Protesterar mot framåtdrivande hjälper

Sv: Protesterar mot framåtdrivande hjälper

Nä! jag tjurar...:p

Här hemma säger vi; Trasig!
fungerar inte längre

Det uttrycket skall jag sno :D

Många hästar slutar ju röra sig korrekt när ryttaren håller om för mycket eller är för aktiva med skänkeln.

jag har en själv , men han står inte emot utan blir hysterisk istället

TS
en del hästar måste man forma i en rätt avancerad form med enbart sätet innan de accepterar drivning.

Jag har då inte sett ngn häst som direkt gillar underskänkeln
Jag har en som maskar om han tvingas fram med underskänkeln :angel:, så det finns väl alla varianter. Till TS: Försök att rida med sätet och mycket lite underskänkel, som sagts i tråden. Underskänkeln behövs ju egentligen inte mycket om man har en bra sits och en lydig häst.

Man vet ju inte heller ngt om hans/hennes bakrund det kan ju ha hänt ngt som gör att den får panik när du tar till spöet....för jag vet fler hästar som är så vi har en ponny hemma som har varit en framgångsrik ponnytravare som nu är jätte bakskygg å kan inte köras längre och det har antagligen skett en olycka på banan där vagnen kanske koliderat eller ngt i den stilen, så ge den lite tid pressa den inte....Lycka till:bump:

Men det kan ju även vara som Waco och Flashligt säger ....nått erdera:idea: ;)

Du har fått bra svar av Flashlight men jag skulle även vilja att du verkligen kollade upp hästen så att den garanterat är frisk. Annars kan du rida med sätet så du blir blå om rumpan utan att få önskat reslutat ändå....
En ny häst som inte riktigt fungerar som den ska bör förutom att kollas av vetrinär (böjprov, tänder etc) även kollas av equiterapeut (kan se om hästen har spänningar eller låsningar som hindrar den) samt sadelmakare. Du har alla gånger igen pengarna för en koll, om inte annat för att det visar att man kan ställa krav utan att behöva vara rädd att hästen i grunden har ont och det är därför den inte presterar. Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
Senast: cassiopeja
·
Träning Har ridit en häst som är fullkomligt både skänkel/vikthjälps/röstdöv några gånger. Hästen, eller snarare ponnyn, är en D-ponny (åt det...
Svar
18
· Visningar
3 673
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka