Proteinkvalite soja vs potatisprotein

the_connemara

Trådstartare
Om vi bortser från miljö o GMO-aspekterna för soja, vilket har bäst proteinkvalite för häst? Soja är svårsmält men det hästen tillgodogör sig är högvärdigt protein eller? Bättre än potatisprotein?

Jag kanske har gjort en tankevurpa men i SLUs häfte anges lysininnehållet hos potatisprotein som 8.1 och för soja 6.1, i % av råprotein. Betyder det att jag är felinformerad (soja har inte bättre proteinkvalite än potatisprotein) eller vad har jag missat?

Sv: Proteinkvalite soja vs potatisprotein

Och återförsäljare för saracen o KER hävdar motsatsen. Får skicka mer mail :-P

Ja dom kanske har rätt. Jag har ingen källa, bara vet att det är vad jag har lärt mig men har inte fördjupat mig i det hela :)
Jag kan absolut ha fel.

Samma för mig, men känns konstigt att aldrig hört motsatsen förrän av dem nu :-D

Min erfarenhet säger att man inte ska lyssna för mycket på återförsäljare eller beroende rådgivare. Klart att de hellre rekommenderar sina egna grejer än andra ;)

Har ett minne av att jag har läst att potatisprotein har bättre aminosyresammansättning än soja. Men om det var för häst, ko, gris eller människa minns jag inte :o

Jag vet :-P men eftersom jag inte är så insatt brukar jag mest lyssna, sedan kolla upp (stackars buke :-P) och sen fråga igen :-P

Tycker det är himla svårt med upptag oxå, innehåll är ju relativt lätt att kolla (måste ju redovisas) men för att veta hur upptaget ser ut hos just häst måste man ju vara rätt grym. Blä!

Hittade ingen innehållsförteckning, men det jag hittade vis snabbgooglg om soja var inget kul. Bland annat innehåller det mycket växtgifter ( alltså naturliga gifter i växten) och mängder av östrogen. Och proteinet ska nt vara ågot vidare för människan. Man använder vatten och bensin för att utvinna protein (vatten) och olja (benisin). Nu vet jag inte hur sant det är, men så värst kul lät det inte, mmen det kanske är lika illa för potaisprotein.

Här är en av källorna: http://www.icakuriren.se/Bloggar/Lasarbloggar/Kropp--Sjal/Kolhydratproblem/Inlagg/?BlogEntry=15425

Tyvärr inte!

Hittade detta på nätet, det är dock icke extraherad soja, det som oftast säljs är extraherad!

Sojaflakes Helfett är sojabönor där man inte har extraherat oljan från bönorna.

Sammansättning
100% rena Sojaflakes

Analysgaranti
Råprotein 355 g Stärkelse 56 g
Råfett 189 g Socker 78 g
Växttråd 55 g Lysin 22 g
Råaska 50 g Methionen 5 g
Kalcium 2,2 g Tryptofan (nat.) 4,6 g
Fosfor 5,3 g Theronin 13,8 g
Magnesium 2,9 g Linolsyra 102 g
Natrium 1,0 g M + C 10,3 g
Kalium 0,3 g Klor 0,3 mg

Problemet med soja är inte att den är GMO, det är varför och hur den är modifierad. Vissa växter är modifierade för att tex bli större, få kraftigare färg, sötare smak etc. Jag tycker det är fel men det innebär ingen direkt hälsorisk att äta en extra stor tomat.

Soja är modifierad för att överleva besprutning med Round up (alla vet väl hur giftigt det är....) och det finns rester av giftet kvar i växten.

Om du kan hitta ekologisk/icke GMO soja så blir det ju lite bättre, men du har fortfarande problemet med den höga halten phytoöstrogener vilket borde göra det totalt olämpligt att ge till hästar som inte är i behov av östrogentillskott.

Oavsett så var det just påståendet att soja hade bättre proteinkvalité till häst än potatisprotein jag var nyfiken på just nu, även om det är intressant och nyttigt att läsa era övriga kommentarer :-)

När det gäller potatis så använder man roten medan man på sojan använder det ovan marken, det gör säkert en avsevärd skillnad. Både potatis och soja har gifter i sig helt naturligt, ingen aning om vilken gröda som är värst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka