Promenader

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Isaac
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 021
I

Isaac

När är det man kan börja gå lite längre promenader med valpen? Har en 9 veckors valp här hemma :).

Sv: Promenader

ta du det lugnt med långpromenaderna ett par månader till, däremot att ut o gå t.ex i skogen en timme i valpens egen takt kan du göra. sen skadar det inte att läsa på lite innan man skaffar hund :p

Tinissen: Tack för ditt svar. Det här är inte min första hund, men däremot så var några år sen jag hade en valp så behöver friska upp minnet lite. Men tack iallafall.

Valpar ska öht inte gå promenader för motionens skull. Men, som någon sa, att gå ut och låta valpen gå i sin egna takt, sätta sig och nosa, gå lite, nosa lite mer osv, det är bara trevligt.
Jag vet att jag var ute med min valpskrutt någon timme om dagen när hon var riktigt liten, men då kunde det vara så att jag satt på en gräsmatta och läste en bok medans hon sprang runt och utforskade området runt mig.

Jag tycker det beror väldigt mycket på vad det är för ras, hur länge/fort dom växer mm. Dessutom stärker det leder och muskler inför framtiden att växa under rörelse, bra för motoriken också. Dock inte överanstränga!

Det är som med hästar, vissa raser rids in som tvååringar utan några men alls, medans andra bör man inte sitta på förän dom är 4-5 år. Har man en ras man vet växer mycket och fort ska ska man nog ta det lungt en längre tid, vad jag har förstått finns det hundar som växer tills dom är lång över året, medans andra, som min, är i princip klara vid 6 månader.

Jag har låtit min hänga med i sitt tempo sen han var liten, i början kanske bara ut på ängen och så, sedan längre promenader lös så han kan reglera tempo själv. Koppelpromenader han vi varit lite mer restriktiva med då det både ger ett mer monotont rörelsemönster samt är jobbigt för lilla huvudet :angel:

Min har hängt med dom syrrans vuxna hundar sen han var 3-4 månader, sedan 6 månader har jag inte ägnat det en tanke och nu (9 mån) går han både två- och tretimmarspromenader lös. Dock gäller det ju att ta upp dom i styrka och kondition långsamt. Om hunden bara gått 10 min promenader kan man inte börja gå flera timmar helt plötsligt bara för att den nått en viss ålder, men det handlar ju som så mycket annat om sunt förnuft:cool:

Jag gick med min i hennes egentakt, orkade hon inte gå bärde jag henne. Sen efter ett tah fick hon gå ingen. då märker du ungefär hur långt h*n orkar gå:laugh:

(Håller med tidigare inlägg: man behöver inte motionera en liten valp, koncentrera dig på andra saker nu i början)

Vi hittade ett "Valpens Motionsschema" på nätet där man med början på 5-10 min/dag ökade promenaderna med tio minuter varje månad. Detta var "koppelpromenader/motionspromenader" och gällde sammanlagd tid på en dag. Vi följde det. Inte slaviskt, men som rättesnöre. Blev det mycket mer en dag blev det mycket mindre nästa.

När de är vid 6 månader kan man börja ta 30 minuters sammanhängande koppelpromenader, sa vår uppfödare när vi diskuterade sådant här. Behöver man förflytta sig längre sträckor till fots när de är små kan man bära, som tidigare inlägg föreslog, eller helt enkelt skaffa en barnvagn! Bra träning att lära hunden sitta still i den och bara titta. (Eller sova en stund!)

Sen får man väl se till sin valp: verkar den trött får man ta det lite lugnare ytterligare några veckor, pinnar den på så håller man nog en lagom "utvecklingstakt". man får ju inte glömma bort att det inte bara är rörelserna på en promenad som tröttar ut en liten bebis. Även intrycken längs en kortare sträcka kan vara överväldigande!

Lös, i sin egen takt ("blåbärsplockartakt" kallar jag det. Man tänker att man plockar svamp eller blåbär eller nåt och valpen hänger med lös och hittar på sina egna äventyr) kan du säkert vara ute i en timme. Men så vill ju så små valpar sova mycket, en 14-18 timmar om dagen är ju inte ovanligt. Eller mer, tom!

Anledningen, som jag fått veta den, är att skelettet är mjukt på små valpar och därför ska man undvika alltför stor belastning i tidig ålder.

Lycka till! Härligt med en pyttebebis hemma!
/Syrsa

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 498
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 335
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 207
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: chimichanga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka