Proteinknölar.

R

rosita

Tror att min häst är känslig för protein,hur ska jag då fodra?
Nu får hon Magert gräshösilage(ej analyserat)
5dl, uppblött betfor
5dl,korn/havrekross,mineraler, vitlök
Hon rids ca 2-3 ggr/veckan.
Finns det nåt annat hon kan få knölarna av?
Det är inte sadeltryck för knölarna poppar upp lite varstans på kroppen.
mvhR::confused: :confused: :confused:

Sv: Proteinknölar.

Sadelknutor
en slags allergi...................

Knutorna, Eosinofila granulom, är en samling av vita blodkroppar, De kan orsakas av en retning från fodret. Hästen reagerar så att det blir någon form av allergisk reaktion tror man, men man kan inte säga hur och varför. Någonting är det som retar detta, ganska likt en finne. En av orsaken till knutorna kommer alltså från hästens mage, att den har ätit någon den är känslig för. Ofta kallas dessa knutor även för proteinknölar därför att det finns ett samband med högt näringsvärde i fodret och dessa knutor. Detsamma gäller för gallor.

http://deliverya.aftonbladet.se/sport/ridsport/halsa/sadelknutor.html

Kornet. Har fått såna knölar på två hästar, båda fick det när jag började med korn. Det tog över en månad innan de var borta efter det jag tagit bort kornet. Kom aldrig mer tillbaka.

De här små knölarna - blir det som små sårskorpor? Min häst har nämligen små sårskorpor på halsen lite här och var... Och det är inte sår!

Nej,det är inte skorpor utan hårda knölar som flyter ut med tiden, det verkar inte heller som finnar,finns inget att klämma ut, hon ömmar inte heller, bara olika stora hårda knölar.
Det du beskriver verkar vara nån sorts svamp, det ska du nog behandla med salva,tror det smittar andra hästar.
mvhR

med finnar menar jag, inte att det går att klämma ut ngt:D utan mer som en liten knuta som ömmar.....;)

Jag har fått sådan knölar när pållan har gått på hösilage med höga värden, när det gäller knölars uppkomst i samband med kraftfoder har jag fått dem från korn, havre, hippo basic och kraft mao det är nog inte så mycket fodersort som kombinationen av den totala foderstaten.
Pållans knöl hamnar alltid på vänster sida i sadelläget och verkar inte besvära henne, ömmar inte när man trycker osv
Men irriterande är de, har hitentills inte haft en enda säsong där de inte har dykt upp och mat måste ju den stackars hästen ha då den rids fem-sex gånger i veckan.
Är begränsad till hösilage när det gäller grovfoder då pållan får hosta och slembildningar i halsen av hö och halm så halmen är utbytt mot spån och där måste ges så man tillgodoser tuggbehovet åtminstonde lite

Din häst har alltså fått knölen när du bara använt ETT av de kraftfodren du nämner? På hur lång tid har du haft ett i taget?

Foderknölar anses vara ngn slags foderallergi men ingen vet riktigt.
Eosinofila granulom anses ofta bero på insektsallergi men ingen vet riktigt. De foderknölar jag sett har ofta försvunnit för snabbt när man ändrat foderstaten för att vara riktiga granulom även om de mkt väl kan har varit eosinofila till sin karaktär. Sadelstadsknutor anses oftast vara bakteriellt orsakade granulom tex pga skitna vojlockar el streptotrikos som ej kunnat läka av pga trycket från sadeln. Vilken knöl som helst kan dock bli bestående pga trycket från sadeln.
Hela ämnet är lite luddigt o det är mkt som inte är känt.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 062
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 583
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 681
Senast: axel
·
Foder & Strö Min häst har idag en bra foderstat som ger en normalpresterande häst allt den behöver. Men nu håller han på att förberedas för att...
Svar
14
· Visningar
1 845
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur