Proteinfattigt foder

C

Corina

Någon som har tips på ett proteinfattigt kraft- eller grovfoder som inte är pelleterat? Behöver dra ner på proteinet på min pålle men han blir tokig när han inte får tugga tillräckligt. Det spelar ingen roll om det är energirikt eller inte.
Har tyvärr alldeles för bra värden på vårt hö och hösilage och halm äter han inte.

Sv: Proteinfattigt foder

Kraftfoder ger knappast ngn tillfredsställelse av tuggbehovet så om det verkligen är nödvändingt så får du väl komplettera med ett sent slaget hö. Du får gärna utveckla lite grann.
PL

Corina skrev:
Någon som har tips på ett proteinfattigt kraft- eller grovfoder som inte är pelleterat? Behöver dra ner på proteinet på min pålle men han blir tokig när han inte får tugga tillräckligt. Det spelar ingen roll om det är energirikt eller inte.
Har tyvärr alldeles för bra värden på vårt hö och hösilage och halm äter han inte.

Men du behöver inte vara rädd för att ge hästen ett grovfoder med högre proteininnehåll än vad den behöver. Det är inte farligt för en frisk häst. Det mest ideala är ju om den kan få allt den behöver från hö eller silage. Tillskott behöver du bara ge om hästen inte orkar äta så mkt hö så den får i sig den energi den behöver. HH

Du är inte ensam om problemet, jag hade samma problem förra året.
Supervärden på pållans kraftfoder var nerdraget i botten och fick nästan bara hösilage, hon kan inte heller äta halm. Gav mer hösilage än jag borde, för att kompensera tuggbehovet med resultatet att hon fick foderknutor :mad:
Drog jag ner hösilage till normal nivå tuggade hon på boxen och spelade på boxgallret. Fick aldrig någon riktig ordning på det
Det dämpades lite när jag fodrade 4 gånger per dag och det började komma små grässtrån i hagen.
Sitter och klurar på det där jag med, så fler goda råd :angel:

Apo

Vi har haft alldeles för bra värden hela året och fastän hästen rids för fullt är han tjock som en tunna. Det är alltså inget alternativ att ge mer av vårt grovfoder. Han får kraftfoder 4 ggr/dag och grovfoder lika många gånger.

Som peter nämnde får du nog försöka skaffa ett sämre hö. Att ge några deciliter med krafftfoder spelar ingen som helst roll för tuggbehovet ska tillgodoses.

Jag skulle ta bort kraftfodret till att börja med hur mkt får hon o vad är värdena på hösilaget?.
PL

Problemet är att efter att stallpersonalen "råkade" utfodra hästen med mögligt hö förra året vägrar han äta både hö och halm. Har köpt jättefint hö av en bonde men även det vägrar han äta. Har provat att enbart fodra med detta men det funkar inte.
Han får 1,5kg havre/dag annars är han inte ridbar och så lite som 7 kilo hösilage! Väger 525kg.
Hösilaget har en TS på 58 %, Mj = 8/kg foder
SmbRp = 69 gr/kilo foder

Vad menar du med att han inte är ridbar utan havren?
Varför vill du ha ner proteinvärdet?

Utan havren orkar han inte mer än ett lätt joggingpass.

Då har det kanske mer med konditionen att göra.

Varför vill du få ner proteinvärdet?

Har knappast med konditonen att göra....
Behöver helt enkelt banta litegrann för att minska belastningen på sina ben. Har försökt i över ett år nu men det händer inte så mycket. Tar jag bort havren måste jag minska rejält på träningen och då händer det inget med magen.
Anledningen till att jag ställde frågan var om någon hade haft liknande problem som de löst och inte i frågan om hästen behöver mindre protein eller ej.

Om du ger mer hösilage för täcka grovfoderbehovet och den borttagna havren och motionerar hästen mer så lär den både bli smalare och orka mer.
Börja med långa skritturer om den är i så dålig kondition och bygg upp efterhand.
Så får vilken tjockis som helst göra.

Hästen har fortfarande inte dålig kondition.....och att ta bort havren är inget alternativ.

Rimmar dåligt, men men...

I så fall får du väl motionera mer MED havre så hästen gör av med mer energi.

En vältränad kropp (med mycket muskelmassa) kräver mer energi för sin grundförbränning.
Input och output...

Corina skrev:

Du skriver att du behöver dra ner på proteinet. VARFÖR PROTEINET?
Det du behöver (om du nu inte vill motionera hästen mer) är att dra ner på energin och då får du nog ta och köpa ett hö med lägre energiinnehåll (eftersom du inte vill ta bort havren, vilket, om du lagt till grovfoder istället hade gett din häst mer att tugga på... ).

Jag har också en häst som lätt lägger på sig
Inget kraftfoder för att kunna ge så mycket grovfoder som möjligt och längre, inte nödvändigtvis intensivare motionsrundor.

Spelar fortfarande ingen roll om jag köper ett hö med lägre proteininnehåll eftersom hästen vägrar äta hö. Har gått så långt att jag har fått kalla på veterinär för att förhindra kolik. Tyvärr kan jag inte köpa ett höilage med lägre proteininnehåll eftersom det inte funkar då övriga i stallet vill behålla det vi har. Det är inte ekonomiskt gångbart att slänga 200kg hösilage två gånger i veckan bara för att min häst behöver silage med mindre protein. Det är väldigt svårt att få tag på någon som gör småbalar med hösilage där dessutom proteininnehåller är långt. Ökar jag på det hösilage vi har nu får han foderknutor i stället.
Eftersom hästen redan går minst ett rejält pass om dagen samt uteritter, skrittmaskin och hage går det inte inte att öka motionen mera. Tränar svår dressyr och hamnade precis utanför talanggruppen så hästen ligger snäppet under elithästarna kondiotionsmässigt.

Senast ändrad av en moderator:

Så du måste alltså dra ner på proteinet för att hästen får knutor?

Förstår inte riktigt vart du vill komma med din fråga.

Hästen kan inte få annat foder eller annan mängd än du redan ger, och du kan inte öka energibehovet genom mer motion.

Då finns det ju inte så mycket att göra åt problemet.

Input och output...

Du vill alltså ha ett krafftfoder med lågtprotein innehåll vad jag har förstått det som, men eftersom hästen inte fungerar utan sin havre o får aldeles för lite grovfoder, har du då tänkt ta bort mer av grovfodret för att ge proteinlågt krafftfoder? Förstår inte riktigt ditt resonemang. Om du tar bort en del av havren o ger mer grovfoder så tror jag att du får en smalare o piggare häst samt att den får sitt tuggbehov tillgodosett.
Annars fattar jag inte vitsen med tråden, för du verkar ju inte vilja ändra på foderstaten ändå.

Corina skrev:
Har knappast med konditonen att göra....
Behöver helt enkelt banta litegrann för att minska belastningen på sina ben. Har försökt i över ett år nu men det händer inte så mycket. Tar jag bort havren måste jag minska rejält på träningen och då händer det inget med magen.
Anledningen till att jag ställde frågan var om någon hade haft liknande problem som de löst och inte i frågan om hästen behöver mindre protein eller ej.

Corina är hästen tjock på så vis att den har ett späcklager över revbenen eller har den en stor buk?

När jag räknar på värdena för din häst och hans foder tycker jag det verkar snålt med maten. Om han är en varmblodstyp som går medelhårt arbete kan man uppskatta behovet till 450 –500 gr smältbart råprotein och ca 80 MJ. Med snittvärden på havre så får den nu i sig 550 gr smältbart råprotein och ca 60-65 MJ. Alltså klart för lite för genomsnittshästen. Och helt självklart då att han inte orkar ngt alls om du tar bort havren.

Är det en väldigt lättfödd kallblodstyp skulle kalorierna kunna räcka.

Man brukar räkna med att absolut minibehovet av stråfoder är 1 kg torrsubst per 100 kg häst vilket du inte kommer upp i. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
852
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar