Proteinvärden ängssvingel?

Antiqua

Trådstartare
Går och spanar in vallarna i byn för att "tinga" från vilken vall jag ska köpa hösilaget kommande säsong:D. En av vallarna tycker jag ser extra fin ut, så det lutar åt att jag vill ha från den. Det är en blandning av timotej och ängssvindel (eller rödsvingel? Jag är kass på gräs:grin:).
Hur är det med protein i svingelgräs? Jämförelsevis med tex timotej?

De andra vallarna har inte lika mkt timotej, men lite klöver och tyvärr mycket maskroser på vissa ytor. Går ju iofs att be att få från de maskrosfria ytorna..

Vallen med timotej och svingelgräs lockar mest, men jag vill inte ha skitvärden. Helst minst 35 g smrp/kg foder. Vet att det beror på vilken tid man skördar, men är det möjligt att få till om man inte slår för sent med detta svindelgräs?

Senast ändrad:
Sv: Proteinvärden ängssvingel?

Höets/hösilagets näringsvärden beror av jordmån, gräsblandning, gödning, bärgning, bärgningstidpunkt och klimat. Alltså kan en ängsvingel ha olika värden beroende på ovanstående.
Vanligt gräs till hästar är ängsvingel, timotej och ängsgröe. Tänk på att det kommer att bli mer timotej än vad som syns nu för timotejen kommer efter ängsvingeln, vår har knappt gått i ax än , men ängsvingeln gick i ax för ca 1½ vecka sedan.
Är det mycket ogräs i vallen är det troligt att vallen börjar bli gammal och det kanske är dax att bryta den.
Skördar man vid bra väder vid midsommartid så kommer du nog att få bra värden på en timotej, ängsvingel, ängsgröe, kanske för bra, lite beroende på var i landet du bor.
Det bästa är om du tar prov på grönmassan innan du köper det, alltså ta det strängade fodret och plocka lite här och där, sedan beräknar du näringsvärden per kilo ts och jämför med vad du önskar ha.

Senast ändrad av en moderator:

Här har du en sida som kanske kan vara till lite hjälp http://www.vallprognos.se/ (Du klickar dig alltså in via närmsta prick på kartan till var du bor)
Där listas även provskördar som är gjorda i olika områden där man kan få ett hum om hur olika sorter ligger till tänk på att det är råprotein som listas smältbar brukar ligga mellan 60-70% av dessa värden. Provskördarna slutar dyka upp när de nått värden för skörd till kor men oftast ser man ganska tydligt ungefär hur mkt proteinnivån tappar per vecka och det går alltså på ett ungefär att räkna sig till vad man borde kunna förvänta sig. Nu är det ju som sagt mkt annat som på verkar värdena men man får i alla fall en hint om läget. Tyvärr är vissa trista och bara anger gräs och inte vilken sort så då är det ju inte till så mkt hjälp men en del skriver ut exakt vad provskörden är gjort på.

Ja, det är lite FÖR bra här än så länge, skördar man detta så får man ge halm också ;)

Höets/hösilagets näringsvärden beror av jordmån, gräsblandning, gödning, bärgning, bärgningstidpunkt och klimat. Alltså kan en ängsvingel ha olika värden beroende på ovanstående.
Vanligt gräs till hästar är ängsvingel, timotej och ängsgröe. Tänk på att det kommer att bli mer timotej än vad som syns nu för timotejen kommer efter ängsvingeln, vår har knappt gått i ax än , men ängsvingeln gick i ax för ca 1½ vecka sedan.
Är det mycket ogräs i vallen är det troligt att vallen börjar bli gammal och det kanske är dax att bryta den.
Skördar man vid bra väder vid midsommartid så kommer du nog att få bra värden på en timotej, ängsvingel, ängsgröe, kanske för bra, lite beroende på var i landet du bor.
Det bästa är om du tar prov på grönmassan innan du köper det, alltså ta det strängade fodret och plocka lite här och där, sedan beräknar du näringsvärden per kilo ts och jämför med vad du önskar ha.

Vet att värdena beror på mycket, men iom att det är mycket ängssvindel så tänkte jag att det kanske drar ner värdena om det inte innehåller så mkt proteiner i jämförelse med tex timotej :-). Men då verkar det som det kan bli bra om det inte slås för sent. Jag kan också se att timotejen ligger efter svindeln, kan tänka mig att det blir lagom att slå om 2-3 veckor. Denna vall är jättefin, utan ogräs. De andra vallarna är fina de med, utan ogräs, på vissa plättar. Men bitvis svämmar det över av maskrosor och lite annat "skräp". De skulle behöva sköta vallarna bättre, snart tar väl ogräset över:crazy:, men tyvärr kan jag inte påverka mer än att säga "det där vill inte jag ha, tänker inte betala för".
Tyvärr är jag bunden att köpa från byn i första hand då jag arrenderar en av stallarna och hagmarker,det ingår i vårat avtal (får ganska bra pris dock:-)). Det är därför jag varje år går "vallinspektion" för att se vilket som ser bäst ut, innan skörd, så jag kan tinga:D. Och värdena har legat okej varje år för min smak (35-50 g srp), passar ypperligt för fri tillgång till 10 pållar som inte någon av dem har problem med att bli feta;). Säsongen som varit lyckades dock all skörd nästan skita sig pga missar från han som slår, så då köpte jag ett jättefint hösilage baserat på timotej utifrån. Hästarna älskade det och jag hoppas detta blir liknande:)

Senast ändrad:

Här har du en sida som kanske kan vara till lite hjälp http://www.vallprognos.se/ (Du klickar dig alltså in via närmsta prick på kartan till var du bor)
Där listas även provskördar som är gjorda i olika områden där man kan få ett hum om hur olika sorter ligger till tänk på att det är råprotein som listas smältbar brukar ligga mellan 60-70% av dessa värden. Provskördarna slutar dyka upp när de nått värden för skörd till kor men oftast ser man ganska tydligt ungefär hur mkt proteinnivån tappar per vecka och det går alltså på ett ungefär att räkna sig till vad man borde kunna förvänta sig. Nu är det ju som sagt mkt annat som på verkar värdena men man får i alla fall en hint om läget. Tyvärr är vissa trista och bara anger gräs och inte vilken sort så då är det ju inte till så mkt hjälp men en del skriver ut exakt vad provskörden är gjort på.

Ooh, tack för tipset, ska in och läsa där:).

Ja, det är lite FÖR bra här än så länge, skördar man detta så får man ge halm också ;)

Och här är det förhoppningsvis perfekt nu ;) Sista balen plastades in för en timme sedan så nu ligger hela årsförbrukningen bärgad och klar, alltid lika skön känsla när sista balen är instaplad på plats och man har årsförbrukningen säkrad.

Timotejen var absolut perfekt i fas, axen helt uppe och översta toppen på axen slagit om till brunt = precis så man vill ha den. Svingeln ett snäpp över där man vill ha den men sammantaget. En våglig gissning så ligger smältbar på ca 70/TS på vallen med 80/20 timotej/svingel och kanske runt 65 på vallen med mer svingel dock lite senare timotej där så kanske den också håller sig runt 70. Vilket är perfekt eftersom energivärdet alltid ligger runt 10/TS här den lyckas vi aldrig få ner så därför får det inte sjunka mer i protein då blir kvoten kass.

Men timotejen innehåller jättemkt protein innen den gått i ax och antagligen finns det timotej i ängssvindelvallen som du inte ens sett. Jag måste gå ut i vår vall och kolla innan jag ser timotejen nu,men den finns där.

Grattis, vilken känsla. Detta är min första vall, en dröm jag trodde aldrig skulle gå i uppfyllelese, så jag hoppas sååå på den.

Liknande trådar

Foder & Strö Bonden kom idag & informerade att han sår på tisdag morgon hos oss, därav måste jag leta upp en lämplig vallblandning. Vill ha en...
Svar
5
· Visningar
4 223
Senast: Glorfindel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama