Proteinbrist och överkänslig (??)

LucyShow

Trådstartare
Möjligen dum fråga men..

Hur löser man proteinbrist när hästen ifråga visar överkänslighet mot proteinrikt foder? Finns proteinrikt foder som ger mer och mindre utslag på överkänslighet? Hästen ifråga blir tjock i benen av t.ex. proteinrikt hö. Tilläggsfråga: Har för mig att en vet sa en gång att det egentligen inte var proteinet utan kolhydraterna de var känsliga mot när de blev tjocka i benen..någon som vet mer? :confused:

Sv: Proteinbrist och överkänslig (??)

Detta undrar jag med, har råkat på en häst som du nämner.
Det jag gjorde var att ge han tillskott innehållande Aminosyror, men om det var "rätt eller fel" vet jag inte.
Men hästen blev bättre och klarade dessa tillskott bra.

//Marlene

Hög fetthalt.. med högre fetthalt så kan man ge mindre protein då de tar åt sig proteinet lättare vilket resulterar i att man ge mindre för att undkomma problemet.

Jag upplever även att har man en sån här häst, min reagerar också negativt både från grovfoder, färskt gräs och kraftfoder så klarar de sig ofta på mindre och ändå håller sig fina. Har upplevt att de kan muskla sig på mindre protein än vad en annan häst skulle gjort. Jag har lagt honom på den dos han klarar och höjer istället MJ för att sänka kvoten och har på så vis fått resultat.

Det jag gjorde var att ge han tillskott innehållande Aminosyror, men om det var "rätt eller fel" vet jag inte.
Men hästen blev bättre och klarade dessa tillskott bra.

Finns ju inga rätt eller fel så länge hästen svarade positivt.

Proteiner är uppbyggda av aminosyror. :confused:
Jag vet inte om jag missuppfattat inläggen men jag förstår inte riktigt varför det skulle vara just proteinerna i fodret som hästarna reagerar på.

Speciellt kanske eftersom det fungerar att ge den aminosyror vilket alltså är proteiner som är spjälkade i förväg. Det skulle klart kunna bero på att det proteinrika fodret innehåller proteiner av en mindre lämplig aminosyra sammansättning och att denna blir bättre med detta tillskott. Dvs att hästen hamnar i ngn form av obalans i med aminosyrorna. Men jag tror inte att det är möjligt annat än rent teoretiskt.

Jag tror snarare att man ska försöka dra ner på rädslan för proteiner och i stället leta efter någon annan anledning till att en häst reagerar på ett foder. Såvida den inte har ngt fel på tarmen så den inte kan spjälka proteiner och ta upp aminosyror.

Varför skulle det vara så omöjligt att en häst är känslig mot överskott av proteiner? DET förstår inte jag. För mig som tom ägt en häst som inte tålde gräs utan att bli sjuk finns inget lustigt alls gällande känsligheter längre. vare sig det handlar om proteiner eller kolhydrater eller va det än må vara.

En häst SKA ju kunna äta gräs för den är ju en gräsätare, eller?!?! För mig är det likadant med proteiner, de SKA kunna äta det men vissa klarar det inte när det går över en viss gräns. Det intressanta tycker jag är varför de reagerar inte att de gör det eller inte som alltid ska ifrågasättas så fort en sån här tråd dyker upp.

I mitt fall så har ju alla även varit maghästar + lite andra bakomliggande sjukdomar, jag tror inte att en fullt frisk häst blir överkänslig.

Den hästen jag tänker på, hade nog själv för dålig kroppslig kapacitet att dela de proteiner som jag gav honom. Och därför blev proteinerna bara en belastning... Aminosyrorna kunde han förmodligen bygga ihop till de proteiner han behövde, eftersom han fungerade med det....

Tillägg: Men eftersom protein syntesen sker inne i cellen, både spjälkning och tillverkning av nya, så är det nog en dålig mage, som reagerar på det "hela" proteinet, (innan det att själva syntesen äger rum), som då är det "egentliga problemet".

Den hästen jag tänker på hade hel kass mage, och vad jag tror slapp reagera på det "hela" proteinet.... Aminosyrorna byggdes till de proteiner kroppen behövde, för proteiner behöver dom ju.

Tilläggas ska att själva tarmfloran även "behandlades".

Vilket protein?

Det finns ju hur många olika sorters proteiner som helst! Det mesta som finns i kroppen både hos växter och djur består av proteiner,
En häst kan inte reagera helt allmänt på proteiner för då hade den inte stått ut med sig själv.

Det är stor skillnad på de proteiner som hästen äter och de hästen själva producerar.

Protein syntesen du vet=)

Jag vet på ett ungefär hur proteinsyntesen (om du menar DNA koden som överförs till ribosomerna mjha mRNA osv) går till men förstår ändå inte riktigt vad du menar.

Om du matar hästen med ex soja protein så, använder ju inte kroppen exakt det soja proteinet när hästens kropp behöver proteiner.

När du matar med då ex soja så omvandlas ju soja proteinet.

Det förs in i cellen, delas där av enzymer till aminosyror.

I ribosomerna byggs dessa aminosyror ihop till nya proteiner efter "receptet"som Dna molekylernas gener har kopierat.

Sen förs det ju ut i kroppen som ett nytt protein.

Här pratar vi ju generellt om protein, men skillj på proteinet vi matar hästen med och det proteinet den själv bygger, det kroppen behöver.

Var det det du inte förstod, hur jag menade?

Eller var det överkänslighets biten????

När jag utfodrade hästen med soja protein reagerade hästen med vad ska jag säga... typ foder allergi. Om själva protein syntesen ägde rum, vete väl rackarn?!

Men eftersom han uppenbarligen inte mådde bra av att äta soja, så slutade jag ge honom detta.

Men han måste ju för det bygga proteiner för att kroppen ska fungera, så därför gav jag honom "Aminosyra tillskott" istället, och därmed slapp jag foder allergin/överkänslighets symtomen...

*KL*

Nyfiken fråga, denna proteinkänslighet, gällde den även grovfoder?

Jag kan utan problem köpa att en häst kan ha besvär med ett proteinöverskott, och/eller reagera allergiskt mot ett specifikt proteinfodermedel ( t ex soja eller lucern).

Men en sådan häst borde ju kunna, under förutsättning man hittar ett sånt grovfoder givetvis, kunna få sitt proteinbehov tillgodosett av grovfoder (minus ev lucern) utan problem?

Rent generellt så det där med protein - tjocka ben tycker jag är intressant. Jag har aldrig upplevt det själv dock ens vid hysteriska proteinöverskott (via grovfoder eller bete), så kan inte bidra där. Fblvalacken däremot hade alla år tidigare enligt fd äg reagerat med tjocka ben just vid proteinrikt bete etc, så jag varnades för/informerades om det. Dock så hade han aldrig minsta problem med svullna ben här, ens när han gick på rent klöverbete (mer protein än så är svårt att få). Vilket fick mig att fundera vad ANNAT än protein som kunnat ge den där svullna ben reaktionen? För jag är ju helt säker på att de inte hittade på om den. Men det måste varit någon annan faktor, som uppträdde samtidigt som/ihop med högt protein, som utlöste reaktionen - men vad?

Proteinsyntesen kan väl knappast ha ngt med överkänslighet att göra, förstår fortfarande inte vad du menar. :confused:

Den sker ju efter det att proteinerna har spjälkats i tunntarmen till aminosyror.
Om man tänker på denna syntes så lär det inte spela så stor roll vilken sorts proteiner det var från början allihop bryts ju ner till sina byggstenar annars kan de inte transporteras gnm tarmväggen.

Jag är i vilket fall som helst inte övertygad om att det är just proteinerna som gör att hästen reagerar på ett foder eller i alla fall inte ngn sorts allmän proteinreaktion. Min ponny hade gallor sommaren innan fånganfallet. Jag misstänker att dessa hade mer med sockret att göra men det är bara en spekulation från min sida.

Åter igen olika slags proteiner.

En galla är väl en vätskeansamling=ödem.

Ett ödem uppstår då kroppen har ett protein UNDERSKOTT.

Ett ödem är ett vätske fyllt område som uppkommer av att det interstitiella vätske rummet, ISV, fylls av vatten. Detta pga tex brist på proteiner, dessa som i sin tur ger upphov till kolloidosmotiskt tryck. Finns det inga proteiner, kan inget tryck upprätthållas och därmed inte heller någon vatten transport från ISV till IVV.

Så fodrar du med en och samma protein ex soja, som hästen sen bryter ner till aminosyror (vet inte eksakt vilka a-s det blir av soja och lucern) för att sedan bygga upp till de proteiner som kroppen behöver, kan hästen ändå få protein brist.
Hästen kan inte göra de proteiner som DNA "receptet" beställt pga, att vi inte fodrat hästen så den har till gång till alla aminosyror.

För när kroppen bygger sina proteiner efter DNA "receptet", krävs specifika aminosyror.
Kroppen kan inte tillgodogöra sej ett ex överskott av några få aminosyror, den måste ha varje liten enskild aminosyra för att bygga proteinet. Fattas det någon aminosyra kan inte det "beställda" proteinet byggas.

När man sen räknar foderstater tänker man oftast inte på detta. Där räknar man bara smältbart råprotein som helhet. Vilket gör att du på "papperet" kan tillgodo se hästens protein behov med enbart en protein källa.

Men det "bästa" är nog att tilläggs utfodra med ex.ett musli foder, där den fram analyserade proteinhalten kommer från många olika "källor". Det bör minska risken för proteinbrist.

//Marlene

Fast nu var det inte gallor mitt fbl fick, utan tjocka ben. Alltså tänk dig svullet generellt, inte (led)gallor. Sen är jag inte helt ense med din syn på att proteinunderskott = galla men det är ju en annan diskussion.

Men han (fbl) fick alltså jämnsvullna ben, knä/has och ner, av proteinrikt bete troddes det. Men här visade det sig ju att det inte var proteinrikt bete som gav det, utan ngt annat.

Men det du beskriver då är man ju en bra bit från att inte tåla protein, då handlar det ju om en felutfoding då helt enkelt? Eller misstolkade jag dig helt då?

Kan ju inte svära på att det var proteinet han reagerade på, men att det var Sojan är säkert. Och eftersom Soja används för sina proteiner, drog jag en slutsats. Kan ha varit ngt annat i sojan som hans kassa mage reagerade på...

Ja jag menar att det blir det en felutfodring av protein.

Forest´s ide om sockret då?, en socker molekyl binds ju i vävnaden med 3 vatten molekyler.....

Fast det borde inte vara hög sockerhalt samtidigt som det är hög proteinhalt så. Men, egentligen är den teorin lika bra som ngn annan. Jag fick dock aldrig se de där tjocka benen, dvs vad det nu var som triggde reaktionen, så hände den aldrig här. Och han borde mer än en gång lyckats träffa in rena raketnivåer av socker, iom att han fick på bete i 'alla väder', dvs från det första gröna strået, via spätt vårgräs, stressad gräs av torka följt av regn, och åt gräs ända tills det ev täcktes av snö, inkl fruset gräs.

Sen, det är ju alltid möjligt det är en kombination av flera saker som om de sker samtidigt ger reaktionen. Eller någon växt som blommade just då, som han reagerade på, men som inte fanns här?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 759
Senast: svea
·
Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
24 568
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar