Prognos efter gaffelbandsskada??

Streiff

Trådstartare
Kan en häst komma tillbaka och gå lite högre hoppklasser efter en gaffelbandsskada eller får man räkna med att prestationen är nersat och hålla sig till låga klasser och hobby ridning?

Jag har läst massor av sidor på nätet om skador och konvalecenstider och jag förstår att prestationsnivån naturligtvis är relaterad till skadans art och grad men jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av någon häst som kommit tillbaka som hopphäst. Nästan alla andratrådar jag läst handlar om promenadridning och inte om utpräglade hopphästar.

Sv: Prognos efter gaffelbandsskada??

Hej
Jag hade en häst som hade en gaffelbandsskade.. Altså gaffelbandsfästet var av.. Man såg bara de på Ultraljud. Den hästen klarade inte av att hoppa Reg. Han blev halt och därefter länge triangelmärkt som promenadridningshäst och avelshingst..

Vet att inom travet ex är det vanligt med gaffelbandskador och flertalet hästar kommer tillbaka till tävling efter lång konvalicent och behandling. Är ju väldigt hård belastning för travarna när de springer löp och snabbjobb, men trots det så tror jag att det kan vara svårt att få tillbaka en hopphäst till de högre klasserna. Landningarna sliter ju väldigt mycket och tror då att gaffelbandet tar ganska mycket stryk.

Tack till er som har svarat!

ser att det är många som kollat och läst....men inga fler som svarat. Är det verkligen ingen mer som har erfarenhet av gaffelbandsskador eller kanske bara ingen som vågar svara? :crazy:

Jag vill gärna ha ärliga svar även om de innefattar "tråkigheter"

en häst i stallet hade en gaffelbandsskada förrut, för ca 2,5 år sedan, han har hållt sedan dess(aldrig halt), såldes för inte så länge sen o gick igenom besiktningen u.a!:) han har iof "bara" tävlat 120cm och lätt fälttävlan, men hoppar/hoppade upp till 150-160 på träningarna!

Har en häst som haft gaffelbandsskada. Det har inte kommit tillbaka ännu och jag kan inte se tendensen till att det skulle göra det.
Hon fick det hösten när hon var 7(-04) och var inte färdigbehandlad förrän våren när hon var 8(-05). Vet. räknade med att hästen inte skulle kunna tränas på ett halvår och eftersom det ändå var vår bestämdes det att vi betäckte henne istället. På hösten red jag henne lite lätt för den mentala biten och hon kändes väldigt fin då. Hösten efter när fölet var avvant tog jag hem henne och började träna. Hon har känts som en ny häst sedan dess och vi hann förra året starta 125. Det är ingen häst med jättekapacitet, men om det går bra kommer jag att försöka starta henne i 130 om allt går vägen. Har aldrig ångrat att jag betäckte henne och att hon fick tid att läka ut ordentligt, men det är ju inte alla som har möjlighet till det.

Tack till er som har svarat!

ser att det är många som kollat och läst....men inga fler som svarat. Är det verkligen ingen mer som har erfarenhet av gaffelbandsskador eller kanske bara ingen som vågar svara? :crazy:

Jag kikar in lite då och då för att det är en intressant tråd, men har tyvärr ingen erfarenhet av gaffelbandsskador. :( Eller ja, jag ska väl vara glad för det, men jag har inget att tillägga till diskussionen. :p

Åh vad glad jag blir o höra att det faktiskt finns hästar som kan bli återställda.
Då är det kanske inte helt kört!

Jag pendlar hela tiden kännslomässigt mellan att ställa in mig på att min älskling har hoppat färdigt i sitt liv till att hoppas på att det finns en chans att han kan bli frisk.

Jag kikar in lite då och då för att det är en intressant tråd, men har tyvärr ingen erfarenhet av gaffelbandsskador.

ja, jag har läst som en tok överallt på nätet men hittar inget om just prognosen för hopphästar. Skadan är ju vanligast innom travet och även om travare utsätts för hård belastning så skiljer sig belastningen mot hoppning.

Jag vet inte omfattningen av skadan än eftersom benet var så pass svullet att det inte gick att undersöka med ultraljud. :crazy:

Gaffelbandet är den allvarligaste senskadan man kan ha, prognosen är inte jättebra men det finns hästar som kommit tillbaka efter en sådan skada.

Dock så beror det ju på hur allvarlig skadan är

en kompis lovande hoppponny fick för flera år sedan en allvarlig gaffelbandsskada som behandlades men gick upp igen när den började hoppas igen.
veterinärerna gav den en ny chans med längre konvalecens och igångsättning och den friskförklarades helt efter ca 2,5 år efter den ursprungliga skadan. den höll då för hoppträning men då kompisen blivit för gammal för ponny såldes den, ua på besiktning, till en dressyryttare.
hon vågade inte sälja den som hoppponny pga den gamla skadan, men vem vet, den började träna på samma nivå den var på innan skadan innan den såldes, utan problem.
vad jag vet håller den ponnyn ännu och tävlar dressyr rätt höga klasser.

....hoppas det går bra för din häst.
fy vad tråkigt.

Vi hade en häst som fick blödningar i gaffelbanden båda bak. Vi behandlade med "allt som gick" och lät henne vila helt i över 3 år, men hon blev bara sämre så till slut fick vi ta bort henne :cry:

Men hon hade något problem med en framkota också (det var den som kom först) så hon belastade förmodligen alla ben lite konstigt sen...

Liknande trådar

F
Hästvård Jag vet inte hur jag ska börja... Jag skrev senast i fredags till er och presenterade mig själv och hur jag nu efter 5 år skulle kunna...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 673
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna