Promenader!?

Tussinussen

Trådstartare
Var ner till stallet tidigare och tog in lortgrisarna (båda hade rullat) men innan så gick jag ut och tog en lugn 30-min promenad på med araben i grimma, i gassande sol. Han såg så himla GLAD ut och vi gick och småpratade (eller, vi och vi :rofl: ) och det var alldeles underbart där i solen. Jag gick med en arm över hans manke och han bara spatserade fram med ett öra bakåt och lyssnade på mig....

Helt underbart :love: och laddade om alla mina batterier

Brukar ni promenera med era hästar? Jag tycker att det är ett fantastiskt sätt att umgås med sin häst. Min ser aldrig så avslappnad ut som när vi promenerar och småpratar och lyssnar på fåglarna....

Tycker ofta att man blir så fixerad av att man måste sitta på en häst annars!

Sv: Promenader!?

Med gamla pållen jag red så gick vi första halvåret bara promenader :D :love: Även när vi började rida så fortsatte vi med promenixerna, superskönt. Hon blev så lugn och fin i skogen innan vi började rida. Mer promenader åt hästfolket :bow:

(Sen får man motion själv också :angel: )

Jag tror att jag skulle göra mer sådant om jag bodde lite annorlunda. När jag är ute här omkring känns det som om jag hela tiden går på spänn och lyssnar efter traktorer och annat "farligt". Inte för att min häst är överdrivet rädd, tvärtom, men jag gillar inte att möta mjölkbilen på en smal väg med hästen iklädd endast en grimma.

Förr när jag hade mina skötisar gick vi alltid prommisar. Detta var ju iofs för att två hästar jag skötte var långtidsskadade och inte kunde ridas, men det är nog något jag skulle ha gjort vilket som. Det är mysigt :-)

Brukar ut och promenera någon gång i veckan när hästen behöver vila lite men ändå inte stå. Vi brukar ta någon timmes promenad och bara gå lungt runt området. Vi ser lite missplacerade ut: Jag pratar med henne och hon går och snosar i backen som en hund :rofl: , ibland stannar hon till också och nosar en längre stund på en viss fläck och så fortsätter vi. Tar med mig pojkvännen och hunden så får vi alla lite motion! :D

6b4c40a69e264206838286afe5f2946d_16.jpg

Min häst på vinter promenad. Super mysigt =)
Brukar gå ut och gå med honom minst en gång i veckan och jag tror vi båda gillar det lika mkt.

Jag gör det ofta. Jag tycker att rida en häst är bara en miljondel av allt man kan göra med sin häst. Jag tkr det är mkt mer underbart att vara från marken och umgås med hästen.
det borde vara mer som umgås med sina hästar från marken. De flesta går ju bara ut och rider och inget annat.
Men men :D jag tkr att jag har haft en sån tur som upptäckt att det finns miljarder underbara saker man kan göra istället för att rida hästen istället hela dagarna :D :D:D:D

Jag har unghäst vilket gör att jag inte kan rida varje dag. Så istället för att låta henne stå helt brukar jag gå ut på promenader.
Det är inte alltid så mysigt eftersom hon har tendensen att tycka mycket är läskigt och därför inte vilja gå men då hon väl går och är duktig är det mys :)

Jag gör det ofta. Jag tycker att rida en häst är bara en miljondel av allt man kan göra med sin häst. Jag tkr det är mkt mer underbart att vara från marken och umgås med hästen.
det borde vara mer som umgås med sina hästar från marken. De flesta går ju bara ut och rider och inget annat.
Men men :D jag tkr att jag har haft en sån tur som upptäckt att det finns miljarder underbara saker man kan göra istället för att rida hästen istället hela dagarna :D :D:D:D

:bow: :bow: :bow:
Håller med i ALLT du skriver. Känner ibland för att starta en rörelse, "umgås med hästen från marken" -rörelsen! Jag är säker på att dom blir väldigt harmoniska av det........markumgänge och ridning är olika sätt att umgås helt enkelt och missar man markbiten så missar man mycket tycker jag.

Håller med! Man behöver inte bara rida! Förutom att promnera och rida så brukar jag även longera min häst vilken han tycker ikul. Ibland så släpper jag han även i paddocken så får han busa av sig ordentligt eftersom hagarna är så leriga så gör ju inte hästarna det så ofta där. Då är det perfekt att släppa dom där ist + att då brukar dom vara mer lösa och avslappnade när man ska rida =)

hon går och snosar i backen som en hund :rofl: , ibland stannar hon till också och nosar en längre stund på en viss fläck och så fortsätter vi. Tar med mig pojkvännen och hunden så får vi alla lite motion! :D

Det gör min också...andra hästars bajs och fotspår är superintressanta...:rofl:

Jag blir faktiskt fascinerad av att se vad det är som intresserar honom när han får bestämma själv, hur noga han undersöker omgivningen. Det får han ju inte när han har någon på ryggen men på promenad passar han på. Och vissa saker som är läskiga med ryttare på ryggen är jättekul när man går bredvid, t ex plaska i pölar :rofl:

Jag tror att jag skulle göra mer sådant om jag bodde lite annorlunda. När jag är ute här omkring känns det som om jag hela tiden går på spänn och lyssnar efter traktorer och annat "farligt". Inte för att min häst är överdrivet rädd, tvärtom, men jag gillar inte att möta mjölkbilen på en smal väg med hästen iklädd endast en grimma.

Jag varvar ridning med promenader. Dock promenerar jag aldrig med hästen i grimma. När jag lämnar stallplanen så är det träns på hästen, hjälm och handskar på mig - även om det bara är en promenad.

/Lizzie

jag promenerar oftast istället för att skritta uppsuttet.

+
jag får motion
sitter inte å nöter på ryggen
behöver ej ta fram all utrustning
behöver ej smörja av all utrustning
får en trevlig kontakt med hästen

-
jag får leriga skor ifall det är dåligt väder:angel:

Jag varvar ridning med promenader. Dock promenerar jag aldrig med hästen i grimma. När jag lämnar stallplanen så är det träns på hästen, hjälm och handskar på mig - även om det bara är en promenad.

/Lizzie

Smart, för man vet ju aldrig vad som kan hända! Det är ju väldigt lätt att "glömma" hjälmen när man bara ska gå med hästen...

Promenarar ca 1 gång i veckan och håller med alla tidigare talare om att det är jätte mysigt! :)

Promenerar oftare än jag rider. Avslutar alltid ridturen med att hoppa av och leda pållan hem.
Har alltid grimma och går till 90% i skogen. Avstressande efter jobbet,man blir som en ny människa./L

Jag tar med mig gubben, hästen och hundarna och i bland följer även kissarna med en bit. Jätte skönt att promenera allihopa. Jag använder westerngrimman eller tränset+ handskar. Vi går ochså och små pratar med hästen, det är väl på samma vis som när man gullar med hundarna.

Gjorde det oftare i mitt förra stall, särskilt om pållan hade vrickat sig, fått något sår eller liknande som gjorde att jag inte ville/kunde rida. Men jag fick oftast ha träns på för hon tyckte det var så skoj att hon kunde hoppa och skutta lite om hon såg något "farligt" (vilket hon aldrig gör när vi rider). Nu har vi inte lika promendvänliga vägar runt stallet.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 730
Senast: Luleå
·
Hästhantering En svamlig tråd, men jag måste ventilera lite då jag börjar ge upp hoppet och se sklat som sista utvägen. Jag googlade lite på ev...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 233
Senast: sirpa40
·
Övr. Hund Tack SWAT ? Tror jag? Och alla andra som kom med tips i en tråd där jag hade problem med min flummiga hund. Jag tog åt mig av tipset...
Svar
14
· Visningar
2 708
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama