Sv: "Projekthästar", berätta om dem!
Projekt 1:
Fbl val köpt från banan som 6-åring för 15 000,-. Skrapad i kotorna fram men startad och tränad efter det med resultat. Han var i gott skick vid köpet men det var ändå ett projekt att skola om honom. I 1,5 år hade jag honom och gick från 0-120 i hoppningen, lätt fälttävlan och LA dressyr. Vi hade egentligen inga större problem, det var en väldigt behaglig kille!
Såldes som 7-åring till en 15-årig tjej som första egna häst och första tävlingshäst. Det är nu knappt 2,5 år sedan och de trivs jättebra ihop! Har plockat massor av fina placeringar, nästan varenda start. 60 000,- fick jag för honom vid försäljningen, klinikbes och exp rtg UA (förutom ärren från skrapningen, men inga förändringar på kotorna).
Projekt 2:
Fbl val som jag fick från tränaren som ägre/tränade hästen ovan med orden "Då vet jag att han får det bra. När du inte vill eller kan ha kvar honom så tar vi bort honom." Slagen som ung har gjort honom mycket huvudskygg och misstänksam. Steeplechasehäst med Grand National-seger i bagaget, het som ingen annan och mer i luften än på marken. Har haft honom i drygt 2,5 år nu och det går framåt. Det är fortfarande en svår häst på många sätt, men det har hänt MYCKET. Seger i 1,05, startad 1,10 med gott resultat. Vi red i Falsterbo Team Chasing i somras och där glänste han verkligen! Målet är att få honom ännu mer ridbar och gå upp något snäpp till i klasserna, men det är långsiktiga mål.
Projekt 3:
Också en fullblodsgrabb direkt från banan, köpt för 10 000,- som 10-åring med över 1,25 miljoner insprunget. Mager som ett staket och efterbliven hovvård. Första halvåret gick åt till att fodra upp honom och försöka få fason på hovarna. En mycket känslig kille men med stort hjärta. Väldigt försiktig av sig så jag gick långsamt fram med honom. Såldes i augusti i år, då hade jag haft honom knappt 1,5 år, som mor-dotter-häst för 40 000,- och är högt älskad av sin nya familj! Gick när jag sålde honom 100-klasser på tävling och 110 hemma, LA dressyr och var även han med i Falsterbo Team Chasing och skötte sig utmärkt. Vet bes helt UA.
Projekt 4:
Sv hbl sto på 11 år som jag fick av uppfödaren till en av mina andra hästar (som inte är en projekthäst, jag har några sådana också
) med orden "Jaa, är det någon som får rätt på henne så är det du!" En häst som blev inriden av välrenomerad unghästryttare som 3-åring och sedan utlånad till en fodervärd som inte klarat av henne, blivit rädd och börjat slå på den stackars hästen. Ägaren tog naturligtvis tillbaka hästen så fort hon fick veta hur det var, men då hade fodervärden redan ställt till med stor skada. I samma veva fick ägarens man en hjärtinfarkt och hela deras livssituatuion förändrades, vilket bla innebar att tiden för att börja jobba med hästen inte fanns (de hade 8 till + lantbruk och vars ett heltidsjobb) så hon fick bara gå till ingen nytta tills en dag i somras då ägaren var och tittade på min fölunge och stoet som jag köpt av henne 5-6 år tidigare. Hon ställde frågan, och inte kan man tacka nej till ett sådant erbjudande... Det är en väldigt fin häst med bra stam och (har det visat sig) underbar personlighet.
Jag har haft stoet i 3-4 månader nu och fick börja om helt från början, bara att ta på grimman var en utmaning, därefter var det att få röra hela hästen som stod högst på prioritetslistan. Nu håller vi på med inridning på nytt och har börjat kliva över lite bommar, med stora framsteg! Ibland kommer det bakslag, naturligtvis, konstigt vore annars. Men dagarna då allt stämmer blir fler och fler. Min förhoppning är att såsmåningom kunna tävla henne i både hoppning och dressyr, och om hon visar goda kvalitéer, ta föl.