Promenader med föl vid sidan

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lilltufsan
  • Startdatum Startdatum
L

Lilltufsan

Mitt sto är ju tyvärr halt :( (finns trådar om det) så hon får inte gå i hage. Promenader får vi gå och jag tänkte nu fråga er om vad man ska tänka på när man är ute och knallar med sto och föl? :confused: Än så länge har vi bara knallat runt stallplan :smirk: men vi ska utöka promenaderna successivt. Stoet ska gå på hårt underlag (senskada) så man borde gå längs vägarna (små grusvägar) men vågar man det? :confused: Han följer henne som en skugga men ändå...

Ska vi vänja honom vid grimma/ledas direkt? :confused: Det kommer vara promenader hela sommaren...

Det finns hagar man kan gå i också men då blir underlaget väl mjukt för stoets sena. :crazy:

Stackars dig, vilket jobb du får framöver!

Att han följer med som en skugga.. är snart ett 'minne blott', han kommer att utforska omgivningarna på egen hand och fullkomligt strunta i vart mamma går (steppar!!).. hon blir ganska upprörd då han far iväg, så kan du inte ha det ute på vägarna!!

Ungen måste grim-/ledvänjas fortast möjligt för dessa kommande promenader, och för att han ska få springa av sig några ggr/dag.. så föreslår jag att ni går in i en mindre hage och du håller i stoet (beta gräs senare).. så kan han rejsa runt i hagen bäst han vill!

Mmmmmm.. precis vad jag trodde :crazy: Det blir nog till att börja ledträna direkt...

Det är just det jag är rädd för, att han far iväg och hon blir upprörd, hon får ABSOLUT INTE springa på det benet. :crazy:

Men man går alltså två personer sen då, en som leder fölet, en stoet? :confused: Eller ska man vara ytterligare en som går före kanske? Eller är det överkurs? :confused:

Jag har tidigt satt på en grimma på fölet och en tömkörningsgjord på stoet och bundit fast fölet i gjorden. Trygghet i mamman samt att jag slipper dra i fölet. Enkelt om man är själv och ska ut och gå!

Jag tänkte också på det, trots att jag har noll erfarenhet vad gäller fölisar.
Var på ardennerpremiering någon gång för 15 år sedan eller så och där hade märrarna en gjord runt magen och fölisen var bunden med grimma och kort grimskaft i gjorden.
Det måste ju funka bara fölet är van vid grimma?

//MDusty

Gjorde också så förr ibland.. då jag var ensam, gick mkt bra med de inkörda stona.. men så testade jag med ett icke inkört sto *ujuj*, märren fick spelet trots vana vid gjorden och fölis höll på att bli köttfärs.. men som tur var så gick ringen på gjorden sönder och alla överlevde, har sedan inte använt den metoden.. leder båda i varsitt grimskaft!

Det var ju smart! :idea: Grimman har vi redan satt på honom, just med tanke på kommande promenader. Han har inte haft den varje dag men det har gått bra att ta av & på och han verkar inte bry sig om den alls när den är på plats.

Ska man träna att leda honom bredvid stoet först då? :confused: Så han vänjer sig vid grimskaftet först och sedan pröva att sätta fast honom vid mamman, i gjorden? Man vill ju inte att han sitter fast om han tycker att grimskaftet är jätteläskigt. :p

Ja, bäst att ledträna först för att inte hamna i onödigt komplicerade situationer. Den där lille krutdurken sätter ju iväg som värsta galoppören före och efter sin oroliga mor, så det är nog en god idé att börja ganska snart, innan äventyrslusten blir för stor. :D

Jag kan ju berätta hur jag gjorde. Jag begåvades med Sveriges mest självständiga kräk.. förlåt snuttefölis ;) Hon hade övht ingen lust ALLS av att följa mamma. Det fanns ju en hel värld därute att undersöka och morsan fick väl klara sig själv.

Detta var alltså redan från andra dagen. Fölis knatade runt på byn och överallt utom dit där mamma gick. mamma skrek, snurrade och sprang och fölis tyckte 'jaja morsan, jag kommer...SEN.. Jag ska bara..." *s*

Jag provade det mesta, jag SPRANG (inte rek för dig) iväg med stoet, då brukar även den mests jälvsäkra fölis få fart på benen. Icke. Resultatet blev att jag fick stänga in det hysteriska stoet i boxen och gå till grannen och hämta en helt oberörd fölis.

Ovanpå detta skulle kräk.. jag menar snuttefölis inte gå dit man ville sen heller. det finns en hel del humoristika anteckningar från den tiden ;) Bland annat den gången hon inte skulle gå in i stallet och jag efter 20 minuters försäkande med allt möjligt LYFTE in henne i stallet. Eller den gången hon växt fast och sen plötsligt bestämde sig för att GALOPPERA iväg framåt och byn kunde studera en liten röd fölis som i full fart galopperade, med en matte i andra änden på ett grimskaft, sprintandes det fortaste hon kunde så tofflorna flög och ropandes "Duuuuktig fölis! Rätt så! Duuuktig tjej". det var nog därnågonstans misstankarna om att min mentala status inte riktigt var som den skulle övergick till vetskap ;)

I alla fall så blev ju lilla kräket/snuttefölisen ledbar tillslut. Det var liksom bara kämpa på. Och jag tog ett LÅNGT grimskaft. Knäppte det i grimman, såg till att det var några decimeter slack, la sen grimskaftet i en loop runt bakdelen. Med högerhanden höll jag ihop det uppe vid manken, och med vänsterhanden höll jag i den slaka delen vid grimman. Så var det 'bara' att lägga tryck med repet runt bakdelen med ena handen och styra huvudet med den andra. Så jäkla bara var det inte alla gånger och jag var blöt av svett vissa dagar, och andra for hon som skjuten ur en kanon och då är det bara att för allt i världen inte sträcka grimskaftet och berömma.

I alla fall, efter ungefär en månad så var damen i princip (hon kunde få bensinstopp ibland men efter lite funderande började hon knata igen) fullt ledbar och jag hade henne i ena handen och stoet i den andra. När hon var två månader så tog jag in och ut TRE hästar samtidigt. Valacken i vänsterhanden, stoet till höger om mig och fölet på utsidan av stoet. Bägge de i högerhanden. Jag har en rätt härlig bild på det (som tyvärr inte finns på datorn).

Så jag tror att när ni vält fått den lille ledbar så finns det inget större behov av det där med longergjord?

Men i början bör man vara (minst) två, en har stoet och den andra/de andra två fölet. Nu var ju min exceptionellt envis, oftast så brukar de fatta principen rätt fort om man börjar utnyttja den tid de följer mamman till att träna =)

Hur gör Du om mamma sto får spel/blir rädd för något och sliter sig och rusar iväg? Hänger fölis på då som ett torrt skinn eller?
Tyvärr är detta en metod jag inte skulle rekommendera hur snälla ston jag än har.....Allt kan hända även för det lugnaste stoet....
Jag vänjer fölet vid grimma och grimskaft från dag 0, d.v.s. den dag den föds och får komma ut första gången....
Har aldrig några som helst problem att leda både sto och föl i grimma och grimskaft (var och en har sitt)

Jag har haft en snabbutlösare mellan stoet och fölet, en sådan som jag har när jag kör, mellan svängel och draglinan. (Går att köpa i välsorterade båtaffärer) Om stoet skulle få panik eller gå iväg så sitter ett litet snöre i en ring som löser ut fölet i dragläge! man måste ibland vara ett steg före eller hur!
Det är jag som håller i snöret. Jag har även tömkört och kört vagn med föl vid sidan om och då funkar snöret även där. Har peppar peppar aldrig behövt vara med om att stoet gått iväg utan mig. :smirk:

OK...

Inte min grej dock :crazy: ....jag kör på med mina beprövade erfarenheter ;)
Var och en blir ju salig på sin tro, eller hur?! :rofl: :bump: :rofl:

Ja huvudsaken är att allt går tryggt till. Jag har problem med mitt bäcken efter att ha varit avelssto själv så jag orkar inte hålla emot en villintegåmeddig cobföl, puh då är det bra med en bastant mamma som drar med sig fölisen dit vi ska gå. Jag älskar att köpa saker till hästarna i båtaffärer, de har så många kluriga finesser på sina hakar och spännen och allt vad det nu heter. :love:

Jag älskar att köpa saker till hästarna i båtaffärer, de har så många kluriga finesser på sina hakar och spännen och allt vad det nu heter. :love:
Huujedamej... inte en vinsch också väl :(
Trots min sjukdom så ger jag mig INTE med en trilskande fölis.. krävs det så släpper jag stoet, ungen får backa, hoppa och studsa bäst den vill, men inte komma lös.. vilket brukar sluta med att den ligger på marken eller i ett dike (självförvållat), händer högst en eller två ggr, sen går den ungen klockrent dit jag vill :)

Nä inga stora saker, tänk på att jag har WM föl också. Små roliga saker som ryms i en hand ska det vara. Snabbutlösarna är en underbart fiffig sak som orkar flera ton men ändå genom ett lätt handgrepp löser ut även i drag. När jag hade halvblod så var det ingen match att tas med fölen, det gick fort att lära dem att följa med men ponnyfölen är av en annan kaliber, mer hyss, stabbigare till växten som att jämföra en vinthund med en bulldogg. Visst är de lättlärda MEN de hittar på mer ofog också. Jag låter stoet dras med grimskaftet någon gång och sedan har jag en ledbar fölunge. Alla sätt är bra bara den passar en själv och inte skadar någon eller hur! :D

Alla sätt är bra bara den passar en själv och inte skadar någon eller hur! :D
Visst är det så, jag gör på mitt sätt och andra på sitt.. huvudsaken är ju att fölen blir ledbara :)

Just precis....och jag personligen då anser att de blir mest och bäst ledbara med männsklig kontakt.
Jag har en massiv knäskada (ledbandsruptur, främre och bakre kosrbandsruptur, inre meniskskada + en del annat) sedan två år tillbaka (har t.ex. inte ridit på två år :( )....Men fölet skall gå som jag vill utan att våld eller andra konstigheter tas till....Ochjag knixar på med mitt knä.....
Men som jag sa innan...var och en blir salig på sin tro....

Tack för era synpunkter, intressant att läsa, val av "metod" beror också på vilket syfte man vill uppnå - i mitt fall så vore det katastrof om ungen for iväg och man inte klarade att hålla morsan, med den skada hon har benet efter 8 veckor så skulle det kunna innebära tack o godnatt om hon drog upp den igen :crazy: och då skulle vi i värsta fall stå där med en moderslös fölunge på 1.5 vecka. :crazy: :crazy: :crazy:

Det viktigaste för oss är alltså att ungen inte kommer iväg från morsan. Att koppla honom till henne gör att ledaren kan fokusera på att hålla stoet i lugn o fin skritt medan han inte kommer iväg någon annanstans.

Att ensam leda båda i varsitt grimskaft tror jag inte att jag vågar - även en liten fölunge är stark och drar de åt varsitt håll och jag tappar ungen med stoet efter så vore det som sagt katastrof.

I vilket fall som helst ska vi börja med att ledträna honom omgående.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 720
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 671
Senast: Stereo
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka