, unghästen får det sen i somras pga att avföringen varit lite lös.

1 tsk motsvarar ca 7 l fil med bakteriekultur.

Tack för alla tips, har också funderat på både Brobimin och Fiberplex, har inga problem med hästmagar men skulle vilja använda det som "underhåll" av magarna i alla fall vid installning, ev. foderbyten mm.

Flundran

Enligt veterinärerna spelade det ingen roll om man valde Probimin eller Protexin. Protexin blev billigare har jag för mig, därför valde jag det.

Det är samma anledning som jag ger Probimin.

milly, probimin är billigare, i alla fall här.
En burk protexin, den mindre, som räcker 1 månad kostade dryga 200 om jag inet missminner mig.

En burk Probimin kostar 375 och räcker till en häst ett par månader, till mina 2 går det ca 3 - 4 burkar/år, och de får dagligen.

mimus skrev:
Det är samma anledning som jag ger Probimin.

milly, probimin är billigare, i alla fall här.
En burk protexin, den mindre, som räcker 1 månad kostade dryga 200 om jag inet missminner mig.

En burk Probimin kostar 375 och räcker till en häst ett par månader, till mina 2 går det ca 3 - 4 burkar/år, och de får dagligen.

1kg Protexin kostade 470kr ungefär och det räcker i 3 månader.
Ju större förpackning desto billigare, som med andra fodermedel... Läste att det även finns i 5 och 10kg förpackningar. Bode bli ännu billigare då ju.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
388
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: screen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17