Protein - hög kvot till fullblod

jenpe

Trådstartare
Har ett fullblodssto på fem år som kräver en kvot på uppemot 8 för att behålla sin överlinje. Så fort kvoten går under 7,5 så faller hon ur direkt. Har i övrigt lätt för att lägga på sig runt magen (inte svårfödd på det viset).

Mitt hösilage är en förstaskörd och värdena ligger på:

TS 59%
6 MJ/kg foder
37 g smbrp/kg foder
2,8 Ca/kg foder
2,1 P/kg foder
0,8 Mg/kg foder

Trots att mitt hösilage ligger på en kvot på 6 så räcker inte detta riktigt till för att hon ska hålla överlinjen och jag måste tyvärr komplettera med proteinfoder. I dagsläget ser foderstaten ut så här:

12 kg hösilage
3 kg halm
0,5 kg Krafft Muskel
0,25 kg Dodson & Horrell Sure Grow

Detta ger en kvot på 7,9, vilket jag ju föredrar.
Jag undrar nu om ni har tips på andra sätt att komma upp i denna kvot men ändå inte överskrida energin allt för mycket (explosiv häst)? Eller tycker ni att detta låter rimligt?
 
Vill hon inte äta mer än 12 kg hösilage? Blir i lägsta laget vad gäller torrsubstans.
Lusern och vetekli kanske är ett alternativ. Håll bara koll på att magnesiumet inte blir för lågt i förhållande till kalcium.
 
Undrar också varför du ger halm? Med tanke på att du vill få upp kvoten? Skulle gett mer hösilage till att börja med.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 686
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Fullblodet har svårt att få i sig tillräckligt med protein. Han har fri tillgång till både hö och hösilage. Höet har riktigt bra...
2
Svar
36
· Visningar
1 925
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Fodervärd som övertäckar? shettis

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp