Proteinknutor

B

bbusbus

Någon som vet vad man gör åt proteinknutor som uppkommer av för mkt protein i kraftfoder och grovfoder. Jag har minskat ner drastiskt på kraften... Fick det rådet och samtidigt öka grovfodret.... Låter lite fel i mina öron bara att öka grovfodret när det också är fullt av protein. Min häst får idag 6 kg hösilage och knappt 1 kg kraftfoder om dagen... han är 155 cm hög och väger ca 450-500 kg... Rids 7 dagar i veckan med 2 dagars aktiv vila, då jag skrittar ut 1 timme

Tacksam för svar.

Sv: Proteinknutor

En reflektion bara, 6kg hösilage till en häst på ca 500 kg? Det låter inte sunt. Om ts -halten är 60% motsvarar det 3,6 kg torrsubstans, vilket är på tok för lite :crazy:
Får hästen halm eller annat grovfoder?

Jah har samma problem och det har INTE hjälpt att sänka kraftfodermängden men väl hjälpt när jag har minskat på höet och ersatt med halm. Har också provat byta hö en tid och det hjälpte också så mitt tips är att pröva att byta ut hösilaget helt ( om du nu inte har otur och har köpt på dig stora mängder av det...).

En häst i träning kan ju inte gå på hur lite kraftfoder som helst och du ger redan liten mängd tycker jag. Jag gav ca ett kilo i somras och har nu gått upp på det dubbla men det var som sagt inte förrän jag började ge av det i år skördade höet som knutorna kom.

Jag är okunnig om hösilage men går det att analysera precis som man gör med höet så kanske det är idé att göra för att kunna beräkna foderstaten.

snälla berätta mer om knutorna! vart sitter dom? hur stora? hur ser dom ut? min häst har en kontig buckla på halsen, kan det vara det? ser ut som typ et stort geting stick?

Dom går fortfarande i gräshage med mkt gräs i så jag kan inte fodra hur mkt som helst. Därav mängden foder.

har inte möjlighet att byta ut hösilaget och halmen äter han inte direkt....

Vad ger du för kraftfoder? Jag skulle börja med att ta bort kraftfodret helt.

Enda gången jag har haft problem med knölar var när jag gav korn, och det tog lång tid att bli av med knölarna, trots att de minskade betydligt direkt jag tog bort kornet.

Vill också veta...

Anja586 skrev:
snälla berätta mer om knutorna! vart sitter dom? hur stora? hur ser dom ut? min häst har en kontig buckla på halsen, kan det vara det? ser ut som typ et stort geting stick?

ok,fast att ta bort kraften helt går inte då jag rider och tränar väldigt mkt. min kompis häst hade sådana knutor och dom masserades bort, det hjälpte inte att hon drog ner på fodret.

Jag ger hel havre och müsli vilket jag gjort i snart ett år utan att byta foder.

Knutorna sitter omkring sadelområdet, han hade sådana när jag gav korn men jag tog aldrig bort kornen utan dom försvann av sig själv.

Det är inga getingstick han har.

S k proteinknutor eller sadelstadsknutor har inget med proteinöverintag att göra. Sök på eosinofila granulom här på forumet så kommer info. HH

En häst i träning kan mycket väl klara sig utan kraftfoder.
Är grovfodret tillräckligt bra och hästen kan äta det i tillräckliga mängder så....
Tänk på att när du gör en ändring i foderstaten så kan det ta ganska länge innan du börjar se resultat efter som att hästens mage måste "ställa om sig" vilket tar 2-3 veckor. Under denna omställning har hästen svårare att tillgodogöra sig fodret så upptaget är alltså inte optimalt då.

Sadelstadsknutor är något annat, det vet säkert någon annan bättre än jag varför de uppstår men jag fick ett effektivt medel av veterinären i a f, Fucidin heter det. Tydligen så används det till hundar och deras öronproblem! Det är en liten flaska och en lotion som man tar litegrann av och masserar in. Sen har jag försökt att vara noga med att tvätta shabraken ofta eller borsta av dem noga.

Jag tycker att knutorna kommer på min i samband med fällning, vår och höst.

Proteinknutorna ser annorlunda ut, lite som myggbett, och de sitter mestadels under magen och undersida hals. Jag har alltid fått god effekt av att dra ner på höet, och det är alltid i samband med att man börjar använda årets nyskördade hö som det blir problem. Vet inte men hö tappar kanske såpass mycket kraft under lagringstidens gång att man kommer ner i "normal" nivår efter några månader? Eller behöver hästen tid att vänja sig vid det nyskördade höet kanske.

Hoppas att du hittar en lösning på knutorna i a f. Ring vet och fråga om Fucidin till sadelstadsknutor, det är effektivt!

"Eller behöver hästen tid att vänja sig vid det nyskördade höet kanske."

Ja, det behöver den och troliggtvis är det därför din häst får knutor. För hastigt foderbyte med andra ord som ger utslag. Ett tips är att vänja in på höt tidigare, tex när de fortfarande går på bete. Bara nåt kg om dagen gör att hästens mage får en chans att bygga upp rätt tarmflora för just det höt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 995
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 569
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama