Sv: promenadridning
Promenadridning är individuellt...
Lättare promenadridning, det kan ju bero på tidigare skador, eller tidigare lång tävlingskarriär och då kan nog något paddockpass då och då, vara helt OK, men mestadels skogsridning i blandade gångarter, där man också kan dressyra lite grann, eller hoppa någon gren över skogsstigen, för att återuppliva gamla minnen.
I annonser kan det även stå promenadridning - ej tävling, det kan bero på häst med hög ålder men god hälsa, som kanske varit avställd pga avel och liknande. Sån är min, idag 24 år unga dam och jag rider eller motionerar henne vid hand fullt ut 5-7 dagar i veckan april-oktober, alla gångarter i paddock och ute i skogen. Jag får inte hoppa, utan det brukar jag ringa in någon kompis emellanåt som hjälper mig, då min häst älskar att hoppa. Jag rider lektionspass och ridläger på ridskola, samt ett antal AR-clinics/år. På sommaren kan hon få 14 dagar tre veckors hel semester och vintertid motioneras hon cirka 3-4 dgr/vecka skogsridning och lektioner i ridhus, pga brist på "vinterpaddock". Motionsintensiteten vintertid beror på min kropps bristande ork.
Stallkompisens häst är 27 år och har diverse hälsoproblem sen 15 år tillbaka, rids också fullt ut, bland annat en "gubbridlektion" varje lördag, med hoppning var femte gång. Det bästa stallkompisens häst vet, är att få stajla och visa bytesserier ner till varannat i galoppen, samt ett par steg i sin dansande passage. Men det tar på gammelgubben, som då får hosta av ansträngningen. Men det är inte lätt att hindra honom, varken på lektion eller i skogen. =)