Prognosråd

towe

Trådstartare
Liten resumé: Mitt 5 åriga halvblodssto kom in halt från hagen i januari, hade antagligen vrickat sig. Svullen kota. Stod i boxvila en vecka och blev bättre. Hade ingen synlig hälta men dock en galla kvar vilket gjorde att jag åkte in till Solvallas klinik i mitten på februari. 0,5 gradig hälta vid böjprov och sprutad med tuppkam. Röntgad utan anmärkning. Jag fick ett igångsättningsschema som bestod av skritt 10 dagar sedan skritt/trav i 10 dagar. Eftersom hon hade stått sedan i december så tog vi det allmänt lugnt.

Under våren har jag tävlat några lätta klasser i dressyr utan bra resultat, hon har inte varit ärligt eftergiven i vänster sida och galoppen har hon visat svag styrka i. Mina tränare har sagt att hon har tappat pga av att hon har stått så länge. Senaste dressyträningen visade hon tydligt att hon blev stressad i galoppfattningarna i vänstervarv så jag beställde en ny tid hos kliniken.

25 maj fick jag tid och gjorde böjprov runt om ua i alla ben förrutom 2 grader lågt i vänster bak. (Visar ingen hälta utan böjprov). Sprutad med cortison samt samma igångsättningsschema. Veterinären var inte orolig utan sa att nu sprutar jag med cortison så slipper du komma tillbaka...

Men självklart är jag orolig för framtiden, kommer hon hålla som hopphäst? Dessutom hur ska jag kunna hålla koll på detta eftersom varken jag, två dressyrtränare, en hopptränare och ett antal dressyrdomare inte har sett någon hälta. Jag kommer vara orolig så fort hon går emot lite (vilket även en frisk häst kan göra..)

Behöver lite råd och erfarenheter. Har inte fått någon diagnos men jag antar att det hamnar under kotledsinflamation.

Sv: Prognosråd

Är det samma ben hon nu reagerar i som hon vrickade? Om inte, är leden hon reagerar i nu röntgat?

Ang prognos går det nog inte att säga än, det finns de so får tillbaka problemen om och om igen och ibland beror det på kass hållbarhet, andra gånger på fel ridning, och så finns det de (och de är MÅNGA) som när man väl fått bukt med problemen inte får tillbaka dem nånsin mer.

Men lite mer information vore bra?

Ja, det var samm kota och det var den dem röntgade i januari. Berodde antagligen inte på ridning eftersom hon hade stått i över en månad när hon blev halt.

Hon är låg i trakterna och har haft kilsulor tidigare, funderar på om man ska börja med det igen men samtidigt vil jag inte förändra så mkt i det här läget.

Kollades hon efter behandlingen och/eller kände du någons killnad när du satte igång henne igen? DVs kan det vara så att hon faktiskt inte svarade på behandlingen första gången?

BEDÖVADES kotleden innan den sprutades? Bedövades den den här gången?

Jag kollade inte upp henne efter behandligen eftersom jag tyckte att gallan försvann och jag inte kännde att hon var halt på något sätt. Men antagligen svarade hon inte helt på behandlingen. Sen trodde jag väl att tränare/domarna skulle se om hon var halt.

Kotleden bedövades inte någon gång. Första gången var det väl ganska uppenbart eftersom det fanns en tydlig svullnad. Nu böjde han två gånger varav den senaste lågt som han sa och då visade hon tydligt hältan. Utan böjning, ingen hälta. Eftersom hon var röntgad ua så var han inte orolig sa han.

towe skrev:
Jag kollade inte upp henne efter behandligen eftersom jag tyckte att gallan försvann och jag inte kännde att hon var halt på något sätt. Men antagligen svarade hon inte helt på behandlingen. Sen trodde jag väl att tränare/domarna skulle se om hon var halt.

Kotleden bedövades inte någon gång. Första gången var det väl ganska uppenbart eftersom det fanns en tydlig svullnad. Nu böjde han två gånger varav den senaste lågt som han sa och då visade hon tydligt hältan. Utan böjning, ingen hälta. Eftersom hon var röntgad ua så var han inte orolig sa han.

Hmm, om inte kotleden är bedövad vet ni/man ju inte att det är DÄR det sitter. Generellt (och enligt Veterinärförbundets riktlinjer) så ska du inte spruta en led utan att ha sett till att hältan sitter där (dvs bedövat). Undantag kan göras, bla på häst som 'ej tillåter bedövning' etc. Men jag är lite (mycket) förvånad att man gått in och sprutat en led utan att först konstaterat att hältan VERKLIGEN sitter där? Så du kan ju ha det i bagaget till ev ÅB att om hon fortfarande reagerar då, se till att lägga bedövningar så ni verkligen kan släcka hältan via kotleden. När man böjer så kommer man ju åt betydligt mer än leden, och även omd et oftast är leden som reagerar så behöver det inte vara det.

Ska påpeka det till C**s R**r fast jag litar på att han vet vad han gör, han har ju några år i branschen :D

towe skrev:
Ska påpeka det till C**s R**r fast jag litar på att han vet vad han gör, han har ju några år i branschen :D

Kan ju vara värt att fråga varför han inte bedövar iaf eftersom det ju är omöjligt att vara SÄKER utan bedövning (sen finns det andra som behandlar utan att bedöva med, men det tillhör inte vanligheterna, inte 'första gången' en häst kommer in iaf (ett ÅB så sprutar man ju utan bedövning dock t ex)

Ska påpeka det till C**s R**r fast jag litar på att han vet vad han gör, han har ju några år i branschen

Även de med många år i branschen slarvar ibland...
Och det kanske inte är slarv heller, utan han kanske har en tanke med det och en logisk förklaring om du frågar. Som Alexandra sa så hör det inte till vanligheterna att spruta en led vid första besöket utan att först ha sett att hältan släcks via bedövning.

Jo, självklart ska jag fråga, jag såg bara framför mig hans min om jag skulle ifrågasätta hans behandling det var därför jag smailade lite.

Han har säkert en förklaring, antagligen att det var så uppenbart att det var kotleden hon hade vrickat eftersom gallan satt där och hon ömmade för tryck men inte visade något på röntgen. Skulle det sitta i tex hoven så skulle väl inte hältan komma efter böj samt att den böjningen av kotleden gav mer hälta. Men jag har ingen erfarenhet av hältutredningar så jag måste förlita mig på veterinären. Det var bla därför jag valde en så pass känd och erfaren veterinär. Men som sagt alla kan ju göra fel.

Jo, självklart ska jag fråga, jag såg bara framför mig hans min om jag skulle ifrågasätta hans behandling det var därför jag smailade lite.

Jag förstår vad du menar! Men egentligen så är det faktiskt INTE att ifrågasätta veterinären när man ställer en sådan fråga. Ibland har vi lite för stor respekt för veterinärkåren anser jag. Vi och våra hästar är ju deras kunder, så vi har ju rätt att veta varför de resonerar eller behandlar på ett visst sätt. Om en veterinär skulle känna sig ifrågasatt av en sådan fråga skulle jag ta det som en signal att han/hon inte kände sig säker i sin profession, och åka till en annan veterinär nästa gång. Men jag tror att majoriteten av veterinärerna inte skulle känna sig ifrågasatta av en sådan fråga! De uppskattar nog att man är engagerad i sitt djur och vill förhoppningsvis ha nöjda kunder/hästägare! :)

Om du menar den jag tror så uppskattar han säkert en chans att diskutera och förklara hur han tänkt. Han undervisar på massörutbildningen och när jag gått kurs för honom har jag ställt alla möjliga frågor och alltid fått pedagogiska och kloka svar.

mvh
Lejonelle

Med vrickningar och stukningar ska dom inte stå stilla. Cirkulationen måste vara igång. Skrittturer är jättebra. Dom är stela i början men efter 10-15 minuter så märks knappt nåt. Min häst har inte under 18 år haft boxvila, utan när han vrickat eller blivit sparkad har han fått röra sig och blivit bra efter ett par dagar. Efter en svår spark på hasen, blev han nästintill blockhalt. Han fick stå i en större rasthage och efter 1 veckas vila och kallvattensspolning på svullnaden, kunde jag börja rida igen. Rörelse är det viktigaste. Hästar är inte gjorda för att stå stilla!

Jo så resonerar jag också men av olika anledningar så kom vi fram till att hon skulle stå i box. Skrittades för hand två gånger om dagen dock. Hon är inte den som är speciellt lugn i hagen precis och eftersom det var i januari så kunde vi inte göra en mindre hage.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 011
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
947
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka