Proteinbrist?

arabia

Trådstartare
HUr kommer det sig egentligen att så många hästar är bukiga o har synlig proteinbrist trots att man har räknat foderstat efter konstens alla regler eller är det så att många går efter tabeller o ser inte till hästen?

Sv: Proteinbrist?

Jag tror som du själv nämnde - man tittar för mycket på tabeller. Sedan verkar folk ha lättare att tro på "experter" än på sina egna ögon.

Visst, jag tittar också på tabeller och läser artiklar, men ser jag att hästen behöver mer protein så får den ju det givetvis.

har jag gått enbart efter en beräknad foderstat hade min häst sett ut som ett spjälstaket. Han behöver bästan dubbelt upp motför beräkningarna av både protein och energi. Ögat är det som avgör i slutändan.

Jag tror att i det fallet har man "läst boken och lärt sig räkna" - men inte att omsätta sina kunskaper praktiskt, för man har egentligen inte förstått det man läst.

Dessutom saknar många - däribland jag - en "naturlig koppling" mellan häst och foder; dvs jag är inte uppvuxen med detta i min närmiljö och sen jag köpte häst så köper jag bara allt foder. Noll kunskaper om odling osv, har aldrig följt hästar i utveckling osv innan jag stod där med min egen. Lite svamligt beskrivet, men jag hoppas ni förstår vartåt jag syftar.

har jag gått enbart efter en beräknad foderstat hade min häst sett ut som ett spjälstaket.
Ta inte illa upp, men jag anser att du med det resonemanget är en som inte förmår omsätta fakta till praktiskt kunnande. Du har läst boken, men kan inte koppla ihop dess fakta med verkligheten - alltså vad du ser och vad du känner.

För min del räknar jag för att se vilka värden som funkar för min häst, skitsamma vad en generell tabell säger. Sen vet jag ungefär vart det ska ligga till nästa år.

HUr kommer det sig egentligen att så många hästar är bukiga o har synlig proteinbrist trots att man har räknat foderstat efter konstens alla regler eller är det så att många går efter tabeller o ser inte till hästen?

Det beror på att de litar blindt på tabellerna och ser inte till INDIVIDEN. Ser man att pållan inte ser okej ut med den tabellräknade foderstaten får man ju korrigera till det - t ex om hästen ser ut att vara muskelfattig/tappar muskler så är det i första hand proteinet som ska ökas och, om DET inte hjälper, i andra hand även energin.
T ex kan det ibland vara så att hästen går på en hög kvot men ÄNDÅ tappar muskler/har svårt att bygga upp nytt... Då är det troligtvis den totala mängden foder som är för liten, inte bara proteinmängden.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
777
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 022
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd

Hästrelaterat