Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Cyklar du med hästen?
Cyklar du med hästen?
Smart, för man vet ju aldrig vad som kan hända! Det är ju väldigt lätt att "glömma" hjälmen när man bara ska gå med hästen...
Jag har oxå funderat på det där med hjälm, men låter bli hjälm när vi promenixar....visst ser jag absolut poängen med att ha hjälm men man måste ju dra gränsen någonstans och jag drar den vid promenad med en lugn häst. Har den inte när jag tar ut o in från hagen heller.
Jag ser inte våra promenader som ett jobb utan att vi har mysigt tillsammans. Jag brukar därför ha repgrimman så att det inte blir någon onödiga diskussioner. Vanligt träns använder jag aldrig när jag leder henne någon längre sträcka. Jag tycker inte att jag har bättre kontroll över henne bara för att hon har bett i munnen. Om jag ska rida ex långt på den större vägen där jag alltid går vid sidan om henne har jag alltis sidepulltränset på.
Var ner till stallet tidigare och tog in lortgrisarna (båda hade rullat) men innan så gick jag ut och tog en lugn 30-min promenad på med araben i grimma, i gassande sol. Han såg så himla GLAD ut och vi gick och småpratade (eller, vi och vi ) och det var alldeles underbart där i solen. Jag gick med en arm över hans manke och han bara spatserade fram med ett öra bakåt och lyssnade på mig....
Helt underbart och laddade om alla mina batterier
Brukar ni promenera med era hästar? Jag tycker att det är ett fantastiskt sätt att umgås med sin häst. Min ser aldrig så avslappnad ut som när vi promenerar och småpratar och lyssnar på fåglarna....
Tycker ofta att man blir så fixerad av att man måste sitta på en häst annars!
Även om hästen är lugn så kan det hända saker som gör hästen mindre lugn tillfälligtvis.
Jag använder även hjälm och handskar vid övrig hästhantering såsom, ridning, longering, tömkörning och lastning.
Inte för att jag har en helt galen häst utan för att jag prioriterar säkerheten. När man blivit lite äldre och stelare i kroppen så är man rädd om det man har
In och ut till hagen behöver jag inte använda hjälm för jag har direkt utsläpp i hagen. Alltså de kliver från stalldörren direkt ut i hagen.
/Lizzie
Jo jag vet, men det är osannolikt att det skulle kunna hända nåt som gjorde att det for en hov i huvudet på mig känner jag. Jag är också "äldre" men är tydligen inte lika rädd om det jag har...
Jag är inte så himla orolig över pållan ska stegra sig, men jag har blivit omkulldragen och översprungen ett par gången, iofs med min förra häst. Det var rätt bra med hjälm då
Är ute och promenerar även med min shettis, har hjälm då också. Den lilla saken kan också lyckas dra omkull mig
/Lizzie