Proteinrikt og proteinfattig for

M

Morelll55

Hei
Hva slags råvarer inneholder mye protein? hvilke har lite protein?
:confused:
 
Sv: Proteinrikt og proteinfattig for

Råvaror? Menar du tex. lucern, linfrön, vetekli etc? Annars finns det ju en hel del "färdigfoder" som är sammansatta just för att vara proteinrika.
 
Sv: Proteinrikt og proteinfattig for

Morelll55 skrev:
Hei
Hva slags råvarer inneholder mye protein? hvilke har lite protein?
:confused:

Det beror alldeles på. Grovfoder kan ju ha en oerhörd variation.

Betfor är väl att räkna som proteinfattigt och energirikt. Medan havre och korn har lite mer protein och energi. Sojamjöl anser jag är det bästa att lägga till om man behöver mer protein.

Infon nedan är hämtad från Gösta Bengtsson "ABC om hästar"

Kraftfodermedel Energi Protein Kalcium fosfor
- MJ g/kg g/kg g/kg
Havre 11,6 82 0,8 3,2
Kornkross 12 90 0,4 3,2
Betfor 11,2 50 8,1 0,6
Sojamjöl 12,9 381 2,8 6,3

Hälsning Maja
 
Sv: Proteinrikt og proteinfattig for

Stopek skrev:
Betfor är väl att räkna som proteinfattigt och energirikt.

5% av betforn är protein som hästen lätt kan tillgodogöra sig, tycker det är ganska proteinrikt...
 
Sv: Proteinrikt og proteinfattig for

Betfor innehåller ca 56 g smrp/kg foder, vilket väl inte är särskilt proteinrikt. I synnerhet inte om man har ett taskigt grovfoder och behöver proteinkomplettera.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 221
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 193
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hei, Jeg står på en liten stall med plass til 6 hester og nå skal det komme en hest fra Spania. Den kommer ikke til å bli satt i noen...
Svar
7
· Visningar
1 404
Senast: warg
·
Foder & Strö Behöver hjälp med tips på vad jag söker.. Min häst har tappat muskler och behöver mer protein men är väldigt kräsen. Behöver hitta något...
Svar
17
· Visningar
1 667
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp