Pronutrin = skitäckligt?

ghost

Trådstartare
Jag fick med en hink Pronutrin från kliniken förra veckan, och det var väl jättebra.

MEN, min häst tycker att det smakar avskyvärt, hon smakar på det i handen men man verkligen lider med henne med grimaserna hon gör efteråt.

Och då är det meningen att man ska få i henne 250-300g om DAGEN? När hon ser ut att som ett russin i huvudet av ett par pellets?

Finns det något sätt att kamouflera smaken så att hon får i sig eländet? Betfor - No Way, hellre lämnar man betforen om det är nåt äckligt i den.

Tips och råd tack... :idea:

Sv: Pronutrin = skitäckligt?

Jag kan få i min häst nästintill vad som helst bara jag blandar med foderjäst som han är fullkomligt galen i.

Sen kan jag inte svara på om medeln reagerar med varann på nåt skadligt sätt, annars prova med det.

Du kan inte slabba ihop det med uppblötta alger då?
Det funkade bättre än betfor på min ena krake när
jag skulle ha i henne ett - enligt henne- äckelmedel. :)

Det blir ju dyrare än betfor förstås, men alger har många andra
fördelar istället.

Min äter betfor men ratar den om det är lite mineraler i... :angel:

Jag har upptäckt att Shy feeder B verkar dölja en hel del smaker? Och har fått en del kräsna hästar att äta äckliga saker :)

Har du verkligen rätt dosering:confused: När vi har gett Pronutrin så var det 1 litet mått/dag och måttet var väl ungefär som en matsked.

Ingen av våra hästar tyckte att det smakade illa, jag kunde ge det direkt ur handen som godis! Undrar om man har ändrat ngt i formulan tro, det var ju ngt år sen vi hade det hemma.
Betfor, melass, flytande honung eller vanlig sirap brukar kunna kamouflera det mesta annars.

Pronutrin är ju inte äckligt igentligen. Du tror inte att hästen kommer börja äta det om du bara lägger ner det i vanliga maten och du fortsätter smyga in dem och ökar upp.

Om inte det fungerar med mat som i vanliga fall är jättegott så är det ju svårt.

Min hästs uppfödare ger alltid alla mediciner utblandat med äpplemos, det har tydligen ingen kunnat motstå ännu. Jordgubbsylt kanske också är mums!

Har du verkligen rätt dosering:confused: När vi har gett Pronutrin så var det 1 litet mått/dag och måttet var väl ungefär som en matsked.
Ingen av våra hästar tyckte att det smakade illa, jag kunde ge det direkt ur handen som godis! Undrar om man har ändrat ngt i formulan tro, det var ju ngt år sen vi hade det hemma.
Betfor, melass, flytande honung eller vanlig sirap brukar kunna kamouflera det mesta annars.

Ja det tror jag att TS fått, gav själv samma mängd till en häst på jobbet för 4 år sen.

Spöket:
Honom fick jag i det, gav "gröt" bestående av melass, kli & linfrö. Han var dock en matglad typ, kände nog inte ens smaken utav det. :cool:

Var ute och rotade fram en gammal förpackning i stallet och det vi gav hette ju ProTEXIN, inte ProNUTRIN...kanske kan förklara skillnaden. I burken låg dosskeden kvar och det var t o m ngt mindre mängd än en matsked.

Vi köpte det också på klinik, vet inte om preparatet finns kvar på marknaden nu eller om det har samma effekt som Pronutrin dock. Annars kan jag rek det som lätt att ge och tydligen smakligt också.

Pronutrin är ju inte äckligt igentligen. Du tror inte att hästen kommer börja äta det om du bara lägger ner det i vanliga maten och du fortsätter smyga in dem och ökar upp.

Om inte det fungerar med mat som i vanliga fall är jättegott så är det ju svårt.

Min hästs uppfödare ger alltid alla mediciner utblandat med äpplemos, det har tydligen ingen kunnat motstå ännu. Jordgubbsylt kanske också är mums!

Hon tittar på maten och sen ställer hon sig och sover om det är fel innehåll i den. :o Den påstås att hon varit allätare innan men hon dras numera med magproblem. Kanske inte svårt att lista ut med tanke på vad jag frågar om... :angel:

Hage utan gräs och mycket kraftfoder är ju bra för en tävlingshäst.

Nu är hon inte något extremfall med problem med avföringen och så men lite för tunn fortfarande. Ingen katastrof om jag inte får i henne det men det vore ju bra om det funkade. :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka