Sv: Protesterar mot framåtdrivande hjälper
Av det du skriver skulle jag kunna säga. Byt tränare!
Vad är det för slags häst?
Ja, tränare växer inte på träd och jag trivs bra med denna i största allmänhet, ville bara ha mer input från andra eftersom man ibland kan få snilleblixtar från helt andra håll.
Det handlar om en halvblodsvallack som inte längre är unghäst och som ska ha tränats och tävlats i lätta klasser dressyr och hoppning tidigare. Som jag skrev förut verkar den trygg i hoppningen men ganska mysko i dressyren.
Om hästen inte är van vid "skänkel" (se f ö bla under galoppfattningstråden, så kanske du förstår lite mer) så kanske den helt enkelt protesterar för att den inte fattar vad du vill.
Du ska inte "bonka på" mer utan mindre!!
Nä, det var ju det jag skrev förut: Att vi inte vill bonka på hästen. Om den inte lyssnar på finare hjälper så kan man inte fastna på dessa utan gå vidare så att man inte sitter och entonigt nöter på den. Men då accepterar han ju inte skänkeln eller pisken när vi vill förstärka den första hjälpen som han uppenbarligen väljer att ignorera (eller inte förstår - men det tycker jag låter egendomligt). Sidvärteshjälper lyder han och gör hjälpligt fina slutor. Men vill inte öka på takten rakt fram...
Om en häst rids så från början så kan man lägga till skänklarna som förstärkning när den lärt sig grunderna och fattar vad man vill. Den sak acceptera skänklarna, men den ska ridas med mycket mer än så.
Det var därför jag skrev till det där med att jag ridit in en ponny och utbildat den till LA:4 (tillsammans med tränare, förstås), så att du inte ska tro att jag är en 12-årig flicka som precis köpt mig en ridtravare. Jag harkommit till insikten att man rider med mer än skänkel och pisk för rätt länge sedan, nu har vi kommit till problemet med en häst som inte vill lämna sin "detta-tempo-passsar-till-allt" - inställning och öka när vi begär det. Har inte varit med om det förut, faktiskt.
Vet inte varför tränaren vill att du lägger till spö när den ändå inte lyssnar på det? Är det en hopptränare? Jag tror du ska rida för en dressyrtränare när det gäller grunderna så att hästen och du förstår varandra till att börja med. Hoppning kommer senare. Det blir ingen bra hoppning om ni inte kan kommunicera ens!
Nej, det är en dressyrtränare som dessutom varit placerad i SM-sammanhang. Det betyder förstås inte heller allt, men jag anser nog henne som kunnig vad gäller dressyr. Samma tränare som jag red min ponny för tidigare, för övrigt.
Jag tror att hon tycker att han uppför sig obstinat och att han inte ska få vinna striden, så när han slutar att slå mot pisken så slutar man att lägga på den men inte innan dess. Om han ÄR obstinat så kan jag tycka att lösningen är OK, men det är jobbigt att göra så och så gnager tanken att det kanske finns andra lösningar.
Har du pratat med förra ägaren? Har du provat att sitta och rida enbart för sätet och vikten på ridbanan? Gör det och se om du och hästen förstår varandra bättre.
Importhäst från försäljningsstall. Och jag pratar inte holländska... Ingen idé att fråga försäljningsstallet för även om de är trevliga och så, så har de ingen direktkontakt med de privata säljarna i Holland, utan de får de uppgifter de får, via den som väljer ut och skickar över hästarna till Sverige.
Jag ska fokusera ordentligt på att bara, bara använda säte och vikt nästa gång jag rider på ridbanan så ska jag se så att jag inte sitter och fifflar med annat jag inte själv tänkt på att jag gör och som kan störa honom.