Protein = fång? Hur ligger det till?

C

Cosmic

Jag har räknat och efter mycket om och men kommit på vettiga foderstater till hästarna (använde hippocampus). Då ensilget innehåller väldigt lite protein har jag bestämt mej för att komplettera med soja så kvoten blir strax över 6.

För några dagar sen träffade jag en bekant som haft hästar i många år och eftersom det är min första häst är jag nybörjare och frågar gärna andra om tips och råd. Då sa hon att jag skulle absolut inte ge soja och att jag skulle ligga lågt med protein eftersom jag har en lättfödd islandshäst. Att om jag ger mycket (lagom enligt program) med protein så är risken stor att hästen får fång. Hur jag än sökt på internet och här så hittar jag inget om att hästar skulle få fång av protein utan det är sockret, snabba foderbyten osv som ger det.

Hon tyckte också det var onödigt eftersom min häst är välmusklad och hon menade att det bara behövs för växande hästar eller hästar som behöver bygga muskler. Men som jag förstått det behövs proteinet även för att behålla musklerna hästen redan har.

Är det någon som kan säga hur det ligger till? Visst behöver min häst en kvot på minst 6 och inte ger väl proteiner fång?

Jag har iaf börjat ge hästarna lite mera hö nu när betet minskar samt att jag igår började ge soja samt vitaminer/mineraler. Jag har börjat med 1 msk av varje. Hur länge ska jag ge det och hur fort kan jag öka mängden?
 
Sv: Protein = fång? Hur ligger det till?

Det är klart att du ska fodra din häst med soja (eller annat proteinfoder) ifall det behövs för att täcka upp en brist i ditt grovfoder. Om du vill ha ett (för magen) snällare proteintilskott så kan du räkna på lucern (som är ett grovfoder) men ibland går det inte att få ihop med lucern eller så får hästen redan så stora mängder grovfoder så man behöver koncentrat.
Angående mängden så tycer jag att det låter väldigt försiktigt att börja med en matsked vilket motvarar ungefär 10 gram soja. Jag har allitd börjat med ungefär 1 dl och ökat med 1 dl till efter 3-4 dagar. Jag känner dock min hästs mage och vet inte vad som ansees normalt i detta avseende.
 
Sv: Protein = fång? Hur ligger det till?

Jag räknade på lucern först men tyvärr så gick det inte ihop med det eftersom ensilaget innehåller mycket energi. Kvoten på ensilaget ligger på 4,7 om jag minns rätt. Soja var det enda jag fick ihop det med. Ev att jag byter ut lite av sojan mot lite lucern. Ja kanske 1 msk är lite att börja med, tänkte att det var bäst att börja försiktigt så dom inte får något fel. Men då kan jag kanske öka på lite till. 1 dl låter mycket men kanske jag som är "mesig". Jag har bara haft hästen sen slutet av april så jag vet inte hur hon reagerat på foder innan. Hästarna älskade iaf sojan och mineralerna och åt det med god aptit.
 
Sv: Protein = fång? Hur ligger det till?

Det är som du säger angående proteinet, självklart ska hon ha en foderstat som är väl balanserad mellan energi och protein, det behöver alla hästar, lättfödda som svårfödda. Det är en är rätt vanligt vad jag förstått att folk tror hästar blir feta av protein men så är det inte..
Dags att döda den myten snart tror jag... :crazy:
 
Sv: Protein = fång? Hur ligger det till?

Dags att döda den myten snart tror jag... :crazy:

Eller hur!:crazy:
Var och varannan bonde jag kommer ut till för att köpa hö, skryter med att de inte har så mycket protein och att det är sent skördat,så det ska nog säkert passa min fånghäst. Jag blir galen av detta:devil:

Det gör det så mycket svårare att hitta ett bra foder.
 
Sv: Protein = fång? Hur ligger det till?

En matsked gör nog varken till eller från.
Jag har för mig att en dl väger ungefär 60 gram. Maxdosen av soja per utfodringstillfälle är 100 gram per 100 kg häst. Jag antar att du i alla fall skulle kunna ge 300 gram till din häst vilket alltså är ca 5 dl. Om man ger mer än så kan hästen bli allvarligt sjuk men alla koncentrerade foder har en sådan maxgräns. När det gäller sojan så antar jag att många helt ovetandes har gett för mkt på en gång och att det är en av anledningarna till den rädsla som finns för detta foder. Men soja är bra, lättsmält foder för en häst. Sedan är ju egentligen lusern bättre bla eftersom det är ett grovfoder. Men då ökar man energin. Om man ska ge lusern till en lättfödd häst bör man kanske minska det övriga grovfodret.

Varför lusern eller soja skulle orsaka fång kan man undra. Det finns ingen grund för ett sådant påstående. Min fångponny levde på lusern i flera månader under och efter sitt fånganfall. Jag diskuterade aldrig det med veterinärerna här hemma i byn. Hon har dessutom ätit soja hela sommaren.
 
Sv: Protein = fång? Hur ligger det till?

Jag med..
Förra året fick vi ett skitensilage med en kvot på 3! och folket i mitt stall med lättfödda hästar (läs: i princip alla) blev sååå nöjda för det var ju perfekt för deras tjocka hästar... försökte förklara lite fint att dom behöver extra protein men det funkade inte.. Var väl jag och några till som gav bara, medan deras hästar var helt grå samt halvdöda i ridningen och kastade i sig maten så fort dom fick lite.. :crazy: Sen fick dom väl havre och betfor ett par gånger om dagen, övrig tid stod dom och vräkte i sig halm... Konstigt att hästarna är feta.. :confused:
 
Sv: Protein = fång? Hur ligger det till?

Varför lusern eller soja skulle orsaka fång kan man undra. Det finns ingen grund för ett sådant påstående.
Det är inte så konstigt att många tror att det blir fång av proteiner, eftersom det har varit DET som man trodde var sanningen i en attans massa år, innan man nu de senaste 15-20 åren har insett att så inte alls är fallet.
Det finns ju fortfarande veterinärer som rekommenderar proteinfattig kost till fånghästar...
 
Sv: Protein = fång? Hur ligger det till?

Är så trist att dessa attityder lever kvar.

Jag försökte också påpeka lite fin att det kanske kunde behövas lite extra protein, eftersom höet vi båda ger är ganska proteinfattigt. Hon hade då klagat över att hästen kännts så slö det senaste och att hon kanske behövde öka på med mer kraftfoder (=havre och betfor).

Fick då svaret att hon håller minsann inte på med sånt där (läs larv mellan raderna) utan hon ger samma foder som funkat bra för hennes häst i alla år.


Konstigt då att man ser så många hästar med enorm bukmage och kantiga tunna ryggar som är slöa! Tråkigt med tanke på att det så enkelt hade kunnat gå att ändra på för de allra flesta.:(
 
Sv: Protein = fång? Hur ligger det till?

Jag håller med dig. Jag är själv uppvuxen med den tron och kan än idag känna att det är fel att ge proteiner, alltså jag vet att det inte är det men det sitter djupt rotat i tankarna på ngt sätt.

Men det är inte kul att som superorolig ägare till en akut sjuk fånghäst behöva "slåss" med veterinärerna om vad hästen ska äta. Jag kan förstå att de inte kan vara uppdaterade i allt men eftersom fång är en av de allvarligaste hästsjukdomarna så är det trist.
 
Sv: Protein = fång? Hur ligger det till?

Tusen tack för alla svar. Då var jag rätt ute och jag fortsätter ge soja åt dom eftersom dom då får en kvot på strax över 6. Jag har ökat till 0,5 dl soja och det verkar dom klara bra så jag kommer nog att öka till 1 dl nu.

Jag tyckte det var väldigt märkligt också att just isisar skulle behova mindre protein än andra raser. Häst som häst och alla borde väl behöva samma kvot protein/energi för att behålla musklerna.
 
Sv: Protein = fång? Hur ligger det till?

mja, det är inte kvoten som är viktig egentligen, utan mängden energi resp protein som tillförs.
Kvoten är ett medelvärde av energibehov och proteinbehov hos medelhästar.... En häst som arbetas hårt kanske inte behöver så mycket mer proteiner, men däremot mer energi = lägre kvot men ändå täckta behov.

Det som är lika mellan alla hästraser är väl snarare proteinbehovet i förhållande till vikten.
 
Jag missade nog poängen.
Vad ska man fodra hästen med?
Jag antar att odlade vallgräs också går bort då de inte heller är naturliga för hästen att äta och inte alla är odlade utan gifter. Alla hästar klarar sig inte på ett naturbete eller hö från ett naturbete.
 
Poängen med Homeopathuset är att man ska köpa deras produkter för dyra pengar, produkterna innehåller nästan bara laktos och några enstaka mg av annat! Det finns en gammal tråd där HelenaHandberg skriver om deras produkt minesyl! Det som är lite extra roligt är att Homeopathuset dessutom hänvisar till HelenaHandberg när det gäller alger, så de måste anse henne trovärdig, men antagligen har de missat h*n skrivit om Minesyl också!
 
Input 4 år senare ;-)
Tycker denna länk är väldigt matnyttig :D
http://www.homeopathuset.se/frisk-vard/hastens-foder/olampligt-foder?acr=1

Nu har jag haft tid att läsa texten mer ordentligt. Den är full av märkliga påståenden som inte stämmer här har jag kommenterat några av dem
1. fruktos finns i gräs och det är inte samma sak som modifierad stärkelse
2. hästens naturliga föda innehåller inte matspjälkningsenzymer utan ämnen som kroppen tillverkar enzymer av
3. vissa fodermedel som tex majs är bra/nödvändiga att upphetta eftersom stärkelsen är svår för hästen att smälta, det är inte bara dåligt med stärkelse som spjälkas till socker i tunntarmen, risken är stor att den annars rinner vidare till grovtarmen vilket kan ge fång och andra allvarliga störningar
4. jag är ganska säker på att jästen inte jäser i magen, jäst är bra för de snälla mikroorganismerna
 
Protein orsaker inte fång eller annan ohälsa. Kolhydrater däremot ska man vara restriktiv med.

Det råder nog delade meningar om hur "ofarligt" protein är och hur det inverkar på fång/IR. http://www.hastsverige.se/Proteininnehall-ivallfodersida5.html
Även om det förstås är viktigt att fylla hästens behov av proteiner bör man inte heller överutfodra. Överutfodring medför också en viss belastning på hästen i och med att den får ett överskott på kväve att göra sig av med. Även om det inte är akut "farligt" så är det rätt onödigt att utsätta hästen för det. http://www.hippson.se/fraga-experte...ekstrom/ar-det-farligt-med-mycket-protein.htm
 
Nu har jag haft tid att läsa texten mer ordentligt. Den är full av märkliga påståenden som inte stämmer här har jag kommenterat några av dem
1. fruktos finns i gräs och det är inte samma sak som modifierad stärkelse
2. hästens naturliga föda innehåller inte matspjälkningsenzymer utan ämnen som kroppen tillverkar enzymer av
3. vissa fodermedel som tex majs är bra/nödvändiga att upphetta eftersom stärkelsen är svår för hästen att smälta, det är inte bara dåligt med stärkelse som spjälkas till socker i tunntarmen, risken är stor att den annars rinner vidare till grovtarmen vilket kan ge fång och andra allvarliga störningar
4. jag är ganska säker på att jästen inte jäser i magen, jäst är bra för de snälla mikroorganismerna

Jag är absolut ingen foderexpert men självfallet ska du ta allt med en nypa salt. Detta kommer ju från en sida som förespråkar homeopati, något som normalbegåvade människor känner till som bluff och båg.
 
Jag har själv islänningar och fodrar företrädesvis bara med proteinfoder när det kommer till just kraftfodergivan, energi plockar de upp hur bra som helst ur grovfodret. Överskottet av energi eller MJ är just det som gör hästen tjock/fet, så jag fodrar också med soya, krafft protein eller annat som tillför endast protein så långt det är möjligt.

Nej de får inte fång av protein, tvärtom är det nödvändigt för hästen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 441
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 805
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Jag tror alla med lättfödda hästar är bekanta med problematiken: årets hö kommer in med en kvot på 3-4. Hur rackarns ska man få ihop...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 558
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp