Proteinsvinn under vintern i hö?

Fiorano

Trådstartare
Försvinner näringsvärde under vintern i hö? Jag har lärt mig att det inte gör det (hence myten om att ge fånghästar fjolårshö). Men här på buke finns det alltid nån som vet bättre än mig :D. Vad isf försvinner och hur mycket och i vilken takt? Bör en kunna anta att ett parti hö har samma värden i april som när det togs in i augusti?

Vitaminer är också det enda som jag har hört/läst försvinner. I vilken takt vet jag dock inte. Men protein, energi, socker, osv bör hålla samma nivåer.

Hippson-svar:

Kan man ge hästar nyskördat hö direkt när det tas in, eller måste
det "ligga till sig" några veckor? Ändras näringsinnehållet om det lagras i över ett år? Att vitaminer försvinner vet jag, men allt annat, hur är det med det? Det sägs ju att fånghästar ska ha fjolårshö, men är det verkligen lägre värden i det?

Jenny Redgårds svar:

Hej!

Nyskördat hö går alldeles utmärkt att fodra med, det behöver inte lagras före användning. Om fodret lagras korrekt och inte utsätts för fukt kommer inte näringsinnehållet att förändras nämnvärt under lagringen, med undantag för att vitamininnehållet sjunker. Dåligt lagrat hö kan utsättas för mögelangrepp och då sjunker näringsinnehållet, men ett mögelskadat hö ska ändå alltid kasseras. Det finns alltså inga fördelar med att ge fjolårshö till en fånghäst.

Försvinner näringsvärde under vintern i hö? Jag har lärt mig att det inte gör det (hence myten om att ge fånghästar fjolårshö). Men här på buke finns det alltid nån som vet bättre än mig :D. Vad isf försvinner och hur mycket och i vilken takt? Bör en kunna anta att ett parti hö har samma värden i april som när det togs in i augusti?

Det är en myt, vitaminer försvinner däremot en del.

Myten har sannolikt uppkommit eftersom hästar som haft måttlig proteinbrist under hösten och vintern, börjar visa detta på våren. Och då skyller man på att proteinet gått ner i höet, när det egentligen är då det börjar synas, den där bristen.

Om protein försvinner så har man mögel i höet. Mögel förbrukar en del protein och energi (dock inga jättemängder).

Om man tar in höet som löshö och sen pressar småbal framåt vården och är ovarsam som de små bladen faller av och blir kvar på golvet på skulle kan man också få mindre protein i det balade höet. Eftersom proteinet i stor utsträckning ligger kvar på golvet.

Det och ev analysfel är enda orsakerna som finns till att proteinet sjunker. Och det är ju handhavandefel. Inte lagringen i sig.

Och ner till 8 gram srp per kilo foder kommer man inte ens av att kombinera handhavandefelen ;)

Liknande trådar

Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 886
Hundhälsa Kort sammanfattat så blev vovven dålig i somras. Hon började klia sig som en galning och ena ögat började svullna upp. Vi åkte till...
Svar
18
· Visningar
3 610
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372
Foder & Strö har tidigare haft grund till hästen och kompletterat dåliga värden på höet med lusern, men nu när hon inte går så många dagar i veckan...
Svar
3
· Visningar
1 071
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama