Proteinbrist vs fet

Sv: Proteinbrist vs fet

Men det är väl bra? Ser hästen inte tjock ut under arbete och får upp magen då så är det som det ska tycker jag.
I hagen kan den väl få se avslappnad ut?
Även en odeffad bodybuilder ser slapp ut i viloläge ;) o lite underhudsfett vill då jag ha kvar på mina hästar.
Fullblodet jag har ser också gravid ut framifrån i hagen, men han ser absolut inte tjock ut under arbete. Det är många kg tarmar och tarminnehåll som magmusklerna ska hålla upp.

Men på bilden ser din häst alldeles för tunn ut. Jag skulle ge den mera mat både energi och protein. Krafft Rehab har jag sett bra resultat av på tunna hästar. Har du analyserat grovfodret?

Till den känsliga hästen finns ju lucern från kvarnbyfoder, Drgreen alfalfaoil från Spillers, linfrökaka, Kvickbeet från D&H alla helt melassfria och som ger både länd och rygg.
Till det Wiromins horseaktiv med Diamond V för magen bas av lucern och ris, helt utan melass.

Jag tackar för svaren :bow:

Lägg gärna in fler bilder om ni har så jag har tydliga exemplar på hur det kan se ut.

Tyvärr är det nog svårt att få till bilder. Dels pga okunskapen som du beskriver. Personligen så hänvisar jag inte till bilder med andras hästar även om jag har fler tydliga exemplar av båda sorter. Det känns inte rätt även om jag påtalat både med små och stora ord för ägarna.

Kan du inte försöka förklara för personen i fråga hur/varför en häst reagerar på foder så de kan förstå den vägen istället?

Tydliga o tydliga vet jag inte, men här har du ett exempel på min nordsvensk som på första bilden har ganska tydlig proteinbrist (se den tunna överlinjen men ändå ganska stor mage) och på andra bilden är överviktig efter ett par månaders bete.

Proteinbrist/tunn:
pollytunn.jpg

Tjock:
DSC03144.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/sep04002.jpg

Här är hon i perfekt hull och muskulatur:
uppstlld2.jpg

Senast ändrad:

Sojaolja innehåller INGEN protein alls. All olja innehåller enbart FETT (=energi).

Däremot kan du pröva med sojamjöl - DET är bland det proteinrikaste som finns. Dock kan din känsliga häst kanske också vara överkänslig mot sojamjölet, det är vissa hästar som inte tål det.
Men testa med bara en matsked , en dag i taget, och se vad som händer. Går det bra så ökar du till 2 matskedar/dag osv.
Man brukar ge MAX 100g/100kg häst av sojamjöl så det räcker ganska långt ofta att bara ge 1-200gram till en stor häst. 1dl väger ca 60gram.

Något som du skulle kunna testa är LINFRÖKAKA! Det är ju ett proteinfoder som är skonsamt för magen på hästen (lenande och bulkande) och ger samtidigt goda fetter och bra proteiner.
Det ger man också bara ca 100g/100kg häst max.
Ett högt rekommenderat proteinfoder!

tack så mycket för bilderna :bow:

Det är på ett ungefär sådär hästarna ser ut som på första bilden men man ser även revbenen :crazy:.

Tror hon kommer att öka maten ist för minska nu, då hon inte "litade" på mig utan ville ha andras kommentarer med (och bilder).

Mvh Mokko

tack så mycket för bilderna :bow:

Det är på ett ungefär sådär hästarna ser ut som på första bilden men man ser även revbenen :crazy:.

Tror hon kommer att öka maten ist för minska nu, då hon inte "litade" på mig utan ville ha andras kommentarer med (och bilder).

Mvh Mokko

Menar du att du ska visa denna tråd till henne så kommer hon att förstå bättre och öka maten?

Man ska aldrig SE revbenen på en häst. De är i sånna fall FÖRST och främst för tunna! Mer HULL behövs, förutom muskler.

Hur mycket olja kan man ge /dag? Vilken slags olja är bäst?

Tips på andra energi rika tillskott/foder?:bow:

Milly, vilka fina beskrivande bilder du lade in!! Jag undrar hur lång tid är det mellan bild ett och bild tre? Vad gjordes under tiden för att få till den skillnaden? Samt hur gammal var hästen då?

Många tror att en häst med proteinbrist är fet pågrund av magen vilket är skrämmande, då man ger hästen ännu mindre mat än tvärtom. :crazy:
Så upp till bevis, vill se många bilder på feta hästar och hästar med protein brist så man tydligt ser skillnaden! :idea:
Skriv gärna lite hur man lätt kan se om hästen fått proteinbrist, vad man kan fodra upp proteinet mm.

Mvh Mokko

Ja, det är så synd om alla hästar med okunniga ägare som tror att om hästen är bukig är den fet och då minskar vi på proteinet... Istället för att öka på proteinet...

Bra tråd:bow:

*knapplån*

Fet häst (förmodligen en del proteinbrist med)
Yrpa2.jpg

Häst med proteinbrist:
10okt003.jpg

Och för att visa vad RÄTT foder gjorde:
nojd.jpg

Första bilden har hon vilat i först 2 år för föl, sen blev hon skadad och stod i 1½ år.

Bild två är hon nyflyttad, där hade vi dåligt hö och hon fick ej gå på bete innan pga eksem och annat. (I stallet vi stod i innan bilden togs alltså, inte på plats.)

Bild tre är i december 06, då fick hon 2 kg Krafft sport samt 0.5 kg Krafft protein, inkl havre och betfor samt analyserat hö. Mångsidig träning..

Här är en fet häst. Egentligen skulle man se honom uppifrån istället. Ryggen är nästan platt från manken och bakåt.
060909009.jpg
[/IMG]

Intressent! För att få till ändringen till den fina, runda hästen; vilken kvot var det mellan energi och protein? Minns du? Vad är det för typ av häst? Minns du även MJ-nivån? Träningspass för tränare? Tävlingar?

Den är jättefin på sista bilden!!

Jag köpte en häst för fyra år sedan som ser ut som översta bilden, dvs tunn överlinje och hals men med buk. Har nu i fyra år gått på balanserad foderstat (kvot 6 vintertid och bra åkermarksbete sommartid) med mycket mat och "hobbyriden" hela tiden. Är enoooormt mycket bättre, har blivit mycket "större" att rida, ser ut som en annan häst, är nu högställd i hagen medans hästen som köptes var riktigt lågställd. MEN det är en bra bit kvar *pust* Har gett upp hoppet om att han någonsin kommer att bli riktigt bra.

Jag har inga bilder, men jag höjde höet med 2 kg/dag (inte mycket jag vet, men ändå)
Började ge henne mer betfor, och 1½ kg fiber müsli. Innan fick hon 0.5 l pellets.
Efter att ha höjt kraften blev hon mycket smalare!
Höet gjorde ingen skillnad i hullet alls. (dvs hon BLEV ju inte tjock :smirk: )

Jag är uppfostrad med att minska fodret om hästen börjar bli fet. Det är tur att buke finns ;)
Kan ju tillägga att min fjording när jag red och tränade henne för ett par år sen, hon fick mer grovfoder än den magra hästen på 170 :crazy:
Fjordingen var tjock, 139 cm hög och reds mindre.
Vart jagh ville komma var, att i mitt stall fodrar alla efter magen iprincip, och efter hur mycket ridläraren tycker att man ska ge dem.

Ett flertal hästar som är magra får 8 kg hö om dagen, min häst som är tjock, och mindre får 10 kg om dagen och mer+kraftigare kraftfoder.

Milly, vilka fina beskrivande bilder du lade in!! Jag undrar hur lång tid är det mellan bild ett och bild tre? Vad gjordes under tiden för att få till den skillnaden? Samt hur gammal var hästen då?

Hästen är född 1983 (och död sedan aug-05).
Första bilden är tagen april/maj -04 och nedersta bilden i mars-05.
(tjocke-bilderna är tagna hösten -04 resp sommaren -05)

Bara av att hon fick börja beta (våren/sommaren kom) så gick hon upp ganska snabbt och blev till slutet av sommaren t o m överviktig.
Skillnaden till nästa vinter var att jag hade lärt mig innebörden av analyserat foder och foderstatsberäkning. Jag analyserade höet som stallet hade och gjorde en foderstat på en normal kvot på 6. För det krävdes en massa proteintllskott pga att höet var väldigt proteinfattigt. Hon fick bland annat linfrökaka, b-jäst och sojamjöl (dessutom rätt mängd mineraler som var uträknat efter höets värden).
Observera skillnaden även i PÄLSEN! Glanslös när hon hade proteibrist och jätteglansig när hon hade balans i foderstaten.;)

Den vintern som hon fick proteinbrist berodde på OKUNSKAP från både mig och fodervärden hon var hos. Ingen av oss fattade att det var protenbrist och vi öste på med energi (massor med, vad jag förmodar var, näringsmässigt dåligt grovfoder, betfor, havre, olja, och bara ca 1liter lusern).

Hur mycket olja kan man ge /dag? Vilken slags olja är bäst?

Tips på andra energi rika tillskott/foder?:bow:

Det spelar inte så stor roll vilken olja du väljer men jag skulle välja rapsolja. Man brukar ge max ett par dl/dag men det beror ju på hur mkt hästen behöver - ibland räcker kanske ett par matskedar/dag och ibland krävs flera dl.
Maxgivan är (enligt boken Hästens näringsbehov och utfodring) 75-100g/100kg häst per utfodringstillfälle. Sammanlagt dock 150-200g/100kg häst/dag.
Men det är milt laxerande och hästen kan få lös bajs om man ger mycket och/eller den inte är van. Börja försiktigt.

Intressent! För att få till ändringen till den fina, runda hästen; vilken kvot var det mellan energi och protein? Minns du? Vad är det för typ av häst? Minns du även MJ-nivån? Träningspass för tränare? Tävlingar?

Den är jättefin på sista bilden!!

Jag minns tyvärr inte, är urkass på sådant. Det enda jag direkt bryr mig om att läsa på är just vad det är för värden på hö:et, sen är kraftfodret så individuellt så där har jag improviserat, dock göddes hon upp ordentligt mellan bild två och tre för att ha mycket att bygga muskler av, det är 2 drygt 1½ månad mellan de bilderna om jag minns rätt (2: oktober 3: 12 december).

I nuläget är hon en kombination mellan bild 1 och 2, men mest fet, protein tillkommer i lucern som hon får dagligen, hon är precis igångsatt efter en vila sedan den 20 december (mitt ointresse samt graviditet). Så nu är det till att bygga av det som finns, sen kommer jag nog återgå helt till Krafft Sport samt Kraffts protein på henne när träningen kommer igång ordentligt, för det vet jag att det fungerar.

Nu är tanten 17 år gammal (så även på sista bilderna) och skall betäckas om ett par veckor, så frågan är ju hur mycket hon kommer/skall/bör tränas, hon är på utbildning hos en kompis till mig eftersom jag själv inte orkar/hinner/vill göra allt jag måste.

Men ja, det där med foder är lite meckigt, men att gå på känslan passar mig bäst, min häst är kolikbenägen så därför känns det inte alls bra att följa anvisningar, jag måste hitta en bra balans som passar henne (helt kolikfri på krafft, betfor o havre). Dessutom har vi fått restriktioner från veterinär nu iom att hon är liten/gammal (äldre :o :p ), lägger på sig lätt och har lite matstörningar, hon får inte bli överviktig igen utan måste hållas i bra hull och rätt fodermängd då veterinären är orolig för fång, hon har aldrig haft det men har alltid gått på sparsamt bete just för att hon sväller upp som bara den av all mat (hon äter ALLT).

Det är en islandshäst, 1.28 i mankh, 17 år. Vi tränade inför SM 07, regelbundet för tränare (2-3 dagar i veckan). Men det tog slut iom min graviditet. Det blir föl på tanten istället (för det vill hon ha, har inte släppt mjölken sen första fölet kom, det var 03)

Har ett varmblod som har välldig bukmage, men vet inte om det är pga. proteinbrist eller om det är för att han är "fet". Misstänker att det är pga proteinbrist men om man ökar proteinen blir han bara fet och bukmagen försvinner inte. Han har stått i lite mindre än en månad pga en skada, men får nu göras vad som helst med i SKRITTEN, få alltså inte trava och galoppera. Vad tycker ni?? Har han proteinbrist??

show.html

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 879
Foder & Strö Är ute i god tid nu, men får hem mitt dräktiga sto 1april beräknad att föla i slutet av maj. Hon är enligt uppgift redan nu väldigt...
Svar
13
· Visningar
3 137
Senast: Masse
·
Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår...
2
Svar
21
· Visningar
3 036
Senast: arabia
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 866

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka