Promenader!?

Sv: Promenader!?

Eftersom jag bara har en liten shettis så blir det när jag är för lat för att spänna för vagen en promenad istället, alternativt att jag cyklar med.

Ibland så händer det. Med förra hästen var det oftare då hon hade problem och under hennes många igångsättningar var vi ofta ute i skog och mark för promenader.

Med den jag har nu gjorde jag det mest precis i början för att lära känna varandra lite nu skrittar jag hellre ut.

Jag brukar också gå ut och gå med min häst :) verkar som att hon gilalr det. Ser så avslappnad och glad ut när vi traskar på promenad :p gör det inte så ofta som varje vecka,men försöker göra det lite då och då :bump:

Cyklar du med hästen?

:idea: :idea:
inte med araben kanske men med kolugna russen

araben är typ ":eek: det står en ny vedhög där :eek: :eek: "

inte när han promenerar visserligen men med mig på cykel skulle han redan vara upptrissad kan jag tänka mig :rofl:

han är en speciell personlighet

Smart, för man vet ju aldrig vad som kan hända! Det är ju väldigt lätt att "glömma" hjälmen när man bara ska gå med hästen...

Väldigt lätt hänt att hästen blir skrämd av något, jag har blivit översprungen och tar hellre det säkra före det osäkra. Hjälm är en billig livförsäkring.

Att jag alltid har träns på är också en säkerhetsgrej. Man har lite mer att säga till om än om hästen bara har grimma. Sedan vill jag också göra skillnad på vila och arbete. När vi är ute och går så är det en aktiv promenad = arbete och träns på. Visst händer det att jag bara har grimma på och tar ut hästen ur hagen och låter henne beta av gräset (har bara rasthage, inget bete där inte), men det anser jag inte vara arbete utan det är mer vila alt småmys. Är dessutom kvar hemma på gården då.

Min häst har lärt sig att när det är träns på så är det promis som gälelr och försöker inte ens slänga sig ner i diket för att käka gräs. När jag går ut med grimman på så är det hon av modell dammsugare i backen :angel:

/Lizzie

Jag har också promenerat i träns ibland men jag måste säga att min häst blir mycket lugnare när vi promenerar i grimma. Han verkar känna att grimma = koppla av och mysa. I träns har han lättare för att börja larva sig.

Betr gräsätandet så är jag VÄLDIGT bestämd och stör honom på alla sätt om han försöker stanna o äta. Jag tycker han ska vara så väluppfostrad att han ska minsann inte försöka äta gräs om inte jag signalerar att han får. :mad:

Jag har oxå funderat på det där med hjälm, men låter bli hjälm när vi promenixar....visst ser jag absolut poängen med att ha hjälm men man måste ju dra gränsen någonstans och jag drar den vid promenad med en lugn häst. Har den inte när jag tar ut o in från hagen heller. :crazy:

Jag promenerar gärna med min häst. Hon tycker att det är jättemysigt. Under vinterhalvåret blir det mest att jag ibland går vid sidan om under ridturen pga halka eller annat.Men under sommaren brukar jag lägga in en dag i veckan när vi går tillsammans. Jag ska snart börja med det igen. Det har varit för mörkt nu och jag måste utnytjja de eftermiddagar jag kan till att rida. Hon vet att när jag går bredvid så får hon stanna och äta ibland. Jag ser inte våra promenader som ett jobb utan att vi har mysigt tillsammans. Jag brukar därför ha repgrimman så att det inte blir någon onödiga diskussioner. Vanligt träns använder jag aldrig när jag leder henne någon längre sträcka. Jag tycker inte att jag har bättre kontroll över henne bara för att hon har bett i munnen. Om jag ska rida ex långt på den större vägen där jag alltid går vid sidan om henne har jag alltis sidepulltränset på.

Jag har oxå funderat på det där med hjälm, men låter bli hjälm när vi promenixar....visst ser jag absolut poängen med att ha hjälm men man måste ju dra gränsen någonstans och jag drar den vid promenad med en lugn häst. Har den inte när jag tar ut o in från hagen heller. :crazy:

Även om hästen är lugn så kan det hända saker som gör hästen mindre lugn tillfälligtvis.

Jag använder även hjälm och handskar vid övrig hästhantering såsom, ridning, longering, tömkörning och lastning.

Inte för att jag har en helt galen häst :D utan för att jag prioriterar säkerheten. När man blivit lite äldre och stelare i kroppen så är man rädd om det man har ;)

In och ut till hagen behöver jag inte använda hjälm för jag har direkt utsläpp i hagen. Alltså de kliver från stalldörren direkt ut i hagen.

/Lizzie

Jag ser inte våra promenader som ett jobb utan att vi har mysigt tillsammans. Jag brukar därför ha repgrimman så att det inte blir någon onödiga diskussioner. Vanligt träns använder jag aldrig när jag leder henne någon längre sträcka. Jag tycker inte att jag har bättre kontroll över henne bara för att hon har bett i munnen. Om jag ska rida ex långt på den större vägen där jag alltid går vid sidan om henne har jag alltis sidepulltränset på.

Ambitionsnivån för promenader är ju individuell och den sätter man ju själv. Jag ser våra promenader som ett alternativ till skrittur eller tömkörning. Även om jag promenerar aktivt och tränar ledarskapsövningar under tiden så upplever jag det som att min häst tycker det är mysigt. Trevligt och trygg att ha mig på backen helt enkelt ;) . Jag har inte heller bett i munnen eftersom jag använder hackamore till min pålla.

/Lizzie

Var ner till stallet tidigare och tog in lortgrisarna (båda hade rullat) men innan så gick jag ut och tog en lugn 30-min promenad på med araben i grimma, i gassande sol. Han såg så himla GLAD ut och vi gick och småpratade (eller, vi och vi :rofl: ) och det var alldeles underbart där i solen. Jag gick med en arm över hans manke och han bara spatserade fram med ett öra bakåt och lyssnade på mig....

Helt underbart :love: och laddade om alla mina batterier

Brukar ni promenera med era hästar? Jag tycker att det är ett fantastiskt sätt att umgås med sin häst. Min ser aldrig så avslappnad ut som när vi promenerar och småpratar och lyssnar på fåglarna....

Tycker ofta att man blir så fixerad av att man måste sitta på en häst annars!

Jag promenerar gärna med min häst, men hon tycker det är skittråkigt! :rofl: Tyvärr... Vi var ute idag o hon var hur seg som helst på "bortvägen" men på hemvägen var det full fart :p

Innan gick jag alltid på promenader innan unghästen reds in, kunde vara ute i 3 h för han skulle ju också motioneras och miljötränas :) har i övrigt också alltid gått endel med alla hästar jag har haft. Antingen som avslappning eller nån slags miljöträning, t.ex. gå förbi de läskiga korna i hagen :p

Men oftast så traskar vi rakt ut i skogen :love: Går över stock och sten, hoppar över bäckar, och bara går går går... Smålands skogar är rätt djupa :D Och det är ju nyttigt för både matte och pålle att lyfta lite extra på fötterna! Promenader på asfalt/grusvägar är ju trist. Gör jag bara om jag ridit långt och ändå ska skritta en bit pga. underlaget.

Mer promenader åt folket!

Jättemycket!! Jag älskar att vara ute och gå med hästen.:love: Första halvåret jag hade henne gick vi mer än jag red, både för att lära känna varann och för att bygga upp henne. Har en särskild liten runda för klättring för hand med!!:)

Jag älskar att promenera!Tycker det är ett jättetrevligt sätt att umgås med hästen och vi blir båda två lugna och avslappnade.Brukar ta med lite fika om jag har planerat att promenera.Supermysigt att sitta i skogen och mumsa på en bulle medan pållen får beta lite blåbärsris.:d

Även om hästen är lugn så kan det hända saker som gör hästen mindre lugn tillfälligtvis.

Jag använder även hjälm och handskar vid övrig hästhantering såsom, ridning, longering, tömkörning och lastning.

Inte för att jag har en helt galen häst :D utan för att jag prioriterar säkerheten. När man blivit lite äldre och stelare i kroppen så är man rädd om det man har ;)

In och ut till hagen behöver jag inte använda hjälm för jag har direkt utsläpp i hagen. Alltså de kliver från stalldörren direkt ut i hagen.

/Lizzie

Jo jag vet, men det är osannolikt att det skulle kunna hända nåt som gjorde att det for en hov i huvudet på mig känner jag. Jag är också "äldre" men är tydligen inte lika rädd om det jag har...:rofl:

Jo jag vet, men det är osannolikt att det skulle kunna hända nåt som gjorde att det for en hov i huvudet på mig känner jag. Jag är också "äldre" men är tydligen inte lika rädd om det jag har...:rofl:

Jag är inte så himla orolig över pållan ska stegra sig, men jag har blivit omkulldragen och översprungen ett par gången, iofs med min förra häst. Det var rätt bra med hjälm då ;)

Är ute och promenerar även med min shettis, har hjälm då också. Den lilla saken kan också lyckas dra omkull mig :D

/Lizzie

Jag är inte så himla orolig över pållan ska stegra sig, men jag har blivit omkulldragen och översprungen ett par gången, iofs med min förra häst. Det var rätt bra med hjälm då ;)

Är ute och promenerar även med min shettis, har hjälm då också. Den lilla saken kan också lyckas dra omkull mig :D

/Lizzie

Min har aldrig dragit omkull mig, däremot har jag gått omkull själv på isen, han såg väldigt förvånad ut :smirk:
En gång när vi var i skogen snubblade jag över en rot och ramlade raklång, bara pang ner, han inte ens få ut en hand. Kände när jag var på väg ner hur jag släppte grimskaftet och hann tänka "ånej nu får jag jaga honom runt halva skogen". Sen tittade jag upp från backen och han stod blixtstilla och tittade på mig typ "vad gör du därnere?" :rofl: han var så gullig :love:

Min häst som också är lite små bråkig i stallet blir en helt annan häst när man är ute och promenerar. Han bara njuter av de och lyssnar bättre också på mig när han själv har kul!
De bästa är promenader på sommarkvällarna när solen börjar gå ner, usch vad de är vackert. :love:

Häst promenader är toppen!!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 730
Senast: Luleå
·
Hästhantering En svamlig tråd, men jag måste ventilera lite då jag börjar ge upp hoppet och se sklat som sista utvägen. Jag googlade lite på ev...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 233
Senast: sirpa40
·
Övr. Hund Tack SWAT ? Tror jag? Och alla andra som kom med tips i en tråd där jag hade problem med min flummiga hund. Jag tog åt mig av tipset...
Svar
14
· Visningar
2 708
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama