"Projekthästar", berätta om dem!

Sv: "Projekthästar", berätta om dem!

Vet en kvinna som har köpt flera hästar som har blivit utdömda. De flesta av dessa hästar är "sönderridna", alltså felaktigt ridna, diverse ledinflammationer, behandlade ett otal gånger, felaktigt igångsatta osv osv...

De har fått gå i hage i ca ett år för att sedan sättas igång lugnt och med korrekt ridning. Alla hästar har blivit fullt ridbara och vissa av dem har tävlat tom St George dressyr och de andra går på hennes lilla ridskola...

vad härligt! Så det går om man bara ger det tid.. Och så gäller det nog att ta sakerna på allvar BUMS, och lyssna på sina hästar..

Tja kan ju berätta om mina.
Nr.1 Hon såldes pga av att hon vantrivdes,hade matvägrat(stått med dropp),var alldeles för mager pga det.Sen hade hon blivit "ilsken" och slog så fort man försökte gå in till henne i boxen.Trots detta så föll jag för henne och köpte henne.Blev efter ett tag en väldigt go och tillgiven häst.Tävlad deb. fälttävlan,LB hopp och utbildad tom FEI i dressyr.Vi har ägt henne i ca 9 år nu(hon är en ponny som köptes till min dotter).Och förra året så fick hon ett fint stoföl.
Nr2. Var bara med som sällskap åt en kompis som skulle kolla på hästar hos en hästhandlare.Där fick jag syn på en härlig skäck.Det visade sej att hon hade slakttid beställd om 2 veckor beroende på att de tagit med henne till Sverige pga barmhärtighet.Då de hittade henne var hon så misshandlad att blodet runnit över hela hästen.Efter mkt "tjat" fick jag köpa henne(står i kontraktet att hon såldes som galen och ohanterbar).Nåväl enormt mkt jobb och skador(på mej) hann jag med men har aldrig ångrat mej .Haft henne i 8 år nu,och hon går LA i både hopp och dressyr.Hon lär bli kvar hos mej så länge hon lever,mkt reserverad mot andra och släpper inte upp ngn annan på ryggen.Jo dottern kan även rida henne fast det tog tid innan det gick.Är mkt tillgiven mot oss och följer som en hund*L*

Köpte denna kille sommaren 2007. var då ett 7 årigt fullblod på 174c och i dåligt hull.
Är mycke krongel runt denna herre men orkar inte gå in på det.
Har visat sig att han är knappt riden sedan 3 års åldern utan har mäst bara vandrat runt, haft en senskada och stora problem med hullet.
så här såg han ut vid köp
http://www.pixbox.se/pic_show_id20719326.html

och så nu i sommras
http://www.pixbox.se/pic_show_id21939242.html

han har varit mer sjuk än frisk denna häst men jag älskar honom något otroligt.
jag har aldrig gått igenom samma sak med någon av mina tidigare hästar och tror att det är därför vi har ett sådant band.
Han har varit på väg att dö en gång, varit inlagd på sjukhus en gång, varit på klinik säkert 30g o.s.v.

Tyvär kan jag inte använda honom till det jag vill men han är mig kär ändå

om ni orkar läsa vill jag gärna dela med mig av min berätelse..

jag var tolv år och skulle få min första häst. vi åkte för att titta på en " lovande tävlingsponny". När vi kom fram till stället såg vi en skitig gård med två MAGRA hästar i. det var stoet jag skulle kolla på, som då var fyra år och hennes mamma. Hon var uppdragen i buken, jättesmal och hovarna såg förskräckliga ut. mamman var ännu värre. nåväl, väl där skulle jag provrida. kändes grymt att lägga sadel på ryggraden som stack upp, men vi ville ändå kolla hurdan hon var. det första hon gjorde var att bocka av mig, vilket inte var så konstig, hon var nog inte så van att bli riden, och det gjorde säkert ont.
jag tänkte att hon kanske var lite trevligare att hantera, så medan mina föräldrar pratade med ägaren satte jag mig inne hos den faktiskt väldigt vackra hästen om man bortser från alla skavanker. hon tittiade mig djupt in i ögonen och jag kände att vi hörde ihop. sedan högg hon mig i kinden, jag fick ett blodig sår.

Den hästen köpte vi, dels för att det faktiskt kändes som att hon hade något speciellt, det var något med hennes blick. dels för att det var så synd om henne.
veterinären konstaterade att hon var väldig mager och förmidligen var en hosthäst. han sa att vi nog tagit oss vatten över huvudet.

safir fick bara stå och äta upp sig i ett halvår, i början fick vi ställa in två stora hinkar vatten hos henne eftersom hon var så törstig.

hur som hellst, efer ånga om och men blev hon en väldigt fin häst. vart vi än var drog hon uppmärksamheten till sig, hon hade en enorm utsrålning, ett steg och en hoppeknik som många andra önskade att sina hästar hade. och framförallt så gjorde hon allt för mig, då jag hade blivit den enda hon litade på, förmodligen hade hon blivit illa behandlad tidigare.

när vi tävlade kom folk fram och ville köpa henne, men jag ville såklart ha lvar min häst, vi hade blivit så samspelta att det räckte att jag tänkte vad vi skulle göra så utförde hon det.
vart jag än gick följde hon efter, vi badade i sjön tillsammans, lekte i hagen och kliade varandra, hon älskade att pilla mig i håret..

en dag började hon sanna på hinde vilket hon ALDRIG gjort förut. många sa att det var pga att vi precis gått ut efter vintersäsong eller pga att hon brunstade. men jag visste att något var fel.
vi kollade upp hene, men man kunde inte hitta något fel. hon blev knappt märkbart hal, men fortfarande hittade man inget fel. hon fick en allmän behandling, men blev bara sämre. hon började även må mycket psykiskt dåligt, då hon inte trivdes med att bara gå, utan ville bli riden. efter ca ett års vila och behandling utan positivt resultat beslutade vet att det var dags att sätta slut på hennes lidande då hon även började få väldigt öm i ryggen. vi og beslutet att ta bor henne, vilket var ett väldigt svårt beslut. med hon blev utdömd.
en dag kom en kvinna och sa att hon skulle kolla på vår häst. onödigt tyckte vi, för hon var redan utdömd. hon skulle iaf kolla och sa att det inte var något fel på hästen.. för hon var minsann ridlärare och equiterapeft, så hon kunde sin sak, vilket våra veterinärer tydligen inte kunde. efersom kvinnan var från vårt försäkringsbolag fick vi inte ta bort hästen efersom de ansåg att vi bara var ute efter pengarna. de ville köpa henne och låta henne vila upp sig i stora gröna hagar och sedan sälja henne vidare. vilket vi vägrade. Safir ville ju så gärna bli riden att hon inte visade hur ont hon hade, så vi hade lät kunnat sälja henne som ridhäst, men det var inte rätt mot hästen eftersom hon bara fick mer och mer ont i ryggen.

tillslu gick försäkringsbolagen med på att vi fick ta bort henne om vi röntgade hela vägen. så hon, som redan hade ont fick stå i en transport i flera timmar. de skulle kolla hela hästen, men redan efter att ha upptäckt sju fel i ryggen, hennes kotpelare var ojämna, så sa de att de måste ta bort henne på plats.

Queen Safir blev tio år, och hade under den tiden fått två underbara föl.
jag glömmer aldrig henne, och trots att det var et år sedan hon gick bort har jag inte kommit över det, jag kommer aldrig att räffa en sådan häst igen..

nej jag tror inte du är galen. däremot så måste du vara envis som synden, ha ett jävlaranamma och vara beredd på att det tar TID att hjälpa en häst.. oftast många år, varav det blir en hel del väntan...

plus att du ska vara beredd på att det kan gå åt helvete...
visst, man köper hästen billigt, men i slutändan blir det dyrare tror jag. det tar MYCKET TID med dessa hästar...
men lycka till iaf, kan ju även vara det bästa beslut du tar i ditt liv!

Mitt förra projekt var en oinriden 5-årig travartjej som jag hade som tanke att rida in och att kunna rida LC/LC på iaf. Jag ville ha lite extra utmaning så därför blev det en travare. Henne hade jag i 6 år och fick mycket roligt med! Hon startade LC dressyr med godkänt resultat men bara till LD hopp tyvärr men hon tränade upp till 120 cm iaf. Jag är nöjd med hur långt hon kom. Men så i somras efter att min dotter föddes och jag kom igång igen så kände jag att jag behövde nåt nytt att jobba med. Så jag sålde min älskling och hon har det nu jättebra hos sina nya mattar!

4435345.jpg

Efter en hel del letande och provridningar mm så hittade jag min drömhäst! Han är trakehner som är importerad från Polen, 174 cm. Inriden sent som 5-åring han med och inte gjort annat än att bli grundriden och ute i skog o mark. Han är 8 år så ligger långt efter men är samtidigt grön och osliten så jag tror det ska bli bra med en del jobb. Han visar stor lust att jobba och är himla kul! Mycket motor och bus men en snäll och trevlig häst. Har börjat löshoppa honom nu och han är helt super!! Svävar högt över 120 cm. Småskuttat uppsuttet och det går bättre och bättre det med. Tanken med honom är att han ska klara gå 110 cm hopp och LA dressyr. Så målen är lite högre denna gången men så har han helt andra förutsättningar med så därför måste jag ju ha ribban lite högre för honom. Men främst ska han vara en trevlig hobbyhäst för mig! :love:

24194306.jpg

24841842.jpg

25319971.jpg

Liknande trådar

Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: jemeni
·
Hästvård Är det någon som haft en häst med liknande skada. Hur gick det i så fall för den och hur lång tid innan den blev bra. Är vår första egna...
Svar
9
· Visningar
1 292
Senast: annikarun
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka