protein känslig

Sv: protein känslig

catya skrev:
tack för siffrorna, och precis som du säger så VET jag inte om det är protein brist, bara en teori, jag ska inte ändra på något förrän jag vet vad hon får för mycket av eller vad hon saknar.
bra tänkt.... tycker verkligen du ska utreda ordentligt va som orsakat ömma muskler. det känns konstigt att det skulle vara protein brist...

som du tänker är det alltid bäst att ta reda på fakta innan man gör nått....
lycka till med sökandet..!!

d_ressyrtjejer skrev:
bra tänkt.... tycker verkligen du ska utreda ordentligt va som orsakat ömma muskler. det känns konstigt att det skulle vara protein brist...

som du tänker är det alltid bäst att ta reda på fakta innan man gör nått....
lycka till med sökandet..!!
vill du ha hjälp med att kolla upp din foderstat kan du göra en foderstats-beräkning på www.freefarm.se good luck

milly skrev:
Ett bra hö (med bra värden som man får reda på genom en analys) är alltså det bästa och då behövs inget kraftfoder
Man skall ha i åtanke här oxå, att alla hästar kan inte av nån andledning ta upp den "kvot" MG som den behöver...därför bör man ge extra tillskott...
Så va fallet m min pålle, vi hade tillräckligt m MG i höet, hon fick tillräckligt i foderstaten, men det räckte ändå inte...däremot blev hon bättre efter tillskott..:)

d_ressyrtjejer skrev:
havren är den som innehåller mest protein av de du ger din häst. du kan få en tabell av mig med dina fodermedels protein innehåll tyvärr har kan ja inte skriva med ensilaget eftersom att de beror på ts halten.

Jag tror nog att du inte mena riktigt som du skrev men vill förtydliga så ingen tror att det är som du skrev :)
Proteininnehåll (eller nåt annat) i ensilage beror INTE på ts-halten. Ts-halten säger ingenting om näringsinnehållet i fodret. Det enda du vet är att om ts-halten är låg är näringen i fodret är utspätt med mkt vatten o således behöver du ge flera kilo av det fodret än ett med hög ts-halt. Du måste dock veta ts-halten för att kunna se hur mycket ensilage du ska ge. Det är väl MINST 1,2 kg ts / 100 kg häst / dag som rekommenderas.

BonRaiz skrev:
Man skall ha i åtanke här oxå, att alla hästar kan inte av nån andledning ta upp den "kvot" MG som den behöver...därför bör man ge extra tillskott...
Så va fallet m min pålle, vi hade tillräckligt m MG i höet, hon fick tillräckligt i foderstaten, men det räckte ändå inte...däremot blev hon bättre efter tillskott..:)

MG - menar du magnesium?
För mineraltillskott är en annan sak... det är svårt att hitta ett hö som täcker alla mineralbehov OCKSÅ (förutom MJ och det smältbara proteinet). I vilket fall som helst behövs alltid SELEN tillskott åtminstone eftersom det inte finns i svenskt hö. Sen är det mycket möjligt att även just magnesium tillskott behövs, oftast behövs lite tillskott av alla mineralerna.

milly skrev:
MG - menar du magnesium?
Ja, jag menade magnecium, Mg...men jag gav enl foderstaten tillräcklig mägnd av det, via hö och tillskott...men det räckte dock inte iaf...så nu har hon fått ren 100% Mg med C-vit och har varit bra...

BonRaiz skrev:
Ja, jag menade magnecium, Mg...men jag gav enl foderstaten tillräcklig mägnd av det, via hö och tillskott...men det räckte dock inte iaf...så nu har hon fått ren 100% Mg med C-vit och har varit bra...

Okej... Är det inte så att vissa hästar har extra stort behov av MG? Stressade hästar t ex. Och hästar som svettas mycket!

Hur är din häst?

milly skrev:
Okej... Är det inte så att vissa hästar har extra stort behov av MG? Stressade hästar t ex. Och hästar som svettas mycket!

Hur är din häst?
Inget av det...hon vet knappt vad stress är...svettas kan hon göra nu med sin vinterpäls i varmt ridhus...men när vi kollade henne i Aug-05...gick hon inte så hårt...
Det var nog bara så, att hon behövde ren Mg...för att kunna ta upp det rätt....
Och det stämde ju, då "hudontet" försvann ganska så snart...:)

BonRaiz skrev:
Inget av det...hon vet knappt vad stress är...svettas kan hon göra nu med sin vinterpäls i varmt ridhus...men när vi kollade henne i Aug-05...gick hon inte så hårt...
Det var nog bara så, att hon behövde ren Mg...för att kunna ta upp det rätt....
Och det stämde ju, då "hudontet" försvann ganska så snart...:)

Var det genom ett blodprov ni fick svar på att hon hade brist på magnesium?

Vi ger våra ponnysar hösilage med lågt proteinhalt. Dom som är extra känsliga får ett örtfoder från Havens som har låg proteinhalt, men alla viktiga mineraler och vitaminer hästen behöver... Våra hästar har hållt hullet väldigt bra på det. Man behöver inte ge speciellt mkt..

minnja skrev:
Vi ger våra ponnysar hösilage med lågt proteinhalt. Dom som är extra känsliga får ett örtfoder från Havens som har låg proteinhalt, men alla viktiga mineraler och vitaminer hästen behöver... Våra hästar har hållt hullet väldigt bra på det. Man behöver inte ge speciellt mkt..

Okej men HUR lågt med protein får dom? Även ponnysar ska ju ha en kvot på minst 5-6.

BonRaiz skrev:
Ja, på hälsostatus....

Okej. Där ser man! Man lär sig alltid nåt nytt.
Man kan så klart aldrig vara 100% säker även om räknar ut en korrekt foderstat men man har ju då gjort allt man kan! Sen om ögat eller känseln säger att det inte verkar vara bra får man ju kolla upp det och ändra efter det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 479
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈