Proteinkoncentrat

Hjartagna

Trådstartare
Så som jag har fått det är maxgivan av proteinkoncentrat som till exempel soja occh KP 100g/ 100 kg häst vid varje utfodring. Är det 100 g av soja eller 100g SMRP?

Jag frågar då jag har 2 islandshästar som behöver ligga väldigt högt i kvot för att bli fina, men lågt i energi så soja eller KP är optimalt att lägga till höt. Men jag skulle vilja ge dem 500 g soja var till deras 400 kg häst och har tyvärr inte möjlighet att ge dem kraftfoder mer än en gång om dagen. De får i dagsläget 400g soja var men jag skulle vilja öka till 500g. är det farligt?

Sv: Proteinkoncentrat

Krafft protein har ingen maxgräns då det innehåller ett "snällare" protein för hästen att ta upp. Soja har däremot en maxgräns på 100gr/100 kg häst. Om jag var du skulle jag byta till KP om du behöver ge mer, bara för att vara på den säkra sidan!

Jag använder rent potatisprotein, samma som ingår i KP, men helt rent. Det har väldigt höga värden så man behöver inte ge så mycket av det.
Värden för soja är: 11,7 MJ, 390 smb.rp, 2,8 g Ca, 6,3 g P och 2,3 g Mg
Värden för potatisprotein är: 13,1 MJ, 685 smb.rp, 1,0 g Ca, 4,0 g P, och 1,0 g Mg

du kan inte byta ut en del av sojan till annat proteinkoncentrat, kanske lucern? då kan du öka proteinet utan att riksera att hästarna inte klarar av mängden soja..

måste fråga också, är det ett grovfoder som du råkat få så dåliga värden på eller går de på halm?

Såvitt jag vet så anses väl detta protein koncentrat som mindre lyckat att utfodra hästar med, orsaken är att det innehåller viss mera solanin än våra vanliga matpotatisar. De har ju sållats bort som ätbara pga det, jag vill minnas att det var HH som skrev något om detta.
Solanin är ju som bekant inte så nyttigt i större omfattning, bra och tänka på för de som gärna sållar bort gröna potatisar när de ska tillreda dem.

Såvitt jag vet så anses väl detta protein koncentrat som mindre lyckat att utfodra hästar med, orsaken är att det innehåller viss mera solanin än våra vanliga matpotatisar. De har ju sållats bort som ätbara pga det, jag vill minnas att det var HH som skrev något om detta.
Solanin är ju som bekant inte så nyttigt i större omfattning, bra och tänka på för de som gärna sållar bort gröna potatisar när de ska tillreda dem.

Jag har fått tipset om det både från HH och SLU.

Skummur, men jag vet att HH har skrivit om detta om solanin och avrådde då från detta protein.

du kan inte byta ut en del av sojan till annat proteinkoncentrat, kanske lucern? då kan du öka proteinet utan att riksera att hästarna inte klarar av mängden soja..

måste fråga också, är det ett grovfoder som du råkat få så dåliga värden på eller går de på halm?
Nej höt har en kvot på 6,6 men den båda behöver en kvot på 9-10 för att hålla sig fina. Dessutom ligger energibehovet väldigt lågt. 44 för den ena (under igångsättning efter kotledsinflammation bf) och 52 för den andra (unghäst under inridning).

Senast ändrad:

9-10? det är abnormt mycket, jag har nog bara hört det behovet när det gäller fullblod..
hur kommer det sig? islandshästar är ju annars inte svåra att hålla i hull..

tränas dom väldigt mycket eller är det unghästar eller vad? jag blir lite nyfiken, det är ju väldigt ovanligt fall.. dessutom två extrema hästar hos samma ägare..

Hullet är det inget fel på, däremot musklar de sig inte tillräckligt utan den höga kvoten. Båda tappade muskler i början av hösten när kvoten låg på 7.5. Därav min slutsats att de behöver mer.

Unghästen är född 2005 och har under hösten växt 3 cm bak och ser nu ut att jämna ut det framtill.

Nej det ar inte extremt, tyvärr mer vanligt an vad man kanske kan tro. Dessvärre ar det inte sa många ägare som ser detta, och därför ser man ofta just islänningar som ar felfodrade. De har ett stort proteinbehov, därför att rasen ar oerhört duktig pa att utvinna energi ur foder, på så satt blir kvoten ofta oerhört fel. Och du ar inte fel ute när du jämför detta med fullbloden.

Ja och det skrev jag också som svar på detta, läs gärna frågan först och svaret sen.

Så som jag har fått det är maxgivan av proteinkoncentrat som till exempel soja occh KP 100g/ 100 kg häst vid varje utfodring. Är det 100 g av soja eller 100g SMRP?

Utan tvekan har potatisprotein en bra aminosyrasammansättning även om den inte är unik. Inte heller transporteras potatisproteinet över halva jordklotet (tror jag i alla fall).

Men det som gör mig undrande att jag inte hittar info om halten av potatisens giftiga ämnen i proteinkoncentratet. Det är ändå ganska potenta gifter. En människa kan bli sjuk av 60 mg. Man skulle kunna tro att det koncentrerades i proteindelen av potatisen. Gifter är ofta bundna till proteiner. I så fall kunde det ju vara höga halter i potatisproteinpulvret eftersom större delen av potatisen består av kolhydrater.

Jag påstår inte att det är så men jag tycker det är märkligt att det inte analyseras/informeras.

Särskilt av det foderföretag som marknadsför PP som det bästa för hästar men totalt skåpat ut rapsolja som energitillskott trots att den idag noggrant analyseras på innehåll av de negativa ämnen som fanns i gamla sorters raps. HH

9-10? det är abnormt mycket, jag har nog bara hört det behovet när det gäller fullblod..
hur kommer det sig? islandshästar är ju annars inte svåra att hålla i hull..

..

Det blir ofta krångligt om man utgår ifrån kvoter.
Jag citerar mig själv från högpresterande islandshästtråden:

Islandshästen behöver inte mer protein än andra hästar av samma kroppsvikt som utför samma arbete. MEN de är smartare på att utvinna energi ur maten pga sin längre grovtarm. De behöver därför en hög kvot, men ett normalt proteinintag utifrån vikt och klass.

Min erfarenhet av högpresterande fullblod är att de behöver väldigt mkt mer energi men inte mer protein än en lika stor islandshäst. Alltså en låg kvot om man resonerar i de termermna (vilkat jag dock helst inte gör för då blir det så här krångligt!). HH

Så var jag inte ute och seglade då? Jag har för mig att jag läste det, men för väldigt, väldigt länge sedan.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min gamle skrutt (halvblod på 24 år) testades för cushings och låg precis på gränsvärdet. Jag blev rekommenderad att tänka på...
2
Svar
21
· Visningar
5 446
Senast: Pudlan
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 238
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka