Proteinknölar?

H

Hästbiten

Har en häst som har fått knölar på halsen och bogen på v sida. Hon har inga knölar alls på h sida. Hon äter korn, betfor, hästekraft och hösilage. Jag såg knölarna igår och jag tog genast bort all hästekraft. Kan det vara proteinknölar? Eller något annat?
Tips på vad jag ska göra i så fall?
 
Nej nej och åter nej. Det är inte protein i sig som ger knölar.

Störning i magen kan vara en orsak, har du ändrat foderstaten nyligen, och hur? Bakterier är en annan anledning, svamp, orenheter i huden, osv osv.

Skulle jag ändra något i foderstaten skulle jag genast ta bort kornet... Det är alltför ofta hästar får diverse tok när de äter korn, överrepresenterat tycker jag, så något samband borde finnas.
 
Hon kom hem till mig för tre veckor sedan, men äter samma mat som hemma. Jag tog med mig mat därifrån. Den enda skillnaden är att hon står på halm istället för spån och äter hösilage istället för hö. Men jag gav henne torrhö i början och vande in henne på hösilage försiktigt. Vad ska jag göra?
 
Byte till hösilage kan störa magen. Jag skulle tvätta med t.ex alsolsprit på knölarna och avvakta.
 
Jag hört om en häst som hade knölar på halsen,
Och det var för att den hästen var överansträngd..
men det var kankse inte det då ändå.. :)
 
Okej, då testar jag asolsprit och avvaktar. Jag ska alltså inte ändra foderstaten alls?
 
Hon är nog inte överansträngd för hon rids mycket lite. Håller på att sättas igång efter en viloperiod.
 
Håller med Magdalena. Dessutom har du gått över ganska snabbt till hösilage och om hästen är känslig kan det störa magen rejält.
 
Hon hade en hösilagebal i hagen hela hösten och fick torrhö morgon och kväll. Sen när hon kom hem fick hon likadant i en vecka. Sen har jag gett henne på morgonen en vecka och sen på kvällen en vecka. Är det för snabbt?
 
Det tar 2-3 veckor innan magen ställt om sig. Vissa hästar är känsligare än andra.
 
Är det samma silage då eller är det från olika ställen? Kan ju vara en väldig skillnad på innehåll och kvalitet osv.

Har hon gått på samma silage förut och mått bra utav det tror jag att ca tre-fyra veckors inkörningsperiod är ganska lagom. Är det ett nytt skulle jag dra ut på det en till två veckor till.
 
Okej... Men ska jag ändra något i foderstaten? Ge henne nån magkur eller liknande? Har hört att det finns massa saker man kan ge för tarmen osv.
Förslag?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
671
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 514
Senast: Habina
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 734
Senast: Ninnurur
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 171
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp