Proteinfoder

Lavinia

Trådstartare
Hjälp..

Pållan har nu börjat falla ur, vilket i sej är lite mystiskt för vi har äntligen fått ett fint silage, som verkligen ser riktigt näringsriktigt ut (jag vet att man inte kan SE, men i jämförelse med det vi hade innan).

Eftersom det ffa är överlinjen som rasat gissar jagpå proteinbrist och så till problemet.. Skrället bestämde sej i December för att sluta äta lucern, hon äter den varken blöt, fuktig eller torr... Hon vägrar faktiskt äta pelletts.. Så vad med mycket protein kan man ge istället? Känns lite onödigt att mula i henne soja eftersom nästan hela såcken kommer slängas (och det är ju inte jättebra för miljön). Vad finns det annars??

/ Lavinia

Sv: Proteinfoder

Linfrökaka finns ju, men man ger bara några hekto, innehåller normalt sett runt 250 g smrp per kilo har jag för mig.

Sen kan man ju köpa krafft protein, eller bara rent potatisprotein(normalt säljs det som grisfoder, men det är just det som finns i krafft protein, fast utblandat. )

Eller så finns det ju diverse färdigfoder som är proteinrika, tex krafft groov 125 (125 g smrp, men lite mer energi än i lusernet), hippo alfa (135 g har jag för mig, är inte säker). Finns ju typ krafft breed 200 gsmrp. Rehab 110 g smrp, fibergi sto 250 g smrp, dynavena har också några med högt innehåll.
'
Men många av färdigfodren innehåller säkert soja ändå i för sig. ;)

*kl*
hestekraften är 134 smrp men högt energi innehåll också (12.7 mj).
Mustang protein plus 130 smrp, 10 mj.

Vilken sorts lucern ger du? Finns en typ av lucern som hästar ofta ratar efter en tid.

Hippo Alfa, supersmakligt med hög andel grönmjöl och 135 gr smrp. Ratas inte ens av det mycket kräsna fullblodet.

Hei!

Det kan nok høres ut som proteinbrist, ja! Har hatt det samme problemet med hingsten min etter beitesesongen -08. Hingsten hadde vært i full trening før han ble i mitt eie, og jeg ville la han "få fri" på gress med "hestekammerater". Han ble tynn og "hul".

Nå er han nesten litt rund. Dette er hva jeg gir han og som han har blitt fin igjen, av! (Hesten blir ridd daglig og er en 14 årig kaldblodstraver)

Havre (krossad), ca 2l pr. dag.
Bygg (krossad), ca 2l pr. dag.
Fri tilgang til høysilage og høy på kvelden. (Desverre uten analyse, men det har en fin farge og det lukter friskt!)
Pluss Mineraler -Multitilskudd ++

Jeg vet nesten sikkert at byggen har bygd han opp igjen. Anbefales!!

Etter at han ble fin og "rund" i hullet har jeg begynt med lucerne i ettertid for at han skal holde seg der og kose seg litt ekstra med kveldforet :-) Prøv en annen sort av lucerne. Det er mange slag og merker og hesten kan fort gå lei en av dem! :-)

Masse lykke til!! Det gjelder bare å finne frem i foderdjungelen! :)

I färdigfoder finns bl.a. Krafft Pluss Grön med 200 g smrp, och Krafft Protein med 330 g smrp.

Som även sagts innan, linfrökaka är trevligt och så finns det ju lucernhack. Har du testat olika sorters lucernpellets? Och varför får du slänga nästan hela sojasäcken?

Vi ger Krafft Pluss Grön, 200 g smb rp och 10 MJ. Prisvärt eftersom det innehåller mycket protein, mineraler, vitaminer och selen. Jag tror att det är ca 30 % soja i. En av hästarna får dock Krafft Protein istället eftersom hon verkade reagera på Plussen. Hon går bättre på Protein, som de andra sagt innehåller potatisprotein. Soja är bra att ge om hästen äter det "rent".

En sånadäringa analys på ensilaget hjälper ju massor..... :)

Hej!

Tack för tips.

Problemet var ju, som kanske inte framgick, att pållan vägrar äta pellets. Har provat med lite annat än lucernet också och hon äter inte pellets.. Tuggar lite misstänksamt på dom och spottar sen ut.. Getterna blir ju glada, men det är ju inte dom jag vill mata.

Och eftersom hon dessutom är kräsen med hö/silage känns det lite jobbigt att köpa en hel säck hackad lucern att testa med- ingen annan ger det..

Angående soja som slängs så finns dom tyvärr bara i 20-30 kg påsar i området och då blir det mycket kasta, eftersom hon inte får så mycket av det.. (testade detta med förra hästen, fick slänga halva påsen- det är enormt slöseri på miljön tycker jag).

Men linfrökaka hade jag glömt bort- var få man tag på det?

/ Lavinia

Hm, har du provat blöta upp pellets med betfor? Inte lusernpellets alltså. Lusern har jag märkt att vissa hästar tröttnar att äta efter ett tag/i stora mängder men vanligt kraftfoder då?

Müsli kom jag att tänka på! Det borde hon ju äta. Krafft müsli grön tror jag innehåller 135 g smbrp.

Sojan går åt även om man ger liten mängd men bara att det tar väldigt lång tid att använda upp en säck då... :angel: Håller man sig inom bäst-före-datumet på ett år är det ok. Men ska man bara prova soja eller ge under begränsad period är det förstås onödigt med sån stor säck.

Brukar inte linfrö finnas som pellets? :crazy:

Vetekli innehåller också mycket protein, lika mycket som lucern :idea: Och är billigare än linfrökaka. Linfrökaka eller linfröpellets säljs också som Lincubes av Hi**o. Vetekli blöts eftersom det är så torrt.

Men du skriver att hon "tuggar lite misstänksamt" på pellets av bl.a. lucern - du ger dem väl inte torra? Lucernpelletsen sväller enormt mycket (och snabbt)när de blöts och om det händer i hals/magsäck kan det göra ont på hästen (magsäcken kan t.o.m. spricka om den fylls för mycket, hästar kan ju inte kräkas) och det kanske är anledningen att hästen inte vill äta pellets.

Sedan kan det väl vara tandproblem - en del pellets är jättehårda. Vår veterinär och hästtandläkare tycker att man alltid ska blöta alla sorters pellets eftersom de är mycket hårdare än hästens naturliga foder (gräs, blad osv) och därför sliter onödigt mycket på tänderna.

Ett annat tips (som inte hjälper nu, men att tänka på till nästa år) är ju att analysera grovfodret :angel:

Äter hon inte vanlig smaklig pellets så har jag svårt att tro att hon kommer äta linfrökaka för den är både pelleterad och äcklig till smaken. Riktigt besk smak.

På en kräsmagad häst är ju i så fall bättre att ta nåt av muslialternativen som har hög smrp.

Har du provat lucern hack istället för pellets?

Sen om du inte har en unghäst (som verkligen behöver protein) kan du prova med att ge lite linfröolja för att toppa foderstaten. Det brukar de flesta bli runda av och kan då bygga muskler istället för att ta av musklerna när energin inte räcker.

Krafft har även en müsli blandning i gröna sortimentet med högt proteininnehåll, kan också vara värt att prova.

Tror dessa alternativ är relativt plånboksvänliga också :).

Insåg att jag upprepat vad andra redan sagt men men....

tänk på att lifrökaka innerhåller ett protein som är i dålig kvalitet för hästar, de kan inte ta upp proteinet. Däremot innehåller bryggerijäst/foderjäst lika mycket protein som linfrökaka, det kanske funkar?

Tror att det är värt att prova Lucern hacket !!!

Det kanske finns någon som kan "offra" sig & köpa in sig
på en del av säcken?

Men framförallt så kanske du ska kolla upp tänderna !!!
&/eller om det är någon låsning i käken som "spökar",
då det låter lite konstigt att hon spottar ut pellets !!!!???

HeJ!

Vi har tjatat och tjatat och tjatat på att få analys på silaget och dom har lovat och lovat och lovat och inte händer.. Till slut tröttnar man. Nu är det dessutom "vår" och då tar dom från lite olika åkrar och då vet man inte alls om analysen stämmer. Vi har fått vissa balar jättefint silage, ibland nästan som hö, och så kommer ibland en bal som ser ut som halm med vass inblandat, så vi har lite gett upp om att få det analyserat. Vi kan inte påverka varifrån balarna kommer, dom verkar hämta från den bonden som för dagen är hemma.

Jag ger just nu lucern torrt, eftersom hon då äter lite av det, är det blött äter hon inte alls- vill inte bli skitig om nosen. Och hon äter ju inte någon annan form av pelletts heller (plus att jag läste att det är många som ger det torrt utan problem, så jag tänkte.. då får hon iaf i sej litegrann, hon har aldrig varit en sån som kastar i sej maten).

Hon är kollad tänderna nyligen, av vet med tandläkarutbildning, så det borde ju inte vara tänderna.

Och hon är 4,5 år gammal och växer både lite här och där, så jag tror protein är ett måste.. Hon får ju ändå fri tillgång på hösilage och det hjälper ju inte.

(Ingen annan är särskilt intresserad av att använda lucern i någon form- de ger heller mängder med kraftfoder).

Men det finns alltså kraft i musli-form. Kan ju kanske vara nåt att testa..Om nu linfrökaka inte är bra. Kli är ju också en smet, så det tror jag inte heller att hon äter..

/ Lavinia

Hej!

Hon spottar ut massor av saker hon inte gillar, tyvärr, inte bara pelletts. Jäkla kräsen häst. Hela hösten åt hon hellre halm än silage tex, men då dög lucernet (om det inte var med än 8 dl) och då kunde det vara blött. Nu spottar hon ut det både blött och torrt- men hon äter gärna det nya silaget och har då helt ratat halmen- mindre svårmockat iaf:-).

Hon kan spotta ut både äpple och morot om det inte passar. Fick tag i nån kompis mat som låg ouppsopad på stallgången, den tuggade hon lite omotiverat på och spottade sen ut igen. (Jag hade inte heller smaskat i mej den, såg INTE gott ut!).

Jaja, den där gröna müslin verkade ju ok. Blir ju ingen skillnad i .. balans mot vad hon får nu, som det verkade, och äter hon det blir det ju jättebra..

/ Lavinia, svårt med ny häst.. den gamla åt allt, jämt, även om det inte behövdes- hon var tjock nog ändå

Liknande trådar

Z
Foder & Strö Kanske finns det svar på min fråga om jag söker mera. Men skapar en ny tråd iaf.. För nu är det inte bra med pållan. Har ett fullblod...
Svar
4
· Visningar
835
Senast: wannehavefun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka