proteinutsöndring???

S

sinner

kan en häst utsöndra överflödigt protein genom huden?
i sådana fall; hur ser det ut, ger det klåda och vad gör man åt det??
mycket tacksam för svar..

Sv: proteinutsöndring???

Jag tror att jag har svarat på ungefär samma sak i en annan tråd. Men jag tror fortfarande inte att det är möjligt men kan naturligtvis ha fel. Jag har nog förstått det som att den kan utsöndra kväve gnm huden men antar att det inte är som proteiner.

jag la in en tråd i hästvård angående min ponnys utslag nyligen. tänkte att jag skulle fråga här inne om det där med proteinet, eftersom det har att göra med fodret...

Synd att inte ngn har svarat.
Om jag ska gissa så tror jag inte att proteiner skulle kunna utsöndras genom ngn sorts utslag om det är så du menar. Dvs att kroppen har ett sådant sätt att göra av med överskottsprotein. Det låter jättekonstigt. Sedan finns det ju allergiska reaktioner mot ngt ämne (ngt speciellt protein?) som blir utslag som kan klia. Men tycker inte jag är samma sak som att göra sig av med överskottet.

Jag tänkte mera att det kanske försvinner kväve när hästen svettas. Men jag är ganska osäker på om det verkligen gör det.

Senast ändrad:

Vad jag har hört kan det ju finnas "protein knölar" fast det är väl bara en allergisk reaktion på nånting. Har aldrig hört att de skulle kunna utsöndra protein genom huden, vad jag vet så kissar de väl ut kväve överskottet ? om jag inte minns fel.

Svett innehåller vatten, salter och urea. Urea är rester av nedbrutet kväve. Svettas man mkt så svider det (ialla fall på mig). Äter man mkt protein bildas det mer urea som tar med sig salt o vatten ut. HH

Om en häst får mkt protein (från grovfoder) ska man då ge extra salt och såklart fri tillgång på vatten ??

utanför tråden

Det är bara att konstatera att minnet inte räcker så långt som två veckor tillbaka. Då handlade det om hästar som skulle springa snabbt. Jag hade för mig att jag hade läst om ureautsöndring i svett men kom inte ihåg var, lite pinsamt.

Senast ändrad:

Om man inte ser att hästen konsumerar salt ordentligt är det inte fel att ge en sked salt i maten. HH

tar en knapp...
så de gula kristallerna som sitter i klumpar (som utslag) på min ponny kan inte vara protein?
förra ägaren hade hört detta från vet och blivit ordinerad mindre mat och mer motion...
och nej, det är inte knölar utan vit/gula kristaller i klumpar.. stenhårt..och dom kliar men verkar inte ömma alls.

Låter snarare som om det kulle vara någon form av sårsekret?
Om ponnyn kliar sönder sina utslag så att de vätskar är det förmodligen den vätskan som stelnat och sitter som små sårskorpor.

till saken hör att hon inte har några sår vad jag kan se..... och jag har knappt sett henne klia sig heller.. däremot så tycker hon om när JAG kliar och pillar...
ska ha ut vet inom kort att titta på henne, men jag kan inte sluta fundera..
regnskållor: gör ont, sitter på ställen som blir utsatta för väta mycket(överdelen på pållen)
mugg/rasp:kommer av fukt och smuts, börjar som mugg nere på benet i karleden, vandrar sedan uppåt om inget görs, blir sår med blod och var(?)
fotskabb: stearinliknande feta gulvita klumpar, vid nederdelen av benet(åtminstone till en början)

det är dom tre alternativen jag har just nu.
och inget verkar stämma.
inga krustor i karledena, ingen smärta, inga "sår",krustorna är stenhårda men smuliga, krustorna börjar i hashöjd på vänster bak och förekommer upp till knäet och en del under magen.
jag fattar noll...

jag kickar upp den här tråden igen.. vet tog prov av kristallerna då han var mycket förbryllad och trodde det kanske kunde vara svamp...idag fick jag svaren från sva, ingen svamp och inga sporer... vad har jag kvar som det kan vara då??

tar en knapp...
gula kristallerna som sitter i klumpar (som utslag) ... vit/gula kristaller i klumpar.. stenhårt..och dom kliar men verkar inte ömma alls.

Använder du rengöringsmedel? Pälsglans? Kommer hon åt att stryka sig mot något som fastnar i pälsen? DVS finns det något som kan komma UTIFRÅN och sätta sig i pälsen. Det verkar ju som om ni uteslutit allt som skulle kunna komma FRÅN hästen....

Du skrev inte om provet visade att det inte var bakterier heller, testade ni det också?
Min häst hade för ett par år sedan konstiga utslag på bogen. Han var klippt, och täcket hade skavt, och han fick små skorviga utslag. Jag hade ändå ute vet för en annan sak, och han trodde det var bakterier (kommer inte ihåg vilken sort) och rekommenderade att tvätta med utspädd jodopax. Utslagen försvann ganska snabbt efter det.

nej jag använder varken pälsglans eller några andra medel på henne..och det finns absolut noll och ingenting vad jag kan komma på som skulle kunna komma utifrån om man säger.. ett dött träd(björk) i hagen hon går i nu är det enda.. och så boxväggrna förståss.. men när det började hade jag inte ens plockat in henne i stallet än.. det togs bara prov på svamp vad jag förstår, så det är väl bakterier då.. hon har inte täcke, är inte klippt, rids knappt så hon blir knappast svettig heller. har testat med jodopax med tyckte inte det hände nåt... nu lutar det snart åt att klippa hela kusen och dränka henne i nåt som tar död på det mesta:/
utslagen finns på ena bakbenet,under buken och nu på bogen också.. så det sprider sig ju..
hon har nåt vajjsing på magen, hos fiser supeilla, bajset luktar illa IBLAND, och i förrgår fick hon kolikkänning(troligen gaskolik).. känns ju som om det skulle kunna ha ett samband med utslagen kanske...

Är en häst i mitt stall som också fick utslag, visade sig vara regnskållor, hon var inte heller klippt men gick med täcke ute. Så om din häst går utan täcke, kan jag gissa att den har ganska mkt päls och blir ju då ganska varmt... Regnskållor är iaf en bakterie, tror det var samma bakterie som utlöser mugg och rasp...

jo, men regnskållor gör ju ont? och det gör inte hennes, alls. vet trodde heller inte på regnskållor efersom det kliar och hon njuter när man river på dom..

Min häst fick klåda under magen utav lucernen. jag tog bort den och tvättade med jodopax. Tog några dagar sen var det borta.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: Ninnurur
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
466
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka