Sv: Promenader
(Håller med tidigare inlägg: man behöver inte motionera en liten valp, koncentrera dig på andra saker nu i början)
Vi hittade ett "Valpens Motionsschema" på nätet där man med början på 5-10 min/dag ökade promenaderna med tio minuter varje månad. Detta var "koppelpromenader/motionspromenader" och gällde sammanlagd tid på en dag. Vi följde det. Inte slaviskt, men som rättesnöre. Blev det mycket mer en dag blev det mycket mindre nästa.
När de är vid 6 månader kan man börja ta 30 minuters sammanhängande koppelpromenader, sa vår uppfödare när vi diskuterade sådant här. Behöver man förflytta sig längre sträckor till fots när de är små kan man bära, som tidigare inlägg föreslog, eller helt enkelt skaffa en barnvagn! Bra träning att lära hunden sitta still i den och bara titta. (Eller sova en stund!)
Sen får man väl se till sin valp: verkar den trött får man ta det lite lugnare ytterligare några veckor, pinnar den på så håller man nog en lagom "utvecklingstakt". man får ju inte glömma bort att det inte bara är rörelserna på en promenad som tröttar ut en liten bebis. Även intrycken längs en kortare sträcka kan vara överväldigande!
Lös, i sin egen takt ("blåbärsplockartakt" kallar jag det. Man tänker att man plockar svamp eller blåbär eller nåt och valpen hänger med lös och hittar på sina egna äventyr) kan du säkert vara ute i en timme. Men så vill ju så små valpar sova mycket, en 14-18 timmar om dagen är ju inte ovanligt. Eller mer, tom!
Anledningen, som jag fått veta den, är att skelettet är mjukt på små valpar och därför ska man undvika alltför stor belastning i tidig ålder.
Lycka till! Härligt med en pyttebebis hemma!
/Syrsa