Protein, vetekli vs linfrökaka?

FreeLou

Trådstartare
Har låg proteinhalt i mitt hö (35 smrp/kg) och funderar på extra protein. Jag får i hästen 1,5 kg lusern, men sen är det stopp.

Har kikat runt lite och funderar på vetekli el. linfrökaka? Kanske även gör lusernen mer smaklig om man kan ge honom det vid samma tillfälla så kanske även lusernet kan ökas på ngt?

Har läst tidigare trådar, men blir ändå inte helt säker på vad som skulle vara lämpligast av kli el. linfrö? Ngt annat förslag kanske rent utav? :)

Sv: Protein, vetekli vs linfrökaka?

Jag har själv kompenserat lågt protein i grovfodret med Hippo Grow Alfa (135 g smb rp/kg) eller Hestekraft (146 har jag för mig?). Det skiljer också en hel del i proteinhalten mellan olika lucern-fabrikat, Kvarnbyfoder med 150g ligger nog högst. Jag ger min häst en del linfrökaka, men jag vill inte ge så stora mängder som skulle behövas.

Senast ändrad:

Tänk på att kli är väldigt lätt, d v s det behövs rätt stora volymer för att det ska bli något av givan.

Själv föredrar jag lusern, hack brukar gå hem också hos de kräsna. Fullblodet får Hippo Alfa, har är så kräsen att han tycker lusern är en ren förolämpning...

Vill helst inte ge soja. Läste någonstans att det fanns hästar som ej tålde soja och det fanns risk för kolik. Känns som att jag inte vill chansa när det finns andra vägar att gå.

Nej, det känns knepigt med linfrökaka. Läst på mer igår kväll och det rekommenderas ju i första hand till hästar med magproblem och för pälsen. Det är ju protein jag behöver, inte glansspray..

Senast ändrad:

Hmm, ja. Det känns inte som att ngt av de alternativen (kli el. linfrö) känns bra trots allt. Hippo alfa innehåller väl inte så mkt smrp egentligen? Kollade på hemsidan där det står 13,5 %, är det så mkt?

Kanske ska ge mig på hack trots allt:)

Vill helst inte ge soja. Läste någonstans att det fanns hästar som ej tålde soja och det fanns risk för kolik. Känns som att jag inte vill chansa när det finns andra vägar att gå.

Krafft Protein innehåller 330 smp/kg, mycket lite soja i det.

Krafft protein kikar jag lite på just nu. Har du själv använt det? Är det som vanliga pellets?

*slår mig för pannan* suck, jag tänkte 13,5 gram. Ja, då har du helt rätt! Min närmsta foderleverantör är återförsäljare för Hippo, så det skulle vara smidigt.

Nej, det verkar inte så. Kan skippa min rubrik och gå över på annat foder på en gång känns det som.

Är vetekli bra för nånting?
En "travgubbe" i en foder/ridsportbutik rekomenderade vetekli till vår gamling, men jag har ingen erfarenhet av det.

Är vetekli bra för nånting?

Det finns många trådar som handlar om vetekli för den som vill söka.
Vad jag förstår är det inte bra för nånting alls. Det höjer fosfor men endast med en liten del. Till det finns det andra tillskott.

till ts
jag vet inte vad det är för fel på soja annat än ur miljösynpunkt. Soja är ett bra proteintillskott för hästar. Men det är ett koncentrat så man måste vänja in det försiktigt.

Senast ändrad:

Har läst att linfrö inte har så bra sammansättning av aminosyror för hästar, kli vet jag inte hur det är med... men lusern kanske ?

*kl*

jag lånar tråden lite då jag har samma problem... min 1,5-åring behöver mer protein han också då jafg har ett ganska så proteinfattigt hö, bara 30.5 i smbrp. Han har gått hela sommaren på enbart bete och inget annat så jag har inte vågat smälla i honom för mycket på en gång men nu är det snart dags att öka upp igen.

I dagsläget äter han 6 kg hö + några kilon till i hagen, 1 kg lucernpellets och 0.5 kg krafft groov 90. Jag har också tittat på krafft protein, och även funderat på att komplettera grooven med med soja.

Han är i ganska lagom hull men det skulle inte skada om han la på sig några kilon till heller.

Det finns många trådar som handlar om vetekli för den som vill söka.
Vad jag förstår är det inte bra för nånting alls. Det höjer fosfor men endast med en liten del. Till det finns det andra tillskott.

till ts
jag vet inte vad det är för fel på soja annat än ur miljösynpunkt. Soja är ett bra proteintillskott för hästar. Men det är ett koncentrat så man måste vänja in det försiktigt.
Vetekli är en bra proteinkälla för gamla hästar. Proteinet i vetekli passar bättre för deras kraftigt försämrade upptagningsförmåga av protein i grovfoder. Yngre hästar däremot är det bättre med grovfoderbaserad proteinfodergiva. Håller sedan med om sojans fördelar. Behövs mycket liten mängd i allmänhet = billigt. Mina hästar funkar utmärkt på betfor, vetekli och soja (har en mycket gammal häst, så de andra har fått anpassa sig till den något grötiga foderstaten och ser mycket fina ut de också).

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 288
Senast: isafore
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 075
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Hej alla! Skulle vilja ha lite hjälp att bena ut detta m protein / energi. Det är väldigt svårt tycker jag. Jag har analys av...
Svar
7
· Visningar
1 163
Senast: carre10
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 425
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden