prognos vid hovbenssänkning

jamman

Trådstartare
Våran ponny står på boxvila för hovbenssänkning.
Hur har ni behandlat en sänkning?
Har hästen blivit bra?
Hur lång tid tog det?

Pållan är kollad på klinik för snart 2 veckor sedan. Veterinär tyckte att vi skulle försöka behandla henne.
Hovslagaren var in till kliniken och tittade på plåtarna, han tyckte inte att det såg omöjligt ut. Han hade sett värre.

Pållan äter butta och efter 1 vecka i box så gick det att få ut henne i stallgången så att man kunde mocka ordentligt.
Hon går väldigt stappligt i stallgången.
Nu efter nästan 2 veckor så är hon tokig i boxen när den andra hästen ska ut och ridas.
Hon stegrar sig, sparkar bakut och skriker.

Det går bra på morgonen när den andra hästen går ut i hagen, då står våran och äter ganska lugnt, men på eftermiddagarna när kompisen ska ut och arbetas..............ojojoj.
Det står bara 2 hästar i detta stall och kompisen är unghäst och behöver vara ute så mycket som möjligt.

Jag längtar tills pållan ev. får gå ut i sjukhage.

Vi ska in på återbesök snart så får vi höra om det finns ett liv för henne eller om vi får lov att ta bort henne.
När man ser henne i boxen så kan man inte tro att hon är dålig, men det syns i stallgången.
Veterinär sa att hon skulle få gå ut och gå lite försiktigt i 5 min om det kom mycket snö så att det blev mjukt underlag, men här finns det inte en gnutta snö och det är -5 grader.

Hon får mycket grovfoder, en stor aspstock på 3-4 meter barkar hon på ett par timmar ( snacka om skogsskövling här runtomkring :angel: ).

Har ni tips till mej om vad som helst gällande boxvila eller hovbenssänkning så är jag tacksam för all hjälp.

Mvh
Ingela

Sv: prognos vid hovbenssänkning

Först skulle jag vilja vara säker på att det verkligen ÄR hovbenssänkning vi pratar om och inte hovbensrotation. För tyvärr är det många - även veterinärer - som blandar ihop dessa begrepp...

Generellt är prognosen ganska dålig vid hovbenssänkning. Jag har varit med om att sätta sjukbeslag på en häst med denna diagnos (under min hovslagarpraktik på Ultuna) - innan beslaget hade hästen jätteont, med beslaget på gick den obehindrat. Jag hade dock inte möjlighet att följa upp hästen ifråga så jag vet inte hur det gick sen.
Vad jag ställer mig lite frågande till är valet av behandling.
Jag försöker hitta information om detta i mina anteckningar från hovisutb och i den lärobok vi använde, men hittar det inte just nu. Men med nämnda häst i minnet så tror jag att sjukbeslag är det bäsat sättet att få hästen användbar igen.
Hästen jag nämnde skoddes med vanlig sko + dubbla sulor, varav den ena i plast och den andra komposit (HÅRD sula, ytterst).

Enligt Ove Wattle får man i princip alltid en sänkning vid ett riktigt fånganfall även om det inte definieras så röntgenologiskt.
Viktigast ur prognostisk synpunkt är att man får en ny anslutning i lamelllagret så att en hovvägg med god anslutning till hovbenet växer ut.
PL

Hej PL och ameo
Har ni någon aning om hur länge det ska vara boxvila till en häst med sänkning?
Handlar det om veckor eller månader?
Pållan har fått sjukbeslag, en sko med "fastsvetsad stråle" med broddar som extra "stöd". Jag tror att skon heter nåt på heartbeat eller så. Hon har även kraftiga sulor.
Han som skodde henne är utbildad hovslagare och rekommenderas av kliniken.
Det konstiga är att vi inte har märkt av något kraftigt fånganfall på henne.
Ska ringa till kliniken imorgon och höra med vet om det inte är lite tidigt att åka in på återkoll på tisdag.
Pratade med en vet i fredags som tyckte det, men då var våran vet ledig.
Hovslagaren tyckte också att det var lite tidigt.
På tisdag är det 2 veckor sedan som vi var till vet med henne och 1½ vecka sedan som hon fick sjukbeslag på sig.

Tack :bow: :bow: för att ni svarar, det känns skönt att "prata" med någon.
Dottern är deppig och rädd för att vi får lov att ta bort pållan.
Jag håller på och förbereder henne för det, i värsta fall.

mvh
Ingela

Hej Ameo!
Kan du förklara vad i "sjukbeslaget" som gjorde hästen "frisk"? Att hästen går obehindrat betyder ju inte att hovbenssänkningen och den skadan som det orsakar är botad av skon.

Du skriver:"Jag har varit med om att sätta sjukbeslag på en häst med denna diagnos (under min hovslagarpraktik på Ultuna) - innan beslaget hade hästen jätteont, med beslaget på gick den obehindrat."

Du skriver också:
"Men med nämnda häst i minnet så tror jag att sjukbeslag är det bäsat sättet att få hästen användbar igen.
Hästen jag nämnde skoddes med vanlig sko + dubbla sulor, varav den ena i plast och den andra komposit (HÅRD sula, ytterst)."

Ett nyckelord här är väl "användbar". En väsensskillnad mot att läkning av sjukdomstillståndet ägt rum.

mvh
Ann

jamman:
det är nog en "heartbar-sko" ni har på hästen, dvs stråltryckaren gör att skon får formen av ett hjärta.
Och jag vet inte något om konvalescensen...

Kavat:
som jag skrev ovan så har jag ingen aning om hur det gick för hästen sen... (den hade dessutom en annan skada, som var orsak till "belastningsfång" som gav sänkningen)
Det är ju några år sedan (-97 typ), men jag har för mig att de sade att prognosen var tveksam. Sjukbeslaget fick den för att öht kunna stå på den foten (den andra var skadad och ÄNNU MER öm..)
Jag TROR inte att en riktig sänkning kan läka ut, har bestämt för mig att jag lärt mig det (men hittar ingen fakta :(), utan det man kan göra är att möjligen få hästen användbar genom sjukbeslag. Men här är jag verkligen ute och balanserar strax utanför mitt kunskapsområde...
Skon som användes på hästen jag nämnde ovan var en helt vanlig sko. Närmast hoven lades en helt vanlig plastsula, därefter en kompositsula (i tre skikt, aluminium ytterst och gummi mellan - om jag minns rätt) och sen spikades skon på.
Detta var den idé min praktikhandledare kom på just då, inte alls säkert att det egentligen var det bästa alternativet, men det hjälpte ju hästen för stunden i alla fall. Och, som sagt, mer vet jag inte...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 566
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 864
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 855
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka