Proteinhalter i bete just nu

Sv: Proteinhalter i bete just nu

Jag kan alltså med ganska gott samvete byta ut ett par hg lusern mot 15-20 minuters kraftigt bete... :D

Intressant tabell men jag undrar lite:
Två dumma frågor antagligen men jag kan inte så mkt om vallodling. Hur ska man tänka om man har en vall som inte är gödslad?
Det stod ju bara gräs, är det olika för olika sorters gräs?

Hur ska man tänka om man har en vall som inte är gödslad?
Då är troligen proteinhalten något lägre men jag tror att mognadsgraden har minst lika stor betydelse. Det späda gräset betår mest av tunna blad, rika på proteiner och med lågt fiberinnehåll. När gräset mognar och går upp i frö så är det mest grova stjälkar och andelen tunna näringsrika blad är låg.
Det stod ju bara gräs, är det olika för olika sorters gräs?
Jag tror inte att man gör större skillnad här utan det är den grova klassning man gör när man analyserar (gräs, ensilage, hö).

Det är väl egentligen energiinnehållet man ska oroa sig för?

Energiinnehållet i vallen ändrar sig mycket litet under säsongen. Proteinhalten sjunker och fiberhalten stiger när vallen mognar.

Det jag tror man ska oroa sig för är det snabba foderbytet från ett ofta ganska fiberrikt grovfoder (hö/ensilage) till det fiberfattiga, proteinrika vårbetet. Tarmfloran hänger inte med när hästen får det nya fodret.

Energiinnehållet i vallen ändrar sig mycket litet under säsongen. Proteinhalten sjunker och fiberhalten stiger när vallen mognar.

Det jag tror man ska oroa sig för är det snabba foderbytet från ett ofta ganska fiberrikt grovfoder (hö/ensilage) till det fiberfattiga, proteinrika vårbetet. Tarmfloran hänger inte med när hästen får det nya fodret.

Det tror jag också. Jag ger mina hästar hö och halm tills de har vany sig. Sedan är det också så att även om energiinnehållet är ungefär detsamma hela säsongen så är det ändå skillnad på om energin finns som långsamma (magvänliga) kolhydrater i fibrerna eller om den finns i de snabbare kolhydraterna i det späda gräset.

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka