Proteinvärde i grovfoder

Sv: Proteinvärde i grovfoder

Säg 30 smbrp/kg foder. Det är oftast vad jag får som "beställning" när folk köper grovfoder ifrån mig. Dock kommer jag inte ner i dom värdera.
46 blev det i år.

Tycker energi skiljer sig trots att det är torrhö.

Att man önskar 30 g smbrp/kg foder låter VÄLDIGT konstigt! Det skulle jag bli ledsen över i stället, och då har jag en ytterst lättfödd häst.

Hur mycket menar du att energivärdena skiljer i torrhö? Jag tycker aldrig att man ser mindre än 7-8 mj, och inte högre än ca 10 mj. Eller har du andra erfarenheter?

KL
Jag känner igen det främst hos äldre lantbrukare som tror att man inte vill ha så mycket protein i hästfoder. Utan att det gärna kan skördas sent och grova strån. Hos sådan får man helt enkelt beställa som om det skulle vara till mjölkkor så brukar dom fatta vad det är man vill ha.
använder ett citat i mängden, för att belysa vad jag tänker på med det jag skriver nu.

Jag har genom åren köpt hö av många olika bönder och har många gånger (ffa hos äldre bönder, som sagt!) stött på åsikten att hästar inte ska ha för tidigt skördat hö, för det blir för bra med näring i det. En uppfödare av det äldre gardet sa uttryckligen att det var bättre att ha ett sent skördat hö och komplettera det med kraftfoder för att täcka näringsbehovet. (han hade fler udda åsikter, bland annat var hans hästar aldrig ute i hagen på vinterhalvåret...)
Då brukar jag lugnt och sansat berätta för dessa bönder att det är "gammal kunskap" och att man idag gärna vill ha hö med högt proteininnehåll och gärna lågt i energi, för att kunna ge stor giva av grovfoder och kunna täcka näringsbehovet med bara det. (En av "mina bönder" har fattat vad jag söker och han hävdar att det bästa då är en andraskörd, att det generellt brukar ligga lägre i energi och ofta ganska högt i protein - jag har ofta köpt just andra- eller tredjeskörd och har varit fullt nöjd med innehållet)

När jag började analysera grovfoder och räkna foderstater för 16 år sedan så såg rekommendationerna annorlunda ut än idag. Andelen grovfoder i foderstaten var lägre (ofta bara strax över minimigivan) och kraftfodertillskottet således större. Och havre var det foder som användes mest... Det man DÅ eftersökte var ett grovfoder som hade värden som var lätta att komplettera med havre, för att ge en bra foderstat. Ett bra "sporthästhö" ansågs ligga mellan ca 35-45 g smbrp (om jag minns rätt), vilket alltså sen gav en ganska balanserad foderstat om man gav några kg havre också.

Det är inte så konstigt om dagens bönder inte har hängt med i den utveckling som hästbranschen haft i den här frågan. De fick lära sig annat när de utbildade sig en gång i tiden... Kom ihåg att även många hästägare släpar i denna frågan....

Vårt hö har 33 g smbrp per kg Ts och 7.8 MJ per kg Ts. Vi har lättfödda hästar plus några växande unghästar. Hade önskat mindre MJ om det gått och absolut mycket mer protein. :(

Jag måste säga att det är väldigt intressant och höra ifrån er alla! :)

Ni tänker helt annorlunda än vad dom hästmänniskorna jag ser här omkring mitt område. Då är det bara låga värden som gäller. Varför? har ingen aning men verkar vara en efterfrågan här. För jag själv skulle inte vilja ha så lågt som 7 mj/kg foder och 30 smbrp /kg foder. Men det tycks folk vilja ha. Och där av min erfarenhet som en frågade efter.

Att man önskar 30 g smbrp/kg foder låter VÄLDIGT konstigt! Det skulle jag bli ledsen över i stället, och då har jag en ytterst lättfödd häst.

Hur mycket menar du att energivärdena skiljer i torrhö? Jag tycker aldrig att man ser mindre än 7-8 mj, och inte högre än ca 10 mj. Eller har du andra erfarenheter?

Jajemensan det kan mycket väl skilja ser mer än så. Har sett värden på 6 och 12mj. Så visst finns det.

*kl*

Är det någon annan som analyserat halm nån gång??

Vi analyserade i år av ren nyfikenhet och blev förvånad över hur "högt" protein det ändå är (med tanke på att det i tabellerna står "-" på proteinvärdet..

halmen: 4.3MJ 14g smbrp = kvot 3.25
(vårt hö har en kvot på 3.5 :crazy: )

I övrigt önskar jag också så högt protein, och så lågt energi som möjligt. Sambon har lovat fixa bättre värden till nästa år (under förutsättning att vädret är ok)

MJ har jag gärna så lågt som 5.

Då klarar man sig på 30smrp men 50 hade varit toppen.

Då är det bara att ösa på grovfoder och se glad ut :)

(kl)

Vårt hösilage har 4,3 i MJ och 55 i smrp.
Har lättfödda hästar som behöver gå ned i vikt så jag borde vara nöjd. Hoppas inte den höga kvoten på 12,7 ställer till det med protein som blir energi och ev. till fett i slutändan bara?

I vilket fall mycket bättre än förra årets kvot på 3,91 (men det höet fick bytas ut).

Det som är bra med grovfoder som har lågt energiinnehåll och högt protein är att man kan täcka proteinbehovet samtidigt som man ligger under energibehovet = hästen kommer gå ner i vikt utan att få proteinbrist.
Sen kan man då komplettera med halm så de får mer att tugga på.

(kl)

Vårt hösilage har 4,3 i MJ och 55 i smrp.
Har lättfödda hästar som behöver gå ned i vikt så jag borde vara nöjd. Hoppas inte den höga kvoten på 12,7 ställer till det med protein som blir energi och ev. till fett i slutändan bara?

I vilket fall mycket bättre än förra årets kvot på 3,91 (men det höet fick bytas ut).

Fy Fabian! Det fodret hade jag velat ha!

Jättetack för svar! :)

Precis som du säger så var bonden väldigt nöjd med sitt hästhö. Han tog visst ett mindre parti på en annan vall som han gav sina får. Det var tydligen högt i protein, men det tyckte han inte var något hästfoder... Synd att han inte frågade oss om vi ville köpa det, innan han gav det till sina får. :(

Saken är den att jag vill försöka påverka bonden (om det går) att ta fram ett hö som passar oss bättre. Om inte annat kan vi så klart betala mer för höet om det är värden i det som passar oss bättre. Slipper vi fodra med proteinfodermedel är det ju värt de extra kronor som det kostar oss. :)

Bonden är nog ganska bestämd av sig, så jag vill försöka ha lite på fötterna innan jag lägger fram vad vi vill kunna köpa nästa år, och hur han kan servera oss det. I övrigt är vi nöjda för han har bra hygienisk kvalitet på höet och är trevlig att ha att göra med, men det är just värdena som ställer till det för oss.

Lågt protein
MJ-värdet kunde vara lägre för oss
Höga järnvärden
Låga koppar- och zinkvärden
Höga sockervärden

Jag tror inte bonden är sugen på så om vallen (väldigt många hektar det handlar om), det kan vi nog slå ur hågen. Kanske däremot tillföra diverse näringsämnen om det kan hjälpa värdena bättre i balans. Vi skulle ju som sagt i så fall vara villiga att betala mer för höet förstås, men om han inte kan få fram hö bättre för våra syften så borde vi nog försöka köpa hö från något annat ställe. Synd i så fall, för denne bonde är noga i övrigt med höet. :(
En bonde som kan ta ett hygieniskt bra hö skulle jag vara rädd om .
Själv har jag börjat köpa småbalar hösilage , de som tillverkar har olika kvalitet , bara att beställa vad man vill ha .

proteinöverskott är inget problem, varför ge halm när man kan lägga på fler kg hö?

Hehe ^^

Jag svarade på frågan varför jag tyckte det var lättare att hantera brist på protein än energi. Jag har haft lättare att hantera protein brist än energi brist i grovfodret men det kanske är bara för att jag är okunnig på just vad jag kan sätta in som energi utan att öka proteinet allt för mycket.

Precis en häst klara av proteinöverskott väldigt bra. Och jag lägger hellre extra kg hö än halm, då inte mina hästar äter halm. ;)

Har också problemet här att all bönder resonerar som din, men häromkring verkar inga hästägare räkna foderstat och fattar tydligen heller inte skillnaden mellan näringsfattigt och proteinfattigt. De köper glatt dessa hö med usla proteinvärden och hög energi och öser på med kraftfoder.
Mina lättfödda hästar kan ju knappt få det ts de behöver förrän energin slår i taket och då fattas det ändå massor av protein.
Vill ha en kvot på runt 8 och så låg energi som möjligt gärna max 6MJ men det är svårt att hitta. I år blev det lite högt med energi 7,5MJ och 71 smbrp men det verkar gå bra ändå.

Javisst, jag är gärna rädd om bonden eftersom han är noga med den hygieniska kvaliteten. Det är mer än vad man kan säga om många häromkring som säljer hö till hästägare, skulle jag säga. :( Man ser bönder som lämnar stora rundbalar med hö kvar ute på åkern i regn. Korna som ska äta det ska ju ändå gå till slakt... Sådant hö vill jag inte köpa till våra hästar.

Så, jag kan så klart lägga fram våra önskemål. Men, om bonden säger att han visst kan försöka ordna bättre värden åt oss, bara vi säger hur. Vad svarar vi då...?

Jag hajade bara till när du skriv kor ;)

Det finns ingen som föder upp ändas kor och tror att det kan bli nån vinst på det, vet dock att det finns men de lär sig tillslut.

Ungdjur lät mer sannolik. Men även där strävar bönder efter att ha en så god hygien som möjligt på grovfoder. Eftersom att det försämra tillväxten vid dåligt foder, och det vill ju ingen bonde ha. Kanske fanns en annan orsak till att höet låg ut på vall under regn perioden. Trasiga maskiner ect ect. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 362
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 162
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25