Proteinhalt i Luzern?

Inelin

Trådstartare
Min höanalys säger mig att jag behöver komplettera upp proteinet. På Hippocampus föreslår programmet 0.2 kg soyamjöl. Man kan även fylla i förslag på att fodra med Luzern. Hur mycket luzern motsvarar 0.2 kg soyamjöl? Vilken proteinhalt per TS eller KG foder har Luzern?

Undrar Inelin.
 
Sv: Proteinhalt i Luzern?

Proteinhalten i lusern kan skifta mellan olika märken, 105 smrp är det i Kraffts lusern. Hippos lusern har 120 smrp och det danska lusern jag har hemma ligger på 122 smrp. MJ brukar dock ligga på 8,5.

Och soja är alltid soja, samma värden oavsett märke.
 
Sv: Proteinhalt i Luzern?

Är maxgivan för soyamjöl 100 gram per 100 kg häst? Har hört det någonstanns. Jag vågar nog inte ge mina shettisar över 100 gram soya....
 
Sv: Proteinhalt i Luzern?

Helt rätt! 100 g soja per 100 kg kroppsvikt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 709
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 263
Senast: Yrja
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 553
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp