Proteinvärde i grovfoder

Rimfaxe

Trådstartare
Vårt hö som vi köper i år har förskräckligt dåligt proteinvärde kontra energin. Bonden som har skördat det däremot verkar tro att det är ett jättebra hö han har... Vi måste pga det låga proteinet komplettera med något proteinfodermedel.
Pga den höga järnhalten i höet ställer det också till en del problem med proteinfodertillskott. Lusern t ex har väldigt mycket järn i sig, annars fodrar vi gärna med det. :(

Hur gör man för att få upp proteinet i grovfodret? Vad ska man göra med sin vall?

Sv: Proteinvärde i grovfoder

Många bönder är ute efter att få så låga värden, särskilt proteinetvärdet, som möjligt i häst grovfodret eftersom att de är det många hästägare efter frågar.
Därför kanske bonden var nöjd med årets skörd.

Om man vill ha mer värden i sitt grovfoder så får man skörda tidigare. De är det enklaste sättet att "variera" vädret på grovfodret. Oftast väntar man att skörda enda till efter midsommar när man gör hästfoder. Och då har inte ens en första skörds gjort på vallen.

Sen beror värdena på grovfoder hur gammal vallen är. När "om läggningen" gjordes, när på årstiden och hur det gjordes. Och sen har även gödslingen en i verkan på värdera.

Lite kort men hoppas du fick nån inblick :)

KL
Jag känner igen det främst hos äldre lantbrukare som tror att man inte vill ha så mycket protein i hästfoder. Utan att det gärna kan skördas sent och grova strån. Hos sådan får man helt enkelt beställa som om det skulle vara till mjölkkor så brukar dom fatta vad det är man vill ha.

Vill man ha bättre värden så som nämnt innan ska man skörda tidigare helst innan det går upp i frö. Men man får också se efter lite vad det för växter som ingår i vallen. Vi har t ex lusern i våra vallar för att få upp värdena.

Många bönder är ute efter att få så låga värden, särskilt proteinetvärdet, som möjligt i häst grovfodret eftersom att de är det många hästägare efter frågar.
Därför kanske bonden var nöjd med årets skörd.

Om man vill ha mer värden i sitt grovfoder så får man skörda tidigare. De är det enklaste sättet att "variera" vädret på grovfodret. Oftast väntar man att skörda enda till efter midsommar när man gör hästfoder. Och då har inte ens en första skörds gjort på vallen.

Sen beror värdena på grovfoder hur gammal vallen är. När "om läggningen" gjordes, när på årstiden och hur det gjordes. Och sen har även gödslingen en i verkan på värdera.

Lite kort men hoppas du fick nån inblick :)

Jättetack för svar! :)

Precis som du säger så var bonden väldigt nöjd med sitt hästhö. Han tog visst ett mindre parti på en annan vall som han gav sina får. Det var tydligen högt i protein, men det tyckte han inte var något hästfoder... Synd att han inte frågade oss om vi ville köpa det, innan han gav det till sina får. :(

Saken är den att jag vill försöka påverka bonden (om det går) att ta fram ett hö som passar oss bättre. Om inte annat kan vi så klart betala mer för höet om det är värden i det som passar oss bättre. Slipper vi fodra med proteinfodermedel är det ju värt de extra kronor som det kostar oss. :)

Bonden är nog ganska bestämd av sig, så jag vill försöka ha lite på fötterna innan jag lägger fram vad vi vill kunna köpa nästa år, och hur han kan servera oss det. I övrigt är vi nöjda för han har bra hygienisk kvalitet på höet och är trevlig att ha att göra med, men det är just värdena som ställer till det för oss.

Lågt protein
MJ-värdet kunde vara lägre för oss
Höga järnvärden
Låga koppar- och zinkvärden
Höga sockervärden

Jag tror inte bonden är sugen på så om vallen (väldigt många hektar det handlar om), det kan vi nog slå ur hågen. Kanske däremot tillföra diverse näringsämnen om det kan hjälpa värdena bättre i balans. Vi skulle ju som sagt i så fall vara villiga att betala mer för höet förstås, men om han inte kan få fram hö bättre för våra syften så borde vi nog försöka köpa hö från något annat ställe. Synd i så fall, för denne bonde är noga i övrigt med höet. :(

Va? Vad baserar du det på?

Underbar fråga :) För många hästmänniskor jag möter vill ha låga värden på sitt grovfoder.

Och sen är det lite skillnad på vad man menar med låga värden. En den kan tycka 8 Mj/kg foder är lågt, andra kan tycka det är högt. Jag skev aldrig vad värdet har för siffra utan bara använde ordet "låg värde". Och det är olika till folk från folk.

Underbar fråga :) För många hästmänniskor jag möter vill ha låga värden på sitt grovfoder.

Och sen är det lite skillnad på vad man menar med låga värden. En den kan tycka 8 Mj/kg foder är lågt, andra kan tycka det är högt. Jag skev aldrig vad värdet har för siffra utan bara använde ordet "låg värde". Och det är olika till folk från folk.

Du skrev ju speciellt lågt proteinvärde. Låga värden med bra kvot på minst 6 är väl vad man vill ha. I alla fall jag:) Nu har vi kvot 9 ;)

Inte de jag känner

Om vi säger så här :)

En bonde vill inte ha grovfoder med lägre värden till sina djur.
En del men inte alla. Kött bönder har lite mer olika variation på sitt grovfoder var det gäller värden. Men oftast när det kommer till lägre värden så skördar dom istället bönor och nån spånmåls sort och balar in. Och det är deras "låg värden" grovfoder.
En mjölkbonde vill ha så höga värden som möjligt.

Och det här sorters grovfoder vill du inte ge din häst , eller hur? Eller vill och vill..det går men det blir väldigt svårt att få ihop nån vettig foderstat på det.

Och därför kommer "hästgrovfodret" in.

Det är en väldigt stor skillnad för en bonde att göra hästfoder. För då gäller det att ha is i magen och vänta så länge som det bara går innan man skördar. Och varför? Jo för hästfolk vill inte ha det grovfoder som kommer innan det. D v s Tidigare skörd, högre värden. Senare skörd, lägre värden.

(OBS ja och ja det händer ibland att det inte blir så tank vare väder och vind.)

Du skrev ju speciellt lågt proteinvärde. Låga värden med bra kvot på minst 6 är väl vad man vill ha. I alla fall jag:) Nu har vi kvot 9 ;)

Oh 9? Är det unghästar då? :)

Låg proteinvärde är det jag har hört att hästfolk vill ha för att då är det lättare att göra en foderstat. Vilket jag håller med om att det är. :)

Ett grovfoder med ett ok energivärde men med ett för högt proteinvärde gör oftast att man får ett tok för högt proteintillskott men energivärdet är ok.
Och då sitter man lite "fast" för att det är väldigt svårt att göra något åt det.

Men om proteinvärdet är lågt och energivärdet är ok. Så kan man lättare fixa mer protein från nån annan stan t ex soja.

Det är i alla fall det jag har kommit fram till vad det gäller värden och foderstater. :)

Fast varför pratar du helt plötsligt om energi? Det var ju protein det rörde sig om. Och pratar du torrhö så varierar inte energin speciellt mycket. Skulle tro att i princip alla partier ligger mellan ca 8-10 mj/kg foder.

Och, nej, jag tror inte alls att de flesta hästmänniskor vill ha låga proteinvärden. Låga energivärden (och även sockervärden), däremot, det tror jag att MÅNGA vill ha! Men man vill väl inte precis behöva ge extra proteintillskott? Det blir ju bara dyrt och bökigt...

KL
Jag känner igen det främst hos äldre lantbrukare som tror att man inte vill ha så mycket protein i hästfoder. Utan att det gärna kan skördas sent och grova strån. Hos sådan får man helt enkelt beställa som om det skulle vara till mjölkkor så brukar dom fatta vad det är man vill ha.

Kan så mycket vara att man kan hitta sitt grovfoder hos en mjölkbonde. :)

Men då ska man vara medveten om att det är en stor skillnad mellan mjölkgård till mjölkgård. Alla bönder har inte samma "fodersystem". Plus att alla är inte lika i grovfoder värden. Kan skilja ganska mycket.

Fast varför pratar du helt plötsligt om energi? Det var ju protein det rörde sig om. Och pratar du torrhö så varierar inte energin speciellt mycket. Skulle tro att i princip alla partier ligger mellan ca 8-10 mj/kg foder.

Och, nej, jag tror inte alls att de flesta hästmänniskor vill ha låga proteinvärden. Låga energivärden (och även sockervärden), däremot, det tror jag att MÅNGA vill ha! Men man vill väl inte precis behöva ge extra proteintillskott? Det blir ju bara dyrt och bökigt...

Säg 30 smbrp/kg foder. Det är oftast vad jag får som "beställning" när folk köper grovfoder ifrån mig. Dock kommer jag inte ner i dom värdera.
46 blev det i år.

Tycker energi skiljer sig trots att det är torrhö.

Det hela vara egentligen för att få folk att förstå hur en "bonde" tänker.
För bonden är det helt främmande vad det gäller just dessa värden vi som hästägare vill ha. Och det var det jag försökte få TS att förstå.

Visst blir det dyrt.

Precis som du säger så var bonden väldigt nöjd med sitt hästhö. Han tog visst ett mindre parti på en annan vall som han gav sina får. Det var tydligen högt i protein, men det tyckte han inte var något hästfoder...

Kan du inte säga att du vill ha samma grovfoder fåren fick tills nästa omgång?
Om du kände att det foder skulle passa bättre. :)

Om han inte kan ge dig det du vill ha, så får du nog tyvärr försöka hitta nån annan foderleverantör.

Låg proteinvärde är det jag har hört att hästfolk vill ha för att då är det lättare att göra en foderstat. Vilket jag håller med om att det är. :)

Ett grovfoder med ett ok energivärde men med ett för högt proteinvärde gör oftast att man får ett tok för högt proteintillskott men energivärdet är ok.
Och då sitter man lite "fast" för att det är väldigt svårt att göra något åt det.

Men om proteinvärdet är lågt och energivärdet är ok. Så kan man lättare fixa mer protein från nån annan stan t ex soja.

Det är i alla fall det jag har kommit fram till vad det gäller värden och foderstater. :)

Så olika syn på det man kan ha, det sista jag vill ha är ett högt enerivärde, högt energivärde innebär att hästen får mindre stråfoder. Överskott av protein i grovfodret behöver man däremot ofta inte kompensera alls, de flesta hästar klarar det bra. Den enda gång jag skulle vilja ha höga värden och hög energi är om hästen är svårfödd. Helst vill jag inte kompensera alls, utan ha ett hö som täcker behöven.

Fixa energi är ju lätt, halm och olja. Inte speciellt dyrt heller.

Varför skulle man behöva "göra ngt åt" ett proteinöverskott som kommer från grovfodret? Och vad är det för proteinvärde du menar när du säger för högt? Vi hade 120 g smrp /kg foder ett år, vet inte vad bonden haft i den vallen.

Hur pass sant det är vet jag inte, har inte kollat värdena själv, men hö/silage på island ska vanligen ha höga proteinvärden beroende på klimatet (det blir sällan över 20 grader och är ofta svalare hela sommaren och ljust är det nästan dygnet runt i juni) och hästarna klarar sig utmärkt. När man ser höet är det lätt att tro att proteinvärdena är höga.

kll högt värde på protein från grovfoder är inget problem , värre med högt energivärde som påpekats.

Har hafr grovfoder med en kvot på 9.7 var perfekt o vill helst inte ha under kvot 7 . '

Bete innehåller betydligt mer protein än grovfoder gör...

Oj, jag tycker det är lättast att ge mer energi och vill därför ha en kvot en bra bit över 6. Öka protein är ju rätt jobbigt, man får ju ofta för mycket extra energi med på köpet (tex lusern). Hmm.

Jag vill tex alltid ge linfröolja, havre och betfibrer, vilka alla sänker kvoten. Det enda jag ger som har högre kvot än 6 är linfrökaka. Ger verkligen inte mycket utan max 0.1 kg av varje men vill ha något att blanda tillskott i och möjliget att öka på om det behövs utan att introducera nya fodermedel, vill hellre ge samma mat kontinuerligt.

Dessutom med en lättfödd häst vill jag ha möjligheten att ge halm upptill om hästen behöver mer TS/mer tuggtid och den blir tjock av att äta mer hö/hösilage. Och då måste den ju få i sig allt protein via den mindre givan hö/hösilage eftersom halm enbart ger energi. Det är största anledningen till att jag vill ha hög kvot, att ha utrymme att begränsa givan och komplettera med halm utan att behöva gå in o klydda med ett proteinkoncentrat.

Med proteinvärde på 30 hade min behövt äta 11 kg. Och då hade energin behövt vara 5 MJ för att ge lämplig kvot ju. Det finns ju inte. Varför vill hästfolk du känner ha de värdet? Eller de har kanske svårfödda/högpresterande som behöver mycket energiöverskott (och därmed låg kvot ju)?

Har iaf svårt att se hur en ponnymänniska önskar sig 30 :-D

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 362
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 162
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25