Protesterar mot framåtdrivande hjälper

Puppan

Trådstartare
Vår häst är generellt sett snäll och trevlig. I hoppningen så hoppar han snällt och hjälper ibland ryttaren genom svårigheter där andra hästar skulle stoppat.
Men i dressyren (och för all del, om man stressar honom mellan hindrena också) så reagerar han för framåtdrivande skänkel och för spöet. Lägger man till spöet för att han ska gå fortare framåt (och då menar jag inte *piskar honom* utan just lägga till spöet) eller skänklar för att han ska gå fortare eller jobba mer, så sparkar han bakut eller åt sidan, alternativt byter galopp om man galopperar.

Nu vill jag att ni utgår från att han är frisk så skippa förslagen om att han har ont någonstans. Jag skulle vilja ha tips på vad man kan göra för att han ska sluta med detta och teorier på varför han över huvudtaget gör så. Vi har bara haft honom i fyra månander och vet inte så mycket om hans bakgrund.

Sv: Protesterar mot framåtdrivande hjälper

Hästen kanske vill bli riden på annat sätt än genom drivning m spö o ben?

Hur red förra ägaren?

Troligen vill den bli riden mer för säte och med ryttaren i balans (att slå om galopp kan vara tecken på ryttare i obalans, bla) samt är känslig för skänkeln.

Prova att rida för en bra dressyrtränare och att enbart rida för vikthjälper och sätet, och se vad som händer.

OK. Det är ett rimligt svar i de allra flesta fall.
Vi rider för tränare varje vecka (välmeriterad sådan) och hennes "botemedel" är att fortsätta lägga till spöet gång på gång tills dess att hästen slutar att protestera. Det är dock inte så kul men vi kan göra det om det är så att just det skulle bota hästen från att fortsätta med sina bakutsparkar i framtiden.

Sedan är det helt korrekt att hästen ska ridas med sätet, men den ska väl också kunna acceptera skänkel och pisk när de inte används orättvist eller onödigt hårt? När det gäller skänkeln så upplever jag hästen som , ja, inte direkt skänkeldöv, men inte heller "Yes sir" i svaret på skänkeln. Det är därför jag och medryttaren får lägga till pisken, för att slippa bonka hästen i tid och otid vilket skulle trubba av den ännu mer.

Visst kan jag diskutera detta vidare med tränaren, men hon har ju redan givit sitt svar och anledningen till att jag tar upp det här på Buke är för att höra fler teorier eller åsikter.

Vår häst är generellt sett snäll och trevlig. I hoppningen så hoppar han snällt och hjälper ibland ryttaren genom svårigheter där andra hästar skulle stoppat.
Men i dressyren (och för all del, om man stressar honom mellan hindrena också) så reagerar han för framåtdrivande skänkel och för spöet. Lägger man till spöet för att han ska gå fortare framåt (och då menar jag inte *piskar honom* utan just lägga till spöet) eller skänklar för att han ska gå fortare eller jobba mer, så sparkar han bakut eller åt sidan, alternativt byter galopp om man galopperar.

Nu vill jag att ni utgår från att han är frisk så skippa förslagen om att han har ont någonstans. Jag skulle vilja ha tips på vad man kan göra för att han ska sluta med detta och teorier på varför han över huvudtaget gör så. Vi har bara haft honom i fyra månander och vet inte så mycket om hans bakgrund.

Hejsan detta problemet är juu såå vanligt. men gör som du fått tips om, lär dig rida rätt med vikter och tyngder. det är det bästa sättet att rida en häst

Glömde att tillägga: Vi vet inte värst mycket om hästens bakgrund, den är importerad och köpt från försäljningsstall annars hade det varit lätt att ta reda på mer.
Tror inte att den varit tävlad i dressyr upp till annat än lätta klasser för när tränaren rider den så verkar den inte ha nån koll på kontrollerade galoppombyten. Vi kräver inte heller så mycket av honom i nuläget heller, men vill att han ska kunna acceptera skänkel och pisk. I hoppningen verkar han mer rutinerad och trygg.

Hejsan detta problemet är juu såå vanligt. men gör som du fått tips om, lär dig rida rätt med vikter och tyngder. det är det bästa sättet att rida en häst

Jo men där har vi det igen.
Jag är inte nybörjare och både jag och medryttaren tränar varje vecka för en bra tränare. Har haft egen häst som jag ridit in och tävlat upp till LA:4 tidigare (det är inte enormt högt upp i klasserna, nej, men det är i alla fall inte så att jag inte begriper vad rida med sätet innebär).
Dressyr är inte min huvudgren men jag vill träna det för hoppningens skull och för att jag för det mesta tycker att det är kul med dressyr.

Jag tycker att även om man givetvis ska rida korrekt och med sätet så ska hästen inte få nervsammanbrott om man använder skänkeln. Jag skulle begripa det mer om vi krävde orimliga saker av hästen eller att han redan försökte allt vad han orkar och protesterar om vi fortsätter att envisas med en hackande skänkel eller spö. Men nu är det inte riktigt så. Han verkar ha ett "standardtempo" som han tycker ska passa till allt och när man försöker påverka så protesterar han. Fler teorier?

OK. Det är ett rimligt svar i de allra flesta fall.
Vi rider för tränare varje vecka (välmeriterad sådan) och hennes "botemedel" är att fortsätta lägga till spöet gång på gång tills dess att hästen slutar att protestera. Det är dock inte så kul men vi kan göra det om det är så att just det skulle bota hästen från att fortsätta med sina bakutsparkar i framtiden.

Sedan är det helt korrekt att hästen ska ridas med sätet, men den ska väl också kunna acceptera skänkel och pisk när de inte används orättvist eller onödigt hårt? När det gäller skänkeln så upplever jag hästen som , ja, inte direkt skänkeldöv, men inte heller "Yes sir" i svaret på skänkeln. Det är därför jag och medryttaren får lägga till pisken, för att slippa bonka hästen i tid och otid vilket skulle trubba av den ännu mer.

Visst kan jag diskutera detta vidare med tränaren, men hon har ju redan givit sitt svar och anledningen till att jag tar upp det här på Buke är för att höra fler teorier eller åsikter.

Av det du skriver skulle jag kunna säga. Byt tränare!

Vad är det för slags häst? OCh vad red du in för slags häst?

Om hästen inte är van vid "skänkel" (se f ö bla under galoppfattningstråden, så kanske du förstår lite mer) så kanske den helt enkelt protesterar för att den inte fattar vad du vill. :confused:

Du ska inte "bonka på" mer utan mindre!!

Som jag skrivit bla i galoppfattningstråden var det svårt att hitta ryttare som kunde rida vår irländare (ponny) pga att de flesta barn o unga lärt sej rida med händer o fötter. Hon krävde annan ridning för så var hon utbildad (av oss).
Hon krävde sätesridning och mycket mindre hjälper bla.

Om en häst rids så från början så kan man lägga till skänklarna som förstärkning när den lärt sig grunderna och fattar vad man vill. Den sak acceptera skänklarna, men den ska ridas med mycket mer än så.

Vet inte varför tränaren vill att du lägger till spö när den ändå inte lyssnar på det? Är det en hopptränare? Jag tror du ska rida för en dressyrtränare när det gäller grunderna så att hästen och du förstår varandra till att börja med. Hoppning kommer senare. Det blir ingen bra hoppning om ni inte kan kommunicera ens!

Har du pratat med förra ägaren? Har du provat att sitta och rida enbart för sätet och vikten på ridbanan? Gör det och se om du och hästen förstår varandra bättre.

Senast ändrad av en moderator:

Min häst var direkt slö, men när jag bytte tränare ( fd landslagsryttare fö) kom förändringen direkt.. Jag behövde inte göra stora förändringar för att resultatet skulle komma.Rid hästen mellan skänklarna och forma med innern och driva med yttern. Gäller även om man behöver förstärka skänkeln så andvänd yttre spöhand, och jag anser att man visst kan lägga på spöet för att förstärka skänkeln. Bättre det än som du säger sitta och nöta med skänklarna. Sitsen och sitsens hjälper ser jag det som självklart att andvända sig av.

Min häst var direkt slö, men när jag bytte tränare ( fd landslagsryttare fö) kom förändringen direkt.. Jag behövde inte göra stora förändringar för att resultatet skulle komma.Rid hästen mellan skänklarna och forma med innern och driva med yttern. Gäller även om man behöver förstärka skänkeln så andvänd yttre spöhand, och jag anser att man visst kan lägga på spöet för att förstärka skänkeln. Bättre det än som du säger sitta och nöta med skänklarna. Sitsen och sitsens hjälper ser jag det som självklart att andvända sig av.

Dels var det nog lite förvirrat vem du svarar:confused: Jag bad inte om råd:confused:

Jag har inte heller sagt att man "nötermed skänkeln". Tvärtom.

Jag tror inte du förstår vad jag skrev riktigt och därför tror jag tyvärr inte riktigt att det stämmer att du tycker det är självklart att rida med "sitsen".

Tyvärr måste du nog läsa en gång till för att förstå.

Sorry, mitt inlägg var inte riktat åt dig alls... Utan till TS, råka trycka på fel svarsknapp :o

Jo, så ser jag det också.
Om hästen inte reagerar på de "fina" hjälperna så förstärker man dem. Då måste ju hästen kunna ta förstärkningen.

Av det du skriver skulle jag kunna säga. Byt tränare!

Vad är det för slags häst?

Ja, tränare växer inte på träd och jag trivs bra med denna i största allmänhet, ville bara ha mer input från andra eftersom man ibland kan få snilleblixtar från helt andra håll.
Det handlar om en halvblodsvallack som inte längre är unghäst och som ska ha tränats och tävlats i lätta klasser dressyr och hoppning tidigare. Som jag skrev förut verkar den trygg i hoppningen men ganska mysko i dressyren.

Om hästen inte är van vid "skänkel" (se f ö bla under galoppfattningstråden, så kanske du förstår lite mer) så kanske den helt enkelt protesterar för att den inte fattar vad du vill. :confused:

Du ska inte "bonka på" mer utan mindre!!

Nä, det var ju det jag skrev förut: Att vi inte vill bonka på hästen. Om den inte lyssnar på finare hjälper så kan man inte fastna på dessa utan gå vidare så att man inte sitter och entonigt nöter på den. Men då accepterar han ju inte skänkeln eller pisken när vi vill förstärka den första hjälpen som han uppenbarligen väljer att ignorera (eller inte förstår - men det tycker jag låter egendomligt). Sidvärteshjälper lyder han och gör hjälpligt fina slutor. Men vill inte öka på takten rakt fram... :confused:

Om en häst rids så från början så kan man lägga till skänklarna som förstärkning när den lärt sig grunderna och fattar vad man vill. Den sak acceptera skänklarna, men den ska ridas med mycket mer än så.

Det var därför jag skrev till det där med att jag ridit in en ponny och utbildat den till LA:4 (tillsammans med tränare, förstås), så att du inte ska tro att jag är en 12-årig flicka som precis köpt mig en ridtravare. Jag harkommit till insikten att man rider med mer än skänkel och pisk för rätt länge sedan, nu har vi kommit till problemet med en häst som inte vill lämna sin "detta-tempo-passsar-till-allt" - inställning och öka när vi begär det. Har inte varit med om det förut, faktiskt.

Vet inte varför tränaren vill att du lägger till spö när den ändå inte lyssnar på det? Är det en hopptränare? Jag tror du ska rida för en dressyrtränare när det gäller grunderna så att hästen och du förstår varandra till att börja med. Hoppning kommer senare. Det blir ingen bra hoppning om ni inte kan kommunicera ens!

Nej, det är en dressyrtränare som dessutom varit placerad i SM-sammanhang. Det betyder förstås inte heller allt, men jag anser nog henne som kunnig vad gäller dressyr. Samma tränare som jag red min ponny för tidigare, för övrigt.
Jag tror att hon tycker att han uppför sig obstinat och att han inte ska få vinna striden, så när han slutar att slå mot pisken så slutar man att lägga på den men inte innan dess. Om han ÄR obstinat så kan jag tycka att lösningen är OK, men det är jobbigt att göra så och så gnager tanken att det kanske finns andra lösningar.

Har du pratat med förra ägaren? Har du provat att sitta och rida enbart för sätet och vikten på ridbanan? Gör det och se om du och hästen förstår varandra bättre.

Importhäst från försäljningsstall. Och jag pratar inte holländska... Ingen idé att fråga försäljningsstallet för även om de är trevliga och så, så har de ingen direktkontakt med de privata säljarna i Holland, utan de får de uppgifter de får, via den som väljer ut och skickar över hästarna till Sverige.
Jag ska fokusera ordentligt på att bara, bara använda säte och vikt nästa gång jag rider på ridbanan så ska jag se så att jag inte sitter och fifflar med annat jag inte själv tänkt på att jag gör och som kan störa honom.

Senast ändrad:

Din häst saknar bjudning, är inte ärligt lösgjort och beffiner sig inte "mellan hand och skänkel"

att sitta och "banka på" m.m för att han inte svarar kommer nog aldrig att funka spec. bra, rid som du redan blivit tippsad om, med säte! Så att hästen kommer fram till handen och börjar bjuda, ev. så kanske du måste släppa på handbromsen? När hästen bjuder frammåt kommer han att lyssna utmärkt på din skänkel :)

//Waco som har en(och haft fler innan) ponny som också ifrågasätter skänkeln :smirk:

Jag ska fokusera ordentligt på att bara, bara använda säte och vikt nästa gång jag rider på ridbanan så ska jag se så att jag inte sitter och fifflar med annat jag inte själv tänkt på att jag gör och som kan störa honom.

Ja gör det. Det där med pisken verkar inte fungera, eller hur? Då hade du aldrig frågat här skulle jag tro.

Bra att du frågar, du har möjlighet att få hjälp då men du kanske måste släppa föreställningen om att det du gör nu - som inte fungerar - ska börja fungera.

Hitta det som fungerar - och gör mer av det:idea:

Hästar är olika känsliga för vad de kan uppfatta som en nötknäppare runt magen :crazy:

Ditt säte måste släppa fram den och få den att vilja gå framåt av sig själv, inte för att du petar på rumpan. Det är inte lätt alltid, men det är inte någon ridning. Om man verkligen tänker efter.

Waco och Flashlight: Usch, usch...det var besk medicin :(

Ju mer jag tänker på det ju mer stämmer det. Hoppningen verkar ju vara "mammas gata" för den här hästen och då bjussar han på sig själv så länge vi inte jagar på honom och försöker bestämma tempot. I dressyren där vi faktiskt måste ställa saker på sin spets så protesterar han. Det är nog bara framåtbjudning och riktig ridning som kan göra skillnad.

Har ni några bra mirakeltips (nä, jag vet att de inte finns!) på hur jag ska väcka honom? Om jag nu inte har tillräckligt effektiv ridning med sätet, hur ska jag göra? Några standardövningar på lut som jag kan prova själv fram tills nästa lektion? Jag hade liksom inte de här problemen med ponnyn så jag känner mig lite vilsen!

fokusera på din sits, var har du dina kroppsdelar, vad säger du igentligen, vad händer om du sitter så här, eller så här? och diskutera med din tränare om vad du vill och hur ni tillsammans ska nå det på dina villkor men med hennes hjälp :)

Inte menat att vara besk:D

Om jag klämmer med benen stelnar hästen till och står emot. Om jag sitter ner och liksom vinklar om bäckenet och öppnar upp i höfterna går hon framåt.

Prova start stopp och vända för vikt och säte och se vad som händer. Lyssnar hästen? Belöna allt lyssnande med beröm och att mjukna lite. När det fungerar i skritt tänk trav, tryck på lite mer med sätet, och se om hästen går fram i trav. Belöna. Inga krav på det stadiet du vill bara ha trav.

Träna det några gånger. Växla mellan halt,skritt trav,skritt, halt osv.

När det fungerar kan du gå fram mer i traven, öka kraven lite, driva mer och då kan skänkeln försiktigt understödja när du behöver.

Då brukar hästen acceptera, när den väl är framme och rör sig villig framåt. Men se upp så att du inte kniper för mycket så att den blir irriterad. Backa då igen. Hästen kommer att acceptera skänkeln om du tar det rätt väg.:idea:

Jag brukar smacka i början innan hästen riktigt förstår, hellre än spöhjälp för en del hästar surar bara av spöhjälpen. Beröm allt som är arbete framåt.

Det är viktigt att du inte förfaller till att börja knipa utan håller vinkeln höft-lår öppen.

Prova dej fram. Och fråga tränaren. Det är lätt att förfalla till gamla ovanor, det vet vi alla. :crazy:

När du hittar rätt kommer du att kunna rida så i allt arbete och få en häst som arbetar framåt av egen maskin och som du bara understödjer lite när det behövs. Med en helt annan känsla än när du måste sitta och driva och driva.

Vet inte om det går att förstå men ta det lite i taget och känn efter vad som fungerar! Det finns en massa sitstrådar här, om du söker.
Sök på bäcken tex:D

Prova och se hur det går!

Senast ändrad av en moderator:

Hästar är olika känsliga för vad de kan uppfatta som en nötknäppare runt magen :crazy:

Det uttrycket skall jag sno :D

Många hästar slutar ju röra sig korrekt när ryttaren håller om för mycket eller är för aktiva med skänkeln.

jag har en själv , men han står inte emot utan blir hysterisk istället

TS
en del hästar måste man forma i en rätt avancerad form med enbart sätet innan de accepterar drivning.

Jag har då inte sett ngn häst som direkt gillar underskänkeln

Senast ändrad:

Det uttrycket skall jag sno :D

Många hästar slutar ju röra sig korrekt när ryttaren håller om för mycket eller är för aktiva med skänkeln.

jag har en själv , men han står inte emot utan blir hysterisk istället

TS
en del hästar måste man forma i en rätt avancerad form med enbart sätet innan de accepterar drivning.

Jag har då inte sett ngn häst som direkt gillar underskänkeln

Varsågod:D

Nä, faktiskt brukar de flesta hästar vantrivas med enbart underskänkel.

F ö vet väl du vilka trådar det finns sitsråd i? :p
Du kan ge ts lite tips på dem

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
Senast: cassiopeja
·
Träning Har ridit en häst som är fullkomligt både skänkel/vikthjälps/röstdöv några gånger. Hästen, eller snarare ponnyn, är en D-ponny (åt det...
Svar
18
· Visningar
3 673
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka