proteinfoder

T

Tosa

Försöker räkna ut en bra foderstat till min 20 åriga häst som behöver mer proteiner och behöver få upp hullet, speciellt vid flankerna.
Därför skulle jag vilja ha lite tips och åsikter om vilket proteinfoder av nedanstående som är billigast i förhållande till hur mycket man behöver ge + för- och nackdelar med fodret.

Krafft Protein
Lucern, pellets
Lucern, hackat strå
Solrosfrön

Soja är jag inte så förtjust i, så det är uteslutet. Hon får förutom hö: Fibergi Låg, Hippo Alfa och mineraler, men jag tänkte byta ut Hippo Alfan mot ett mer proteinrikt foder.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: proteinfoder

Det är nog bara Krafft Protein och Kvarnbyfoders Lucern som är mer proteinrik än Hippo Alfa. Kan du inte bara öka Alfan?

Har samma problem med min gubbe. Har tunnat ur mkt vid flankerna (virveln). :( Har nu börjat gett lusern, 4 dl/dag, Edel Lusern.
Får förutom 12 kg hö (dåliga näringsvärden), 1 L betfor, 1 L vetekli, 1½ L fibergi låg, 2 dl foderjäst, 4 dl lusern, 50 g Miner Blå.
Kbltravare, 26 år, 158 hö, väger nu 640 kg, normalhull.
Ska byta ut fibergin mot Groov 125 när den tar slut.

Då ska jag prova räkna på Krafft Protein och Lucern. Få se vad som blir bäst.

Min "gumma" är också en kbl.travare. Hon är 163, väger runt 580 kg. Hon har alltid varit väldigt lättfödd, men nu är det nästan tvärtom. Hon har börjat bli lite rundare iaf. Får också 12 kg hö. Hon är överlycklig för det, för så mycket har hon aldrig fått förut. Har klarat sig på 8 kg på vintern förut. (Hon är regelbundet avmaskad)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 645
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 540
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur