Proteinbrist och överkänslig (??)

Sv: Proteinbrist och överkänslig (??)

Har haft häst som var liknande, och researchade massor då.
Provade att ge alla esensiella amonisyrer i tillskott och fick delvis bra resultat.

Anlending till att det KAN funka är om hästen har brist på någon av dem, då kan inte hästen ta upp proteinet man ger den, och därmed så agerar kroppen som att det skulle vara ett överskott även när det inte är det (om man vet att det inte är överskott då, det får man ju fastställa först)

För om kroppen inte tar upp det så blir det ju som att det är ett överskott liksom, och kroppen kan kinte ta upp proteinet utan alla aminosyrorna, dom är som byggstenar till proteinet.
En förutsättning liksom.

MEN ofta så misstolkar folk allt möjligt osm protein allergi så man måste se till att det inte är nåt annat, eller bara okunskap (säger inte att det är det med det här fallet, bara mer generellt sådär så är det ju vanligt att folk skyller på protein utan att göra rejäla veterinära undersöknigar och uteslutningar)

Lycka till

Nyfiken fråga, till kanotexperten med, vad för tillskott gav ni? Alltså inte 'jag gav tillskott av aminosyra 1 och 2', utan jag gav 'Hästfixarns supertillskott' typ.

Jag tänker mig nog inte att sockret direkt bidrar till gallan. Det åker säkert in i celelrna och vidare i metabolismen. Nej jag tänkte mig snarare att det ställde till med ngt annat i kroppen som skulle kunna ge gallor. hur det ska gå till har jag inte den blekaste aning om, kan ingenting om sådant. Men det verkar ju som om hästar är ganska känsliga för icke strukturella kolhydrater så därför tycker jag att det verkar mer troligt än för mkt proteiner.

Soja är ett proteintillskott med en mkt bra sammansättning av aminosyror vilket alltså betyder att det innehåller tillräckligt av essentiella a.s. där lysin är den första begränsande aminosyran- Det är alltså inte särskilt troligt att en häst får proteinbrist av att äta soja.

Va bra att soja funkar för att täcka proteinbehovet för hästarna, vad innehåller det?
Har nämligen börja utfodra min kuse med extra proteiner, nu får han dyrt musli. Men varför inte billigt soja...

Senast ändrad:

Hur löser man proteinbrist när hästen ifråga visar överkänslighet mot proteinrikt foder? Finns proteinrikt foder som ger mer och mindre utslag på överkänslighet? Hästen ifråga blir tjock i benen av t.ex. proteinrikt hö.

Det har visat sig att vissa hästar kan vara känsliga (uppvisar allergiska reaktioner) mot vissa fodermedel. Känslighet för t.ex. soja är inte helt ovanlig. Det är dock föga troligt att det är proteinet i soja som är orsaken. Soja innehåller andra ämnen som kan vålla problem, t.ex. tiocyanat och isoflavoner (genistein och daidzein). Dessa ämnen kan bl.a. påverka sköldkörtelfunktionen negativt och de har även en östrogen påverkan.

Har du mycket klöver i höet? Klöver är liksom soja och lusern baljväxter och har vissa gemensamma egenskaper. Prova gärna lite försiktigt med ett annat proteintillskott, t.ex. potatisprotein, och se om hästen reagerar på samma sätt.

Var inte jätteutförlig med beskrivningen inser jag men:

Hästen har inte reagerat tidigare på foderbyten. Denna gång gick vi dock till ett hösilage som ägare till gården köpt speciellt till sina unghästar (hög proteinhalt). Detta är en häst som kan bli aningens spattig av foder med mycket energi och dessutom behövde muskla på sig efter lång tid av skador, så det kändes rätt att försöka ha så stor del av näringsintaget från höet som möjligt.

Han blev tvärtjock i båda bak (på gränsen till bristning). Konsulterade naturligtvis min veterinär som bekräftade att det troligen var hösilaget. Mycket riktigt försvann de tjocka benen inom kort efter byte till annat hö/hösilage. Vi haft en skitperiod av skador bakom oss men nu går han för fullt. Har blivit betydligt starkare och orkar bära sig på ett helt annat sätt än förut, är väldigt pigg och glad, glansig päls osv,men har typiska tecken på proteinbrist (lite revbenig o samtidigt bukig) och tar sig inte riktigt som han borde med tanke på träning, har konsulterat min vet igen som tyckte jag skulle prova med lucern i mindre mängder. Han sa dock också att det KAN ha varit kolhydraterna han reagerade på om hösilaget var förstaskörd. Får för övrigt färdigfoder (Iform Cool) + betfor, står på halm.

Han har nog en lite känslig mage då han reagerade med att få långvarig diarre på det första stället jag stod på. Han kom direkt fr uppfödaren, gick fr halm till spån o högiva 3 ggr/dag. Diarren blev radikalt bättre av att byta stall med halm o 4 högivor. Jag vill helst inte hålla på med en massa pulver o tillskott av olika slag. Som ni förstår är det hösilaget vi har nu inte analyserat, dock bra kvalite (struktur/lukt/osv). Har nu provat med liten mängd lucern och har inte fått ngn signal om tjocka ben idag, så det är iallafall ingen megareaktion,får se hur det ser ut ikväll.

Ni får gärna kommentera vidare..

Det har visat sig att vissa hästar kan vara känsliga (uppvisar allergiska reaktioner) mot vissa fodermedel. Känslighet för t.ex. soja är inte helt ovanlig. Det är dock föga troligt att det är proteinet i soja som är orsaken. Soja innehåller andra ämnen som kan vålla problem, t.ex. tiocyanat och isoflavoner (genistein och daidzein). Dessa ämnen kan bl.a. påverka sköldkörtelfunktionen negativt och de har även en östrogen påverkan.

Har du mycket klöver i höet? Klöver är liksom soja och lusern baljväxter och har vissa gemensamma egenskaper. Prova gärna lite försiktigt med ett annat proteintillskott, t.ex. potatisprotein, och se om hästen reagerar på samma sätt.

Det måste jag kolla direkt, det där med klövern..Dum fråga igen: Det hösilaget han reagerade på har väldigt stark lukt, klöver luktar ju rätt skarpt.. Eureka??

Jag håller med dig.
Vi har ett jättefint ensilage (ganska torrt visserligen) men med mkt klöver i. Det luktar inte alls ngt speciellt.

Vet du hur det var med hästens möjigheter till att röra sig? Stod den mer på stall hos den andre ägaren än hos dig t ex? Olika underlag? Funderade du i de banorna?

Jag håller med dig.
Vi har ett jättefint ensilage (ganska torrt visserligen) men med mkt klöver i. Det luktar inte alls ngt speciellt.

Vi hade ett hösilage/ensilage med mycket klöver, brunt o fint. Det luktade choklad och min häst blev galen i det, han gick till och med och letade efter balen som vi slängde (för dom andra vill INTE ha det).

Vet du hur det var med hästens möjigheter till att röra sig? Stod den mer på stall hos den andre ägaren än hos dig t ex? Olika underlag? Funderade du i de banorna?

Japp, klurade på sådant med. Men det enda 'som skilde' jag kom på var olika bete, där mitt dock var det med mest drag och mest protein i. Men kan ju skilja stort i växtsammansättning.

Hästen reagerade lika både hos förra ägaren, och hos fodervärd. Stod ute lika mycket hos äg som hos mig ungefär (dock så inte ens när han stod i box 24 j per dygn och utfodrades med repad klöver fick vi någon reaktion), men mindre hos fodervärden. Under stallperiod alltså.

Så jag tror det var något annat som utlöste reaktionen, t ex någon växt på betet som fanns samtidigt som proteinet var högt. Och som inte fanns/finns på mina beten. De beten han gick på här var/är mycket 'rena' artmässigt. (Jag har 'blandbeten' och i princip 'ogräsbeten' med, men de gick han inte på sommartid, utan mycket rena beten, med klöver och kvickrot enbart i princip)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 759
Senast: svea
·
Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
24 568
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar