Program för att konvertera RGB till CYMK

K

kotten

Jag behöver ett program för att konvertera RGB-färgerna till CYMK-färger där man sedan kan spara filerna som .jpg. Photoshop elements gör ju intedetta...:mad: Och i publisher kan man inte spara som jpg... Nån som vet något litet fint gratisprogram???

Sv: Program för att konvertera RGB till CYMK

CMYK menar jag ju såkart

Riktiga versionen av Photoshop kan göra det, men jag undrar varför? CMYK är bara för tryck, och ska du trycka borde du nog använda ett format mer anpassat för sådant än JPEG.

Jo jag vet att CS gör det mendet är ju onödit dyrt att skaffa när elements räcker till allt anna jag ska göra... Tryckeriet rekommenerade jpg, bland annat, är ju mest bilder i det jag ska trycka... Vad skulle annars vara bättre att tryck med? De rekommenderade även pdf, men då måste man göra om allt till kurvor och ja ärinte så bra på sånt...

Testade Gimp, där går det att separera till CMYK-lager, men sen funkar det ju inte så bra att spara det, eftersom inte JPEG stöder lager :p

men det kan du val gora i elements? typ 'image' -> colour mode -> CMYK

tycker det verkar valdigt underligt om man inte skulle kunna det?

for att gora ett pdf behover du absolut inte gora om allt till kurvor, ett pdf ar som en digital utskrift.

prova gora en pdf, ofta kan du specifiera CMYK eller RGB nar du ska gora pdf filen. det finns aven fardiga installningar som borde ge dig nagorlunda ratt installningar, t ex:

high quality print
press quality

Senast ändrad:

man behover valdigt sallan ge separerade filer till ett tryckeri.

Testade Gimp, där går det att separera till CMYK-lager, men sen funkar det ju inte så bra att spara det, eftersom inte JPEG stöder lager :p

JPEG stöder "egentligen" inte RGB-färgrymd heller, your point?

Ang. format för tryck så verkar de flesta tryckerier föredra pdf, som kan innehålla både vektor-baserad grafik (kurvor) och rastrerad (dina bilder).

jpeg funkar alldeles utmarkt att trycka med - sjalvklart beroende pa ursprungskvaliten pa bilden. annars kan man ju tif eller eps, men jag tvivlar pa att det i detta fall gor sa stor skillnad.

kan man konvertera till cmyk i typ paint? (jag har inte PC)

Jaja, Gimp gnällde när jag skulle spara iaf :p
Men som sagt, Gimp ville inte gå med på att konvertera till CMYK-färgrymd, utan enbart skapa separata gråskalelager för vardera kanal.

Nej, paint kunde inte heller... Funderar på att kanske köpa ett program för att kunna göra/designa bra tryckfiler då det kommer bli en del saker som ska tryckas... man vill ju inte ha halvtaskig kvalitet... Det tryckeriet jag har pratat med kan själva konvertera färgerna, men då vet man ju inte riktigt hur färgresultatet blir antar jag. När det är bilder med så är ju nyanserna viktiga, hade det bara varit text eller svartvitt så hade det kanske inte spelat så stor roll?

det later klokt om det ar sa att du ska producera fler saker till tryck.

det ar oftast den bla fargen (med nyanser - lila, turkost et c) som ger overraskningar vid konvertering. har ar en lank som beskriver lite mer om CMYK vs RGB. lank

det later klokt om det ar sa att du ska producera fler saker till tryck.

det ar oftast den bla fargen (med nyanser - lila, turkost et c) som ger overraskningar vid konvertering. har ar en lank som beskriver lite mer om CMYK vs RGB. lank

Ja...fick tillbaka en nogrannt inställd blå färg som lila en gång... mindre snyggt. Tips på program till PC? vill helst inte använda vectobaserat och inte ha nåt jättedyrt, mest de med att kunna fixa färgerna som jag behöver.

Ja...fick tillbaka en nogrannt inställd blå färg som lila en gång... mindre snyggt. Tips på program till PC? vill helst inte använda vectobaserat och inte ha nåt jättedyrt, mest de med att kunna fixa färgerna som jag behöver.

Noga inställd i vilken profil? När färgnyansen skiljer så, och det inte är ett riktigt kasst tryckeri/lab, är det ofta mappningen av färger som är annorlunda.

Noga inställd i vilken profil? När färgnyansen skiljer så, och det inte är ett riktigt kasst tryckeri/lab, är det ofta mappningen av färger som är annorlunda.

Okej, jag överdrev lite, men jag hade justerat färgen precis så som jag ville ha den (en blå nyans) och fick det lilatonat, det var kanske ingen sån jätteskillnad som jag gav sken av, men det störde och det är därför jag tänkte byta tryckeri till denna gången!

det ar alltid svart med farger, eftersom det du ser pa din skarm ar inte nodvandigtvis sa som det blir nar det skrivs ut och det som du skriver ut blir inte nodvandigtvis samma som nar det trycks. men man kan reducera skillnaderna iallafall pa hemmaplan genom att kalibrera skarm och din skrivare hemma.

det basta ar att, efter att du har stallt in skarmen, aven att skriva ut ett exemplar hemma och ga igenom innan du skickar det till tryck. pa sa satt far du ett hum om hur det kommer se ut / om det ar nagra problem med farg eller kvalitet.

Nar det galler det har med fargskillnade, sa finns det det sk 'spot colours' som ar fardigblandade dunkar med farg (snarare 4 lager av cyan, magenta, gult och svart). ett valdigt valkant sadant ar pantone.

men att det blev lila later som att filerna som trycktes var RGB och det ar ju inte tryckeriets 'fel'. daremot kanns det ju nagot osjysst att de inte sade till innan.

jag ska kolla om jag hittar nagot pa natet. har du provat kolla?

Lämplig läsning för alla som sysslar (någorlunda seriöst) med färg på dator: [uel=http://www.adobe.com/digitalimag/pdfs/color_managed_raw_workflow.pdf]Color Managed Workflow[/url]

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 885
IT & mobiler Min kamera sparar filmfiler i MPEG4, och hur jag än bär mig åt så kan jag inte få ner dom till en "vanlig" fil så jag kan använda den på...
Svar
5
· Visningar
1 666
Senast: Milene
·
IT & mobiler Kan nån hjälpa mig?! Jag vill föra över mina bilder och filmer som jag har på telefonen (nokia 5230) till datorn. Jag var tvungen...
Svar
8
· Visningar
1 833
Senast: lisa412
·
M
IT & mobiler Jag har ett problem, jag skulle vilja lägga in film på min dator, som jag filmat med min Ericsson w715 (tror jag den heter)...
Svar
8
· Visningar
3 903
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka