Projekt Gott uppförande

Lejonelle

Trådstartare
Just nu är jag less på allt vad hundsport heter så jag tänkte ta itu med ett annat projekt: Gott uppförande i nya situationer och med nya människor. Ni vet, när man måste ha hundarna med hem till främmande eller hundovana människor och det står porslinsherdinnor på låga bord överallt...

Utgångsläget är två stora livliga hundar varav en extremt nyfiken. Om jag skulle släppa in dem på ett främmande ställe utan någon kontroll alls skulle de fara runt i hundra knyck, kolla allt och alla, hälsa vänligt men fysiskt på folk, kivas lite med varann, välta omkull ett bord och minst en kortväxt person, hundrädda barn skulle skrika och hundarna skulle komma tillbaka till mig superglada och tycka att det här var skoj.

I nya situationer och i andras hem är det därför total kontroll som gäller och man får ligga och vänta och ha koppel på sig. Det funkar men är inte så kul och jag har ofta hjärtat i halsgropen att nåt ska hända med ömtåliga föremål eller sköra gamlingar.

Jag skulle vilja förändra den här situationen så att det kändes lätt och bekvämt att ha med hundarna överallt. Jag tänkte att trygghet och rutiner är hela grejen så att hundarna känner igen situationen och vet vad de ska göra oavsett vilken plats vi är på och vad andra gör.

Nu får ni hjälpa mig att lägga upp en plan för detta Jag har en egen tanke hur jag tänkte lägga upp det förstås, men först vill jag höra hur ni skulle ha gjort om ni t ex tog er an en slyngel som inte fått lära sig folkvett från början.

Följer tråden och hoppas du får någon bra input.

Har lite samma problem. Blir hunden lite glad inne och börjar vifta på svansen ramlar det mesta. Saker, tavlor och små barn.
Tänker att jag vill att han ska sitta eller ligga ner när vi är på besök hos någon. Med ett gott ben, eller kong.

Någon/ngr timmar går det väl ann, men om det är en långdragen tillställning så är det ju svårare. Och man blir ju själv ganska slut av att behöva ha 100 % koll på hunden och människorna. Samtidigt som man ska försöka umgås...

Gå ut oftare o kör ngt lekrace och sen in igen kanske och ligga och vila igen.
Att det blir ngn slags passivitetsträning.
Ligga snällt på filten. Sen ut och köra. Sen in igen och vila... Till en början iaf.
Tills hunden/arna får in ngn slags rutin.

För våra hund är det jobbigaste när ngn i flocken försvinner när vi är borta. Om Husse går på toa. Om barnet leker i annat rum.
Han vill liksom hålla koll på flocken och kan inte alls slappna av....
Sen när alla samlas igen så blir han så glad att ngt lätt kan viftas omkull. Hälsa liggandes minimerar skaderisken i alla fall har vi märkt, så bäversvansen bara dunkar hårt i golvet eller listen....

Såhär tänker jag:

Dels behövs grundfärdigheter, dels rutiner som skapar trygghet, ett visst mått av kroppsskontroll, självbehärskning och ett tillåtet utlopp för det som väcker intresse. Och såklart att stegra svårigheten i en lagom takt så det går bra.

Grundfärdigheterna har vi på plats (att kunna lägga sig, vänta på varsågod, koncentrera sig trots störning etc.

Uthållighet, ja problemet är mest i början, de kopplar av rätt snabbt och lugnar sig. Så det är den första stunden på en ny plats jag inriktar mig på att lösa bättre.

Rutiner - behöver jag förbättra (hos mig själv). Jag blir lätt splittrad, börjar hälsa och tappar fokus på hunden. Så länge jag är koncentrerad på dem är de koncentrerade på mig. Min rutin ska vara tydlig och konsekvent. Så ska jag också skaffa dem tjänstetecken av något slag så att det blir tydligt för hunden vad som förväntas.

Kroppsskontroll - ja det handlar ju om att få ned tempot, att ha en uppgift att göra istället för att svansa runt och rota i allt. Ett utlopp för det som väcker intresse kan vara att skvallra eller frysmarkera. Jag vill ju gärna att lilla tiken ska sluta bära runt på folks saker. Kanske hon kunde bära runt på något annat. En sökrulle? Sannolikheten för att vi någonsin ska börja med sök är rätt låg.

En hund i taget underlättar förfärligt mycket. Måste bli bättre på det.

Kommentarer? Vilka förbättringar behövs med min plan?

Aktivera ordentligt innan träning. En trött hund har lättare att erbjuda rätt beteende och belönas för det. Jag förutsätter att du vill få ganska många lyckade träningar på kort tid där rätt beteende nöts in.
Och som du säger- hunden behöver en uppgift. Det kan vara att ligga plats på en medtagen filt (läs gärna om burlek går att applicera på filt).

Lite inne på @Christensen1 spår, med "chilla-handduk" En handduk som du lätt kan ta med dig, som du lägger ut på en plats där hunden helt enkelt ska ligga still. Inlärning av chilla-handduken sker naturligtvis hemma.
Men jag håller inte riktigt med om att en trött hund har lättare att bjuda beteenden. Om jag får välja mellan att ta med mig en pigg treåring på ett köpcentra med mycket stimuli eller en trött treåring som inte alls orkar med allt stim omkring så väljer jag den pigga och glada.
Sen som TS själv är inne på, det handlar mycket om eget kroppsspråk. Du får väl öva på egen chilla-handduk i början. :)

Lite inne på @Christensen1 spår, med "chilla-handduk" En handduk som du lätt kan ta med dig, som du lägger ut på en plats där hunden helt enkelt ska ligga still. Inlärning av chilla-handduken sker naturligtvis hemma.
Men jag håller inte riktigt med om att en trött hund har lättare att bjuda beteenden. Om jag får välja mellan att ta med mig en pigg treåring på ett köpcentra med mycket stimuli eller en trött treåring som inte alls orkar med allt stim omkring så väljer jag den pigga och glada.
Sen som TS själv är inne på, det handlar mycket om eget kroppsspråk. Du får väl öva på egen chilla-handduk i början. :)

Jag tror det är viktigt att skilja på fysiskt eller psykiskt trött. Jag skulle inte få för mig att ta en fysiskt utvilad och pigg unghund av min ras och kräva koncentration och följsamhet på det sättet. Har de myror i benen så får de kolsyra i hjärnan och då fungerar ingenting.

En hund som är mentalt genomarbetad kommer att ha lättare att bjuda på beteendet ligg stilla och vänta. Och var snäll och jämför inte med barn. Det är verkligen inte samma sak.
Utöver det behöver hunden vara genomarbetad fysiskt, dvs välmotionerad.

Liknande trådar

Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
3 009
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar