Proteinfattit kraftfoder

P

PansParis

I min häst hösilage är det mycket protein i. Jag vill därför ha ett kraftfoder som är väldigt fattigt på protein. Idag ger jag henne väldigt lite kraft grund (ca 2 dl), betfor och morötter. Men jag funderar på ev havre/havre kross. Hur är det mer protein mängden i havren.

Finns det något annat kraftfoder med låg proteinhalt?

Mvh Jenny :bow:

Sv: Proteinfattit kraftfoder

Havre har ungefär samma proteinmängd som krafft grund.

Hur mycket protein och energi innehåller hösilaget?

Den är / eller ska skickas in till analys. Jag kommer återkomma med värden.

Finns det något annat man kan ge med låg proteinhalt?

:bow:

Om du inte har någon analys hur vet du då att det är mycket protein i grovfodret?

Hur vet du att grovfodret har en hög proteinhalt utan analys :confused:

Det enda jag kan komma på såhär på rak arm för att sänka kvoten på höet är i så fall betfor.

Men jag rekomenderar att du gör en analys först så du får se hur stort överkskottet är, om det ens är något överskott!

Undrar också hur du kan veta det om du inte har analys? Annars är ju olja ren energi.

Hej

Jag ger kraft ponny till mitt halvblod :smirk:
Hon behöver en foderstat med lite protein pga återkommande ljuverinflammationer. Kraft ponny var det på marknaden som jag hittade med lägst protein innehåll.
Lycka till

Hej jenny.
Om din hästs grovfoder har så mycket protein att hästen mår dåligt, tex gallor i benen, kisset luktar starkt och hästen börjar magra av, är det svårt att "balansera upp" med kraftfoder, då behöver u byta ut en del av hösilaget emot annat grovfoder med lite mindre protein i. Har du inte märkt av några symptom (och får tillbaka en analys som visar det du misstänker) så är det ingen fara med ett överskott på protein från grovfodret!

Min hästs hösilage har nästan 10 gånger så mycket protein som energi, rekommenderat är ju 6 gånger, men varken hon eller de andra som äter det fodret mår ett dugg dåligt, tvärtom.

Tänk på att knölar och knutor hästar kan få behöver inte orsakas av för mkt protein, det är oftast att hästen är allergisk emot något (min häst fick det av korn) eller att man bytt fodersort/hösort för fort utan långsam invänjning.

Lycka till.

Vi har tagit analys på hösilaget i början av sommaren men nu ska det göras igen. Då var det nämligen höga världen, över det normala. Just nu hittar jag inte de värderna men jag ska leta reda på dem.

Jag ger min häst ca 2 dl kraft om dagen och hon är i träning. Kraften ger jag för att min häst ska ha något gått att äta när hon kommer in. Eftersom träningsdosen ökat så vill ja ge henne något som har lite protein men ger henne lite mer energi. Någon som har några tips?

:smirk:

Vi ger bara kraftfoder om grovfodret inte kan fylla hästens behov av protein. Måttligt överskott av protein i grovfodret är inget problem (upp till 30% för mycket är OK). Har man proteinöverskott i grovfodret så ger man absolut inte kraftfoder utan exempelvis havrehalm.

Tack för svaret! Det jag blivit orolig på senaste tiden är just att hon har fått gallor, benen svullnar upp varje morgon. Detta tror jag beror på att hon har fått för mycket protein i sitt grovfoder. Jag kan inte tänka mig att detta beror på allergi eftersom hon har haft hösilage, betfor, morötter och kraft grund i ett flertal år.

Men om gallorna skulle bero på att proteinet är för högt, så vill jag ju gärna byta bort kraften till något som inte innehåller så mycket protein men som ger henne energi. För övrigt är det bara svullna ben på morgonen som har blivit förändrade. Hon är välmusklad, fin i humöret och lika underbar att rida som hon brukar vara. Ska tillägga att hon är en väldigt lättfödd häst som lätt blir rund på sommaren. Tar hon åt sig extra av proteinet?

Jag skulle ev kunna ge henne hö som har en mindre protein värde men går det bra att blanda med hösilage (får frukost och lunch i hagen med de andra hästarna och kan då endast byta ut kvällsmat och middagsmat till hö). Tyvärr är hon lite känslig för damm men vi har haft fint hö i år så man kanske ska pröva.

:bow:

Hur mycket olja ska man ungefär ge varje dag? Vilken sorts olja?

:confused:

Vi har tagit analys på hösilaget i början av sommaren men nu ska det göras igen. Då var det nämligen höga världen, över det normala. Just nu hittar jag inte de värderna men jag ska leta reda på dem.

Jag ger min häst ca 2 dl kraft om dagen och hon är i träning. Kraften ger jag för att min häst ska ha något gått att äta när hon kommer in. Eftersom träningsdosen ökat så vill ja ge henne något som har lite protein men ger henne lite mer energi. Någon som har några tips?

:smirk:

Är det samma hö som ni skall ta en ny analys på eller är det från en annan äng eller senare skörd eller liknande?

Om du har ett hö som har bra med proteiner så behöver du kanske inte ge något kraftfoder alls. Om det beror på för mycket protein så ta bort allt kraftfoder till att börja med.

Kolla också hästens ben noggrant så att hon inte har fått mugg.

Mvh

Tora

Anledningen till att vi vill göra en ny analys är att det troligtvis kommer från en annan äng och att hon har fått svullnader i benen den senaste veckorna. Jag vill se om detta värdet är mycket högre än vad som varit tidigare. Är det det så kan jag ju utgå ifrån det värdet och sedan göra foderstaten efter det.

Mugg har jag dock inte sett röken av, men jag ska hålla uppsikt!

Om hästen får för mycket protein vad kan hända med hästen då? Kan det vara farligt för henne?

Tack för alla svar!! :bow:

Om det kommer från en annan äng så är det riktigt att man behöver en ny analys.

Var det länge sen som du bytte till detta partiet?

För mycket proteiner av grovfoder brukar inte vara farligt. Jag hade tagit bort allt kraftfoder tillsvidare och bara gett henne lite betfor tills du har analysen i handen.

Mvh

Tora

Om hästen får för mycket protein vad kan hända med hästen då? Kan det vara farligt för henne?

Tack för alla svar!! :bow:

Ett proteinöverskott som kommer ifrån grovfoder är inte farligt. Överskottet omvandlas i slutänden till energi.
Tänk på att ett bete är mkt proteinrikt, har en kvot på uppåt 13. Och det klarar ju de flesta hästar galant!

Det var en månad sedan vi bytte till detta hösilage från det gamla, men vi trodde det var det samma tills jag pratade med stallägaren och då var det nytt. Jag berättade att min polla blivit svullen i benen hon tyckte hennes häst var lite svullen oxå. Därmed ska en analys skickas in igen.

Ja jag kommer ta bort all kraftfoder, nu får hon då morötter, betfor och sina mineraler. Och om proteinet omvandlas till enegri behöver jag ju inte heller ge henne någon olja.

Tack för alla svar, nu blev jag lugnare!

Mvh Jenny

hej, gallorna skulle kunna bero på installningen, och inte fodret.

Jag har till exempel en 22-årig märr som väver inne (hon blir stressad inne, ligger långt bak i tiden) och hon är därför ute jämnt.
Svullnaden kan också bero på att de står stilla för mycket, och får dålig cirkulation.

Försök ha henne inne så kort tid som möjligt, och lägg stallbandage på nätterna. Efter 1-2 vecka borde det ge med sig.

Lycka till

Ja det kan det också bero på, svullnaden går ner direkt när hon börjar röra på sig. Har bandagerat henne ett tag tyckte det hjälpte för stunden men när jag väl slutade efter några veckor blev det lika igen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 640
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 276
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 105
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar