Proteiner, energier och bajs

Corax

Trådstartare
Har ni upplevt skillnad på avföringen om er häst får ett överskott av ex. energi via grovfodret?

När min häst går på en balanserad och uträknad foderstat så har hon normal avföring med fin konsistens.

Nu när vårat hösilage inte räckte så köptes oanalyserat hö. Jag har ingen aning om vad det är för värden men stråna är rätt grova med få 'blad' på (sen skörd med lägre protein?).
Hästens bajs är nu poröst och ramlar lätt sönder. Hon får dvs ett överskott på något. Förmodligen energi.

Någon som upplevt liknande och hur har hästen reagerat?
Överskott på protein genom grovfodret borde ju inte märkas på samma sätt? Eller?
Hur gör sig hästen av med överskott av prot? Bajsar ut rimligtvis?

Sv: Proteiner, energier och bajs

Jag vet inte riktigt vad som påverkar bajset men antar nästan att det har med fibrerna att göra.

Proteinöverskott utsöndras genom urinen och en del i svett. Däremot kan det finnas en del proteiner som hästen inte har lyckats spjälka i tunntarmen i bajset. Men jag undrar verkligen om det påverkar ngt.

kan det inte vara så enkelt att hästen får i sig mindre vatten på ett grovfoder med lägre ts? Då borde träcken bli torrare.

Jo visst borde det vara så. Men förra hösten när vi började ge årets skörd, än så länge oanalyserad, så föll hästens bajs sönder. TS-halten låg då på 55, dvs väldigt blött. När vi fick analysen så var det kraftigt underskott av protein. Jag fodrade upp och vips så höll bollarna.

Nu när vårat hösilage inte räckte så köptes oanalyserat hö. Jag har ingen aning om vad det är för värden men stråna är rätt grova med få 'blad' på (sen skörd med lägre protein?).
Hästens bajs är nu poröst och ramlar lätt sönder. Hon får dvs ett överskott på något. Förmodligen energi.

Det är nog inte proteinhalten i fodret som är orsaken utan fiberfraktionerna.

Det är en mycket liten del av proteinet som hamnar i träcken även om grovfodret innehåller en hög andel protein. Om hästen tar upp ett överskott av aminosyror i tunntarmen så kommer överskottet att omvandlas till urea och utsöndras i urinen. Om osmält protein kommer ner i grovtarmen så bryts det mesta ner av mikroorganismerna till ammoniak och tas upp av hästen genom tarmväggen tillsammans med VFAs. Hästen kan inte använda ammoniak för att bygga protein utan det hamnar slutligen i levern där det omvandlas till urea och utsöndras i urinen. Om proteinet är bundet vid osmältbara fraktioner som t.ex. lignin eller svårsmälta fraktioner som t.ex. cellulosa så kan den komma ut i träcken. Ammoniak som inte tas upp av hästen kan förmodligen också hamna i träcken men det rör sig sannolikt om mycket små mängder.

En stor andel osmältbara eller svårsmälta fiberfraktioner i fodret, t.ex. lignin och cellulosa, gör att ”bollarna” lätt faller samman. Ett grovt, sent slaget hö innehåller mer av fraktionen ADF (Acid Detergent Fibre). ADF är i princip lignin + cellulosa. Svenska analyser brukar dock inte omfatta ADF men i USA anges alltid denna fraktion på en höanalys.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve