ProteinÖverskott?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Remont
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 790
R

Remont

Min häst har fått knölar på rygg och bål (mest)och jag är nästan övertygad om att det är p g a nytt hö i kombination med lucern, MEN-brukar sådana klia?

Remont :confused:

Sv: ProteinÖverskott?

Hej! Vi fick nytt hö för ca 1 månad sen. Inom en vecka hade ca 5 hästar fått små gallor på benen eller likn. Min häst fick gallor på huvudet :eek: Men jag red och sedan hade dom gått ner. Märkte inget av att hon kliade sig :confused: Bytte bums till vårat silage, eftersom det har ett bra värde av protein i förhållande till energin.
Det var väldigt mkt. proteiner i höet, kommer inte ihåg exakt, men det var iaf. kohö :crazy:

Sk proteinknölar har ett mycket missvisande namn. De beror nämligen inte alls på för mycket protein i foderstaten, enligt nyare undersökningar. Däremot anser man att knölarna kan bero på att hästen inte tål alla komponenter i fodret, t ex är hästar som äter korn mer drabbade än andra.

Foderknölar kliar inte, om din häst har klåda finns det nog en annan förklaring till problemet. Någon infektion kanske, streptotrikos eller ringorm? Nässelutslag? Jag tycker att du ska kontakta en veterinär som får undersöka knölarna och eventuellt ta prover.

Foderbyte kan ge upphov till gallor (=ökade vätskeansamlingar i leder eller senskidor). Gallor kan däremot inte fås mitt på skallen där det inte finns så många leder att tala om. Då rör det sig nog snarare om t ex nässelutslag. En galla kliar inte.

Jag lånar tråden lite.

Hur visar sig ett proteinöverskott? Hur visar sig energiöverskott?

Jag hoppas att någon som vet kan svara.

Ett överskott av energi brukar yttra sig som bockningar och annat bus.. En taggad häst som med tiden omvandlar energiöverskottet till fett och lägger på hullet!

Ett proteinöverskott går samma väg, det omvandlas av kroppen till fett. Processen kan belasta levern och protein bör inte användas som energikälla.

Oki men om jag säger som så. Jag har en ettåring som blivit bukig den senaste månaden. Inga revben syns utan det är en kula liksom. Är det för mycket energi?

Kan ju vara så att han pillat i sig mycket halm med, hur ska man veta vad det är frågan om?

En häst som får för mycket energi i förhållande till vad den förbrukar blir alltså fet, dvs det är svårt att känna revbenen och hästen har ofta rund mage och rumpa.

En häst som däremot har hängig buk i kombination med tydligt kännbara revben får snarare för lite energi och/eller protein. Denna hästen bör få sin foderstat genomgången och kanske kollas upp av en veterinär. Man bör också se över avmaskningen, har träckprov tagits? Har avmaskningsrutinerna följts?

En pigg ettåring med blank fin päls och ett lagom lager hull över revbenen är sannolikt frisk och får bra mat i lagom proportioner. Då spelar inte hängmagen så stor roll, den kan bero på halmtugg eller helt enkelt vara en normal kroppsform för en liten som växer.

Är du osäker tycker jag att du ska kontakta veterinär och kanske gå in på foder-forumet här på Buke för att få bra tips på förbättringar av foderstaten.

Jag har skrivit om detta på foderforumet här. T. om satt in bilder men jag har dock inte fått några direkta svar.

Veterinären kommer ut i nästa vecka och självklart kommer jag fråga henne vad hon anser.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
3
· Visningar
720
Senast: ylvali2
·
R
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 104
Senast: Raderad medlem 147980
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 285
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 825
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka