Hyacinth

Trådstartare
Prozac för ensam hund

Gnäller hunden när den blir lämnad ensam? Läkemedelsbolaget Eli Lilly har utvecklat ett botemedel. Medicinen Reconcile är en tuggtablett med köttsmak som behandlar hundar mot separationsångest.

Medlet bygger på samma ingredienser som en av Eli Lillys tidigare storsäljare, det antidepressiva medlet Prozac.

Företagets forskare betonar att Reconcile bör användas i kombination med träning för att lära hunden att bli lämnad ensam.

Eli Lilly räknar med att runt tio miljoner hundar lider av någon form av separationsångest. En del gnäller eller skäller. Andra tuggar sönder föremål eller inredning när de lämnas ensamma.

Reconcile som släpptes i USA på fredagen är Eli Lillys första receptbelagda medicin för hundar.

Från TT-AP

Kanske kan vara något?
Eltejp känns ju lite väl grymt...:devil:

*tillfälligt lite less*

Sv: proozac

Jag har haft stora funderingar på hur jag ska få vovven att förstå att det inte är livsfarligt att vara ensam en liten stund.
I ett svagt ögonblick funderade jag på eltejp tre varv runt nosen;)
Men, tack vare den amerikanska läkemedelsindustrin kan hon nu knapra prozac istället:idea:

;)

Det är ganska vanligt (USA/England) att man behandlar hundar med antidepressiva mediciner samtidigt med ensamhetsträning.

Eltejp...:rofl:

Såg du förresten "Mannen som talar med hundar" igår? Han ensamhetstränade en hund då. Kanske du kan ta lite tips därifrån:idea:

jo, eltejp...:cool:

Försök yla med nosen lindad bara:devil:

Skämt åsido, jag har provat några saker, och de ger visst resultat, men ibland önskar man ändå att det gick fortare. Jag kan ju inte skynda på det, men less blir man.

Jag tror det är en av anledningarna att ge propzac, för att skynda på det hela och göra det mer hanterbart för hunden.

Själv är jag neutral ifrågan om proozac. Men å andra sidan så är jag skeptisk till att knapra i mig en massa tabletter själv:angel: .

Min första tax jag hade kunde skälla när man höll igen munnen på han:p Kinderna blåstes upp och det såg asroligt ut:rofl:

Att inte kunna lämna hunden själv en stund är nog det värsta hundproblem jag tycker man kan ha:( Hoppas du får ordning på h*n:bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka