Programridning

malinsky

Trådstartare
..är det träning på i kväll.

Fråga:
Är det "bättre" att rida lite i undertempo och få till lite synbar ökning, eller hålla ett bättre tempo men (pga ryttarens dåliga sits och balans) få till sämre register i mellangångarterna.

Vad ger bäst utbyte i poäng tro?

Japp, det är nivån på mig :rofl:

Sv: Programridning

Inte undertempo:devil:
däremot kan du ta upp innan o efter- för att markera skillnaden o att du gör det på rätt plats- noggrann ridning.

just, den varianten finns ju också :rofl: (ska tänka på dig i kväll och verkligen RIDA!! Jag lovar - om jag så ska ramla av på kuppen :D )

Men om man måste välja mellan pest eller kolera?

Jag skulle rida i "rätt tempo " och få till sämre mellangångarter. Eftersom det är ju mkt fler bedömningsgrupper där man rider i arbetsgångarterna.

Nu får det vara nog med genvägar, eller tänkte du sitta ner i traven:idea::rofl::bow:

Borde vara dags nu!!!!

Nu tänkte jag att det skulle bli "på riktigt"

I lätta traven mesar vi inte :devil: Bara ibland :angel:

:rofl:

Kom ihåg att göra halvhalter- även under ritten.
Jag brukar glömma bort det:angel:. Har fullt sjå med vart jag ska:eek:

Det kallas då för avvaktande ridning- ger inga bra poäng:rofl:

Får väl plugga in från "halvhaltstråden".. Man lär väl sig rida via Buke.. så att det blir "korrekt"?

Får väl plugga in från "halvhaltstråden".. Man lär väl sig rida via Buke.. så att det blir "korrekt"?

Buke ger bra påminnelser:idea: Men det kan nog också få folk att vrida sej tre gånger ut och in för att få tag på alla små muskler och sitta rätt:rofl: Ibland blir det enkla väldigt exklusivt.

Halvhalterna är A och O:bow:

Ska skriva halv på vänster hand, och halt på högra, så när jag har blicken för långt ned kan jag ju alltid göra en halvhalt

Buke är JÄTTEBRA för att få lite nya infallsvinklar och påminnelser, apselut. Jag driver bara med fenomenet... ;)

Jag gillar bäst program där man inte har några transportsträckor o måste rida hela tiden o förbereda för rörelserna.
Rider lite bättre när jag är tvingad att inte bara glida runt:rofl::angel:
Rid LA om det finns.

det är ju svårare att rida en bra sk. vikn. under lättridning- eller?
Filma snälla du:banana:

Ingen som kan filma.. tyvärr får jag väl säga då det är jättenyttigt att se. Första träningstävlingen under lättridning finns på film, guud så jag mesar runt, så jag ska försöka att aktivera pålle lite bättre. Det är LB:2 som vi ska ta oss runt.. låååånga sträckor :o

allt är lättare under lättridning, specellt om man som jag inte gjort annat under 2 år :cool: (förutom inverkan med sitsen, DEN är svår i lättridning ;) )

..är det träning på i kväll.

Fråga:
Är det "bättre" att rida lite i undertempo och få till lite synbar ökning, eller hålla ett bättre tempo men (pga ryttarens dåliga sits och balans) få till sämre register i mellangångarterna.

Vad ger bäst utbyte i poäng tro?

Japp, det är nivån på mig :rofl:

Att rida i normalt tempo men tänk lite halvhalt samt passageartat i hörnen innan ökningen, sen när du kommer fram till bokstaven efter du ökat igen tänk halvhalt-passage och sedan en halvhalt till innan hörnet så du får en bra och fin trav på kortsidan så glöm alltså inte bort att man får poäng även i ingemanslandet

Nu är bara ordet passage i denna tråd lite överkurs, men jag tror jag förstår vad du menar.. jag tror att det instinktivt blir så för att både kunna sitta ned ordentligt i övergången och "ta kommandot" över takten och bli rätt tydlig och distinkt för att få tillbaka traven (och rumpan igen. Men jag vet inte om det var det du menade.

KL
Men nu har vi iaf gjort premiär på riktigt i tävlingssammanhang. :bump: Jag har inte suttit ned i trav på raringen mer än några steg åt gången hitills och förutom lite missförstånd och en lite spänd och taggad häst som har stått i 3 dagar så fick vi ihop 56.33%. Riktigt stolt över galoppökningarna faktiskt :D

Det är MYCKET kvar att önska, men detta är ju den allra första början :p

Nu är bara ordet passage i denna tråd lite överkurs, men jag tror jag förstår vad du menar.. jag tror att det instinktivt blir så för att både kunna sitta ned ordentligt i övergången och "ta kommandot" över takten och bli rätt tydlig och distinkt för att få tillbaka traven (och rumpan igen. Men jag vet inte om det var det du menade.

Det var bla i den inverkan tex som det jag skriver i sitstråden blev en aha-upplevelse och gjorde det lättare:idea:

OCh du!
Grattis:banana::banana:

Jag har fått sämre poäng på undertempo än övertempo iaf. Bättre, enligt mig iaf, att rida i lite högre tempo och kunna ta tillbaka. Rider du nogrannt och markerar med tydliga halvhalter osv tror jag inte det blri några problem :)

Det var bla i den inverkan tex som det jag skriver i sitstråden blev en aha-upplevelse och gjorde det lättare:idea:

OCh du!
Grattis:banana::banana:

Hmm ärligt talat förstår jag inte riktigt alls vad du försöker säga i den där sitstråden det är väldigt luddigt eller så har jag svårt att fatta eller så förklarar du så mkt att det blir för mkt förklaring vilket gör att man villar bort sig :confused:

Hmm ärligt talat förstår jag inte riktigt alls vad du försöker säga i den där sitstråden det är väldigt luddigt eller så har jag svårt att fatta eller så förklarar du så mkt att det blir för mkt förklaring vilket gör att man villar bort sig :confused:

Nej det är svårt att förklara i skrift vad man menar. Det är dessutom två saker, som jag tänkte på när jag var på Globen.

Dels 1. om det faktiskt finns en utvekling mot att ryttarna faktiskt sitter mer lätt än förr, dels 2. att något Kyra sa på clinicen var en väldigt bra hjälp i tänk att få en bra följsamhet OCH inverkan och som också handlar om lätthet. Därav kopplingen.

Det kanske handlar om grundnivå på ett sätt, (men ändå inte) men det jobbar alla med mer eller mindre, i alla fall de dressyrryttare jag känner. Här pratas så mycket om sitsen, men det finns fler dimensioner än olika muskler, mm.

Vet inte om det egentligen är så svårt att förstå, men tydligen:confused: Hur sitter du då?

Senast ändrad av en moderator:

Jag sitter bra , har absolut inga som helst problem med att sitta bra så jag tänker nog inte så mkt på HUR jag sitter faktiskt.

Vad skönt för dej!
De flesta jag känner, dvs även tävlingsryttare på lite högre nivå, tycker det är något man funderar återkommande på, precis som man alltid återvänder till grunderna när det gäller hästens träning.
Men bara man är nöjd så.

Liknande trådar

Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
3 090
Senast: Badger
·
Ridning Hej alla! Jag har ridit så länge jag kan minnas inprincip. Och fett kommer då troligen låta konstigt men, jag kan verkligen inte...
2
Svar
34
· Visningar
5 050
Senast: Yrja
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 831
Senast: TinyWiny
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 051
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka