promenadridning

H

hegg

det står ofta i annonser att hästen kan användas till lättare promenadridning,vad anser ni att det innebär?

Sv: promenadridning

Jag anser att betyder just promenadtempo, fast man möjligvis kan sitta på.

Mest skritt, lite joggingtrav ibland. Kanske någon kort galopp, utomhus och inte på ridbana.

inga skrittrundor i padock eller
ridning varje dag?

För mig så är promenad ridning skritt och lite trav ibland. Och inte varje dag utan lite då och då.

Promenadridning för mig är när min mamma kan promenera brevid mig, och ibland jogga lite brevid. :p

Promenadridning är individuellt...

Lättare promenadridning, det kan ju bero på tidigare skador, eller tidigare lång tävlingskarriär och då kan nog något paddockpass då och då, vara helt OK, men mestadels skogsridning i blandade gångarter, där man också kan dressyra lite grann, eller hoppa någon gren över skogsstigen, för att återuppliva gamla minnen.

I annonser kan det även stå promenadridning - ej tävling, det kan bero på häst med hög ålder men god hälsa, som kanske varit avställd pga avel och liknande. Sån är min, idag 24 år unga dam och jag rider eller motionerar henne vid hand fullt ut 5-7 dagar i veckan april-oktober, alla gångarter i paddock och ute i skogen. Jag får inte hoppa, utan det brukar jag ringa in någon kompis emellanåt som hjälper mig, då min häst älskar att hoppa. Jag rider lektionspass och ridläger på ridskola, samt ett antal AR-clinics/år. På sommaren kan hon få 14 dagar tre veckors hel semester och vintertid motioneras hon cirka 3-4 dgr/vecka skogsridning och lektioner i ridhus, pga brist på "vinterpaddock". Motionsintensiteten vintertid beror på min kropps bristande ork.
Stallkompisens häst är 27 år och har diverse hälsoproblem sen 15 år tillbaka, rids också fullt ut, bland annat en "gubbridlektion" varje lördag, med hoppning var femte gång. Det bästa stallkompisens häst vet, är att få stajla och visa bytesserier ner till varannat i galoppen, samt ett par steg i sin dansande passage. Men det tar på gammelgubben, som då får hosta av ansträngningen. Men det är inte lätt att hindra honom, varken på lektion eller i skogen. =)

Senast ändrad:

promenadridning skulle jag nog vilja säga rida mycket i skogen med något enstaka lättare pass på banan ibland.

lättare promenadridning skulle jag vilja säga är att bara rida i skogen och kanske mest i skritt samt lite trav och någon enda liten gallop..

beror såklart på hästen, VARFÖR bara promenadridning, har den någon gammal skada eller liknande?

typ rida kankse max 40- 60 min skritta mest ,trava lite rakt fram, knappt galoppera, rida på banan typ 1-2 gg imånaden och då kanske typ 20 min och då mest runt fyrknatsspåret....
Men är ju så såvrt att veta, för hästar som säljs osm promenadhästar har ju ofta haft någon typ av skada eller är äldre hästar.

Borde vara enklare och fråga den som satt in annonsen.
Då får man ju veta exakt vad den personen menar :D

Promenadridning betyder enligt mig att man kan rida i alla gångarter, kanske hoppa lite då och då men absolut inga tävlingsambitioner. Mest nöjesridning.

Lättare promenadridning betyder skritt, kanske lite trav och möjligen en galopp då och då men inget ansträngande.

Jag anser att promenadridning är lätt ridning.
Korta pass med mestadels skritt några dagar i veckan.
Inte massamassa galopp utan bara kortare sträckor.
Hoppning kanske några gånger om året på småhinder, men det beror på varför den bara får promenadridas.

Det bästa är som sagt att fråga personen som äger hästen (och använda lite sunt förnuft såklart) eftersom det är väldigt olika.

*KL* nån som vet vad vetrinärer anser som promenadridning? Förstår ju att det är olika för olika hästar men de borde väl ha något generellt att gå efter, elelr kan man säga att alal som inte kan rida som "de vill" på sina hästar ahr promenadhästar ?
Var en häst som skulle besiktas till ridskolan förut emn gick inte igenom hade typ 2-3 grader på flera ben vid böjprov, iaf så skulle han promenadridas tills han kunde skickas tillbkas (var bara på prov) och vad jag kmr ihåg fick vi bara skritta på han på helgerna, innan det hade han ju ridits "normalt" ialla gång arter utan att det synts nånting.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 110
Senast: Lavinia
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka